Puistola ja Tapulikaupunki asuinalueena
Laittakaa kokemukset jakoon Puistola, Puistolan juna-aseman läheisyys ja Tapulikaupunki asuinalueena. Millainen fiilis ja yleistunnelma, millaiset koulut ja päiväkodit. Mietitään asunnon ostoa.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö vielä kokemuksia alueesta? Ajaako bussilla kauan keskustaan?
Bussilla en kyllä menisi keskustaan, matka kestää moninkertaisesti sen mitä junalla.
Tässä se Puistolan ongelma tuleekin. Bussilla menee ikuisuus, mutta junalla joutuu menemään Tapulista
Asema ja junarata on Tapulin ja Puistolan välissä. Puistolan puolelta tulija ei joudu kulkemaan Tapulin kautta. Asema on samanlainen kuin lähijunien asemat yleensäkin.
Kuljin Tapanilan asemalta parin vuoden ajan eikä koskaan tullut vastaan mitään ikävää eikä tarvinnut pelätä. Puistolan asemalta olen kulkenut arviolta 20 kertaa ja tähän mennessä tullut vastaan:
- vartijat pistävät nistin näköisen jätkän nippuun
- sekava jamppa haluaa ostaa multa rauhoittavia
- kysytään rahaa tai puhelinta lainaksi
- nuoriso riitelee kovaäänisesti ja tappelu taisi olla tulossa (onneksi juna tuli ja nuo eivät tulleet kyytiin)
Yritän välttää Puistolan asemaa ja olen aikuinen mies. Voin vain kuvitella miten pelottavalta paikka tuntuu alakouluikäisestä lapsesta
Niinpä... Samanlaiset kokemukset. Ikävintä on se, että siitä "torilta" on suora näköyhteys laiturille ja matkaa vain muutama harppaus autotien yli. Eli kun siihen yksinään menee odottelemaan junaa, niin vaikka laituri näyttäisi Puistolan suunnasta tullessa tyhjältä, niin joku ei-toivottu sekava seuralainen kuitenkin tulee jostain kulman taa heti pummaamaan jotain. Millään muulla asemalla mua ei pelota, mutta Tapulin asema on tosi kuumottava. En välttämättä epäile, että Tapulissa olisi eniten rikollisia, mutta sekopäät ovat mahdollisesti vaarallisempia kuin rikolliset ja niitä riittää, kaiken maailman nistejä.
En ymmärrä mitä niin ihmeellistä Tapulissa on, normaalin näköistä kerrostaloaluetta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä mitä niin ihmeellistä Tapulissa on, normaalin näköistä kerrostaloaluetta.
Niin no ei ne kerrostalot siellä nisteile tai ryöstele :D
En viihdy, asunut Pukinmäessä aiemmin ja siihen verrattuna koko Puistola Heikinlaakso on kyllä niin perseessä. Paikalliset täällä keulii kuinka hyvät ulkoilumestat on, niin vaihtoehtona on tosiaan Malmin kentän ympäristö tai sit jos tykkää niin voi kävellä kehä 3 pitkin. Nummisuutarinpuisto vaikutti kivalta, mutta sekin on pitänyt ympäröidä Hekan kämpilla. Pukinmäessä vieressä oli Joenranta, Tuomarinkylän ja Haltialan metsät. Ihmiset ruikuttaa ja valittaa tällä alueella ihan joka asiasta: miksei teitä ole aurattu ja jos on, niin sekin väärin tehty. Tienvarret on täynnä koiran paskaa, mutta siitä ei saa huomauttaa, koska muuten on kukkahattutäti.
En malta odottaa, että pääsen takaisin Pukinmäkeen.
Ei ikinä Tapulinkaupunkiin eli junaradan länsipuolelle. Asuin melko kaukana asemasta mutta silti todella huono kokemus. Puistolaan eli sinne omakotitaloalueelle sen sijaan voi muuttaa hyvillä mielin lapsiperheenkin kanssa
Asuin Tapulikaupungissa opiskelijana kolmen vuoden ajan 2014-2017. Ei häiriöitä, tosin kerran näin jonkun varastavan kaupasta mäyräkoiran.
Muutin vaimon kanssa kehän ja Tapulikaupungintien väliselle okt/paritaloalueelle toukokuussa. Ei häiriöitä, eikä kehän melukaan kuulu. Viihtyisä alue, kaupat lähellä ja hyvät kulkuyhteydet.
Lapset voi laittaa yksityiskouluun muualle.
Ei tarvitse mennä omaan koulupiirin.
Pelkääkö jengi täällä Tapulin juna asemaa? Todella nössöjä liikkeellä! Palstalla siis....
Ei se Tapulin asema yhtään erilaisempi ole kuin Leppävaaran asema, Korson asema, Tikkurilan asema, Myyrmäen asema, Espoon keskuksen asema. Joka paikassa nykyisin on asemanseudut välillä levottomia PK seudulla.
Vierailija wrote:
Millaista seutua on Kruunaajanpolun alue nykyisin? Sieltä on alle 1km Puistolan juna-asemalle ja siellä on kaupat ja R-kioski, kirjasto jne. Asuin Kruunaajanpolulla v.86-88 ja naapurini/pihakaverini oli eräs J.Karalahti.
Viime vuosina Kruunaajan- ja Parmaajanpolun alue on minusta huonontunut asukasaineiston suhteen. Osaketaloissakin on jonkin verran kaupungin ja Y-säätiön (joku syrjäytyneille asuntoja järjestävä järjestö) omistamia asuntoja joissa asui niissäkin aikaisemmin asumistaitoisia ihmisiä, nykyään useissa naapureita metelöinnillä häiritseviä. Ulkosalla liikkuvien häiriköiden määrä asemanseudulla minusta vähentynyt vuosien takaisesta.
Aikaisemmin maatullin alakoulussa sai valita meneekö Puistolaan vai Tapanilaan yläkouluun. En tiedä miten tänä päivänä on. Tapulin lähellä on medialulio ja Tapanilassa medialuokka.
Lyhyesti: Puistola, Suutarila, Siltamäki OK. Tapulikaupunki EI OK. Puistolan & Tapulikaupungin erottaa RATA. Tapulin ja Suutarilan puolestaan TEOLLISUUSALUE.
Koska kiinteistövälittäjät tietävät Tapulin huonon maineen, niin Tapulin asuntoja pokkana mainostetaan Suutarilassa tai Puistolassa oleviksi. Kartta kertoo totuuden.
Pidemmin:
Koska tämä ketju nousee niin korkealle kun googlaa Puistola asuinalueena niin haluan muistuttaa, että on olemassa kaksi eri aluetta: Tapulikaupunki radan toisella puolella ja Puistola (joskus kirjoitetaan Vanha Puistola) radan vastakkaisella puolella. Tämä Puistolan puoli on sitä rauhallista pientaloaluetta. Joukossa on myös pari- ja rivitaloja sekä muutama kaksikerroksinen kerrostalo. Kun menee kauemmas etelään päin, niin meininki muuttuu äärimmäisen rauhalliseksi.
Ei käsittääkseni ole yhtäkään Saton / Lumon tms vuokrayhtiötä Puistolassa. Kaupungin vuokrataloja on muutama matala kerrostalo heti kauppaa vastapäätä, mutta näistä ei ole koitunut kyllä mitään häiriötä. Asumme omakotitalossa suht lähellä kyseisiä vuokrataloja ja asemaa. Asemakaan ei aiheuta levottomuuksia Puistolan puolelle taloihin yhtään. Ainoastaan heti aseman vieressä oleva pieni puisto eli ns Suuntimopuisto saa joskus nauttia näistä tietyistä ongelmista.
Kokonaan toisenlainen alue on sitten Tapulikaupunki radan toisella puolella. Siellä on paljon korkeita / korkeahkoja kerrostaloja, osa vuokrataloja mutta myös omistusasuntoja ja ASO-asuntoja. En itse muuttaisi Tapulikaupunkiin, mutta ehkäpä ne omistuskerrostalot ihan rauhalliset on. Sen sijaan niissä kaupungin kämpissä on huumekauppaa ja ylipäätään sekavaa meininkiä, joka välillä näkyy katukuvassakin. Kun lähtee Tapulikaupungin keskustasta etelään eli Tapanilaan päin, niin vähitellen alkaa tulla rauhallisia rivitaloalueita ja kohta ollaankin Tapanilassa, joka on mukavaa aluetta.
Puistolassa on tosiaan oma kauppa eli Tapulin puolelle ei tarvitse mennä kauppaan. Sen sijaan esimerkiksi neuvola ja terveysasema ovat Tapulin puolella, vaikka se täysin virheellisesti onkin nimeltään Puistolan terveysasema.
Sitten on olemassa erilaisia keinotekoisia, hallinnollisia alueita kuten sellainen kuin Puistolan peruspiiri, johon kuuluvat sekä Puistola että Tapuli. Aika usein kun Helsinki uutisoi Puistolasta, käykin ilmi että uutinen koskee Tapulia.
Ja jotta Tapulikaupungin alue olisi mahdollisimman hankalasti määriteltävissä hallinnollisesti niin se lasketaan kuuluvaksi rauhalliseen pientalovaltaiseen SUUTARILAN kaupunginosaan, mikä on käsittämätöntä. Nimittäin Suutarila on de facto se alue joka alkaa lännempänä sen pienen teollisuus/liikealueen JÄLKEEN! Ja jatkuu aina Siltamäen ostarille saakka. Siltamäki ja Suutarila ovat puolestaan ihan vierekkäin ja ne kuuluvatkin yhteen. Mutta pahimmassa tapauksessa jopa Siltamäki (rauhallinen alue) sotketaan Tapulikaupungin ongelmiin mukaan. Ja pientalovaltainen Suutarila saa aina nauttia siitä että siihen lasketaan joskus Tapulikaupunki mukaan. Ja bonuksena vielä Ala-Tikkurilan (kyllä, se on Helsingin puolta) rintamamies- ja muut pientalot lasketaan välillä kuuluvaksi Suutarilaan, välillä Tapulikaupunkiin.
Onneksi kartalta näkee tarkkaan, mistä todellinen Tapuli alkaa ja loppuu: idässä rataan ja lännessä Henrik Forsiuksen tiehen. Etelässä Tapanilankaareen ja pohjoisessa Tapulikaupungintiehen. Välttäkää sen alueen sisälle jääviä alueita jos ette halua asua Tapulikaupungissa. Kaikki ympäröivät alueet ovat ok.
Edellinen jatkaa vielä Puistolan asemasta, että eipä se kyllä ole yhtään sen huonompi tai parempi kuin monet muutkaan juna- ja metroasemat. Työpaikkani on Pasilan asemaa vastapäätä ja niinpä käytän junaa kaksi kertaa päivässä. Kuten moni muukin tavallinen ihminen. Mitä olen 6 vuoden aikana nähnyt, niin kerran oli tappelu jossa veri lensi. Muutaman kerran ollut yrjöt jossain. Kerran kaksi jätkää tekivät selvästi huumekauppaa. Muutaman kerran olen nähnyt sekavia tyyppejä. Olen hintelä ja lyhyt 40-vuotias nainen, eikä minua kyllä pelota yhtään.
Ne ainoat kerrat kun olen jollain asemalla pelännyt on Tikkurilan asema jossa on AINA jotain. Sillä kerralla kaksi m*nnea tappeli toisella veitsi, silloin hirvitti, vartijat juoksi paikalle ja niittasivat kaverit lattiaan. Ja Tiksin asemalla näkee eritteitä ihmispaskasta alkaen. Vihaan Tiksin asemaa yli kaiken. Ainoan kerran kun olen nähnyt huumeiden käyttää, niin se tapahtui Pukinmäen asemalla, odotin lastenrattaiden kanssa hissiä ja kun se tuli ja ovi avautui, niin kaksi kundia siellä ja toisella ruisku kämmenselässä! Sanoi vielä että odota mä otan tän piikin pois niin pääset sit sisään. Mulla oli lapsi mukana ja voin ihan pahoin. Asuttiin Puksussa tuolloin ja haluttiin sieltä pois ja muutettiin Puistolaan.
Vierailija kirjoitti:
"Onhan Tapulissa se pieni rivarialue vähän erillään ostarin taloista siellä suoraan Kehä kolmosen meluvallin vieressä. Kaupungin rivareita ainakin ja jotain aso-kämppiä. En mä kyllä sinnekään muuttaisi. Maatullin koulun oppilaaksiottoaluetta lienee."
Juuri tämä! Näyttää kivalta/ siistiltä alueelta.
Se ostarin yläpuolella oleva kyllä kuuluu Puistolaan. Omakotitaloja on siellä, omenapuut pihalla, en itse asu, mutta olen käynyt kylässä. Ihan rauhaista on, toki liikennettä jonkin verran. Ja mopoja pörrää välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onhan Tapulissa se pieni rivarialue vähän erillään ostarin taloista siellä suoraan Kehä kolmosen meluvallin vieressä. Kaupungin rivareita ainakin ja jotain aso-kämppiä. En mä kyllä sinnekään muuttaisi. Maatullin koulun oppilaaksiottoaluetta lienee."
Se ostarin yläpuolella oleva kyllä kuuluu Puistolaan. Omakotitaloja on siellä, omenapuut pihalla, en itse asu, mutta olen käynyt kylässä. Ihan rauhaista on, toki liikennettä jonkin verran. Ja mopoja pörrää välillä.
Niin siis tämä sillä radan toisella puolella.
Puistola on oikein kivaa aluetta! Eihän ne narkit koskaan jaksa pitkälle pahnoiltaan kävellä. Pyörivät siinä K-marketin ja baarin tuntumassa tai jossain omien kämppien liepeillä. Ei ne ongelmat sieltä Tapulin puolelta muualle valu. Asemalla toki näkee yhtä sun toista mutta ei mitään sellaista mitä Maltsussa, Lepuskissa tai Koivukylässä 😀 Olen asunut ympäri pk-seutua eikä Tapulin steissi eroa mitenkään mistään. No okei ei se mikään Kulosaaren metroasema ole mutta ymmärrätte pointin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tämä sillä radan toisella puolella.
Tapulin puolella.
Vierailija kirjoitti:
Olen Malmilta kotoisin mutta Tapuliin en uskaltaisi muuttaa. Ei siellä uskalla käydä edes ostarilla kaupassa ihan normi arkipäivänäkään... Aina jotain juoksukalja-asiakkaita, muuta räkäjengiä tai mt-potilaita haahuilemassa. Sääliksi käy kassamyyjiä.
Alueella asuvana ja liikkuvana Malmi on kyllä musta levottomamman oloista seutua kuin Tapuli.
Kuljin Tapanilan asemalta parin vuoden ajan eikä koskaan tullut vastaan mitään ikävää eikä tarvinnut pelätä. Puistolan asemalta olen kulkenut arviolta 20 kertaa ja tähän mennessä tullut vastaan:
- vartijat pistävät nistin näköisen jätkän nippuun
- sekava jamppa haluaa ostaa multa rauhoittavia
- kysytään rahaa tai puhelinta lainaksi
- nuoriso riitelee kovaäänisesti ja tappelu taisi olla tulossa (onneksi juna tuli ja nuo eivät tulleet kyytiin)
Yritän välttää Puistolan asemaa ja olen aikuinen mies. Voin vain kuvitella miten pelottavalta paikka tuntuu alakouluikäisestä lapsesta