Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Insinöörien palkat?

Vierailija
05.01.2019 |

Vauva.fi tietää kaiken, toivottavasti.
Suunnittelen työpaikan vaihtoa, syynä että, jatkuva kolmivuorotyö alkaa nyt vanhemmiten ja perheellisenä käymään turhan raskaaksi. Olen muutamassa haastattelussa käynyt ja palkkapyyntini on muodostunut ongelmaksi.
Nyt tienaan vuorolisineen noin 5000€/kk ja olisin valmis tyytymään 4500€:n palkkaan päivätyössä. Tarjoukset joita olen saanut ovat luontaisetuineen jääneet noin 4000€. Näin paljon en pysty pudottaamaan, koska asuntolaina.
Onko oikeasti niin ettei konetekniikan insinööri 10v kokemuksella tienaa 4000€ enempää päivätyössä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran olet insinööri, olet saanut ne palkkakoosteet toimialoittain ja kokemusvuosineen. Katso sieltä mihin kohtaan tuo tehtävä asettuu. 

Liiton tilastoillahan olen pyyntiä perustellut.

Liiton tilastoilla voit pyyhkiä takamustasi. Ei todellakaan luotettavia. Perustelut täytyy löytyä jostakin muualta. Ihmettelen, jos tuolla kokemuksella noinkin paljoa tarjotaan?

Työnantajan edustaja liittyi keskusteluun.

Ihan normi työläinen, joka keskustelee palkoista muuallakin kuin tällaisilla palstoilla.

Insinööri vuosimallia 2001

1

Paljonko palkka ja millä alalla? Itse olen suunnittelussa (sähkö/automaatio) työkokemusta 21 vuotta ja palkka 4400€/kk

Tuolla palkalla vaihtaisin jos on rahapalkka, eikä ole laskettu mukaan mitään autoetuja yms. Sulla on kyllä 10v enemmän kokemusta.

ap

Vierailija
22/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva.fi tietää kaiken, toivottavasti.

Suunnittelen työpaikan vaihtoa, syynä että, jatkuva kolmivuorotyö alkaa nyt vanhemmiten ja perheellisenä käymään turhan raskaaksi. Olen muutamassa haastattelussa käynyt ja palkkapyyntini on muodostunut ongelmaksi.

Nyt tienaan vuorolisineen noin 5000€/kk ja olisin valmis tyytymään 4500€:n palkkaan päivätyössä. Tarjoukset joita olen saanut ovat luontaisetuineen jääneet noin 4000€. Näin paljon en pysty pudottaamaan, koska asuntolaina.

Onko oikeasti niin ettei konetekniikan insinööri 10v kokemuksella tienaa 4000€ enempää päivätyössä?

Minkälaisessa työssä olet nyt jos tienaat noin lyhyellä kokemuksella noinkin hyvin? Koulutus AMK? Paljonko kuukausipalkka ja mitä lisät tekee kuukaudessa? Sisältyykö tuohon joku tulospakkaus ja sen lisät?

Voi olla kyllä vaikea saada parempaa palkkaa.

Prosessiteollisuus työnjohto, Konetekniikka (AMK) Palkka vähän vajaa 4000€/kk + vuorolisät ja tuotantopalkkio reilut 1000€/kk

Pidän (ja muutkin pitävät) minua melko kyvykkäänä ja siitä on peräti näyttöjä. Kaikkiin hakemiini paikkoihin olen haastatteluihin asti päässyt ja parissa on tarjottu sopimusta, mutta mielestäni liian pienellä palkalla, molemmat isoja yrityksiä toinen kotimainen toinen länsinaapurista.

Kait sitä on tottunut liian hyvään :(

En kyllä enää reilua kymmentä vuotta vuorotyössä jaksa, silloin olisi velkavankeus lusittu.

ap

No noilla spekseillä palkkasihan on nousemassa jos olet saamassa neljä tonnia, kun se ennen oli vähemmän. Vuorolisiä et tietenkään saa päivätyöstä, eikä tuotantopalkkiot siirry uuteen työpaikkaan.

Taitaa olla se kalassinen tilanne että oma työ tuntuu paskalta, mutta kun vaihtaa työtä niin huomaa että ei se ole muualla sen kummepaa. Tästä syystä suosittelenkin vaihtamaan työpaikkaa säännöllisesti, kenkään ei pitäisi olla samassa työpaikassa yli kymmentä vuotta :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran olet insinööri, olet saanut ne palkkakoosteet toimialoittain ja kokemusvuosineen. Katso sieltä mihin kohtaan tuo tehtävä asettuu. 

Liiton tilastoilla voit pyyhkiä takamustasi. Ei todellakaan luotettavia. Perustelut täytyy löytyä jostakin muualta. Ihmettelen, jos tuolla kokemuksella noinkin paljoa tarjotaan?

Ihan normi työläinen, joka keskustelee palkoista muuallakin kuin tällaisilla palstoilla.

Paljonko palkka ja millä alalla? Itse olen suunnittelussa (sähkö/automaatio) työkokemusta 21 vuotta ja palkka 4400€/kk

It-alalla, normi kuukausipalkka siinä 3900€. Toki jos kaikki mahdolliset lasken mukaan, mitä vuoden aikana tulee, pääsen melko lähelle samoja lukemia kuin sinäkin.

Etkö ole aika lähellä palkkakesarvoa kokemukseesi nähden?

Vierailija
24/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on konetekniikan insinööri ja suunnittelupuolella, palkka 4100€ + kilometrikorvaukset ja satunnaiset matkapäivärahat ja niinkin hieno etu, kuin että työnantaja maksaa puh.laskun. Työaika 8-16. Kokemusta 10v. Haluaisi muihin hommiin, mutta pitäisi olla enemmän kokemusta tai DI että palkka nousisi.

Serkullani sama koulutus, työnkuva eri, saman verran kokemusta ja aavistuksen parempi palkka.

Vierailija
25/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saimpahan avauduttua, kiitos tästä ja kommenteista.

Sauna kutsuu.

ap

Vierailija
26/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No saimpahan avauduttua, kiitos tästä ja kommenteista.

Sauna kutsuu.

ap

Seuraavan kerran on taas vähän kivempi mennä töihin, kun tietää että palkka on aika ok.

Vierailija
27/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

It-alalla, normi kuukausipalkka siinä 3900€. Toki jos kaikki mahdolliset lasken mukaan, mitä vuoden aikana tulee, pääsen melko lähelle samoja lukemia kuin sinäkin.

Etkö ole aika lähellä palkkakesarvoa kokemukseesi nähden?

Saattaa olla, nykyisin. Mut silloin kun noita tilastoja tuli innokkaimmin katseltua, eli vasta valmistuneena tai muutaman vuoden työkokemuksella, palkkakeskiarvo oli jossakin todella kaukana yläpuolella omaan palkkaan nähden. Siinä vaiheessa varsinkin ne näyttivät todella vääristyneitä lukemia. Enkä usko, että tilanne on siltä osin yhtään parantunut.

Vierailija
28/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, kun vaativampiin tehtäviin siirryttyäni kysyin palkankorotusta, sain vastaukseksi:

Palkkaa pitäisi laskea, kun on uusi....

Palkkani oli 1800€/kk(euroajan alkua) elektroniikan HW-suunnittelussa.

Nostin kytkintä ja vaihdoin lopullisesti alaa.

Vierailija
29/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen talonrakennustekniikan (nais)insinööri, työkokemusta 21 vuotta, Työtehtävä liiketoiminnassa. Palkka 4650.

Vierailija
30/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on parempi perustelu palkkatasolle kuin tilasto? 

Jos kaikille maksettaisiin tilastojen mukaista palkkaa, se lopulta johtaisi siihen, että kaikille maksettaisiin samaa palkkaa. Kokemuksesta ja tuottavuudesta riippumatta.

Jos olet nähnyt ne IL palkkakäyrät, niin niissä on melko laajat haarukat palkkojen kanssa. Keskimääräiseen palkkatasoon on hyvä verrata itseään. Omien ominaisuuksien ja työn vaativuuden suhteen pitää sitten pyrkiä saamaan itselle sopivaa palkkaa, on se sitten yli tai alle keskiarvon.

No yksinkertaistetaan niin, että insinöörikin ymmärtää:

Tilastoihin nojaaminen johtaa lopulta siihen, että "kenellekään ei saa maksaa keskiarvoa huonompaa palkkaa".

Vierailija
31/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mahdotonta sanoa kun et kertonut mihin tehtävään olet hakemassa. 

Insinöörit tekevät kaikkea maan ja taivaan väliltä. 

Toki ymmärtäisit tämän jos olisit oikeasti insinööri. Saati insinööri joka tienaa 4-5k/kk.

Vierailija
32/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama koulutus ja saman verran vuosia teen putkistosuunnittelua 3300€/kk, revi siitä. Asun kylläkin pohjoisessa ja täällä ei varsinaisesti ole paljon valinnanvaraa.

Vierailija
33/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 35v, toimin rakennuksilla työnjohdossa. Pääkaupunkiseudulla toimiva, reilu 70 henkeä työllistävä firma.

Kokemusta alasta perus työmiehenä vajaa 10v, insinöörinä 3v.

Palkka 3750€/kk plus mahdolliset verottomat kulukorvaukset. Bonuksia tulee jos sattuu tulemaan, ehkä tonni tai kaks vuoteen.

Periaatteessa 40h/vko työaika, mutta käytännössä noin 35h.

Vierailija
34/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on sama koulutus ja saman verran vuosia teen putkistosuunnittelua 3300€/kk, revi siitä. Asun kylläkin pohjoisessa ja täällä ei varsinaisesti ole paljon valinnanvaraa.

Itä-Suomessa IT-alan suunnittelua, palkka 3500/kk. Täällä on firma, joka maksaa yhdelle DI:lle 2500 samoista töistä.

Vierailija
35/35 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT-alalla, työkokemusta 17 vuotta joista nykyisessä työpaikassa n.6V

Palkka alle 3000€ ja 24h "saa" päivystää.

Olen tyytyväinen.

Ei ole PK-seudulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi