Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulukiusaamisen jäljet?

Hiljainen
05.01.2019 |

Olen nelikymppinen nainen, aikoinaan peruskoulussa rankasti kiusattu.

Luulen että nämä asiat puskevat käsittelyyn vasta nyt, ja kaipailen neuvoja ja kohtakotovereita... mistä lähteä purkamaan tätä kerää.

Olen aina sietänyt huonosti kritiikkiä, ihmisten suuttumusta tai ilkeyttä. Nyt työpaikalla kiusaamiseksi kokemaani tilannetta pohtiessani huomaan meneväni näissä tilanteissa lukkoon, samaan kuoreen kuin lapsena ja nuorena jolloin ainoa puolustukseni kiusaajia vastaan oli vetäytyminen ja kommunikoinnin lopettaminen koulussa lähes kokonaan. Havahduin ystäväni kerrottua omasta työpaikkakiusaamiskokemuksestaan, joka oli lauennut yksinkertaiseen kysymykseen "miksi olet noin ärtynyt". Itse mumisen työpaikalla vain punaisena joo ja yritän olla mieliksi kaikille. Ihan kuin menisin lapsen tasolle takaisin. Ja olen todella ahdistunut.

Hyvänä juttuna pidän että olen alkanut hahmottamaan tätä, samalla kuitenkin tajuan että ollaan aika ison jutun äärellä. Joten neuvoa kehiin, miten eteenpäin?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusaaminen jättää syvät haavat. Parantuminen on pitkä prosessi. Aloita tästä: sano itsellesi usein, että olet arvokas ihminen sellaisena kuin olet.

Koulukiusaamisessa esim. nimittelyt ovat ihan typeriä teinien päähänpistoja. Se maailma on typerä aikuisten näkökulmasta. Jos sinua on nimitelty, muista, että nimittelijät olivat vain murrosikäisiä teinejä. Ei totuuden hiventäkään.

Vierailija
2/2 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut eniten apua ap:n kuvaamiin ongelmiin terapiasta. Minulla nuo vanhat ajat pullahtivat n. 35-vuotiaana sen verran voimakkaasti pinnalle että sain diagnoosin keskivaikeasta masennuksesta ja päädyin terapiaan. Mielenkiintoista kyllä, terapeutti mainitsi aika alkuvaiheissa että lähes kaikilla terapiaan tässä iässä tulevilla on koulukiusaamistausta.

Self help -osastolta kirja Tunne lukkosi (uudempi painos on nimeltään Murra tunnelukkosi) on hyvää luettavaa, mutta suosittelen toisiaan terapiaan hakeutumista koska vaikeiden asioiden ja traumaattisten kokemusten purkamisessa ammattilainen on korvaamaton apu. Ko. kirjassa kuvaillaan erään terapiamallin mukaisesti mielen toimintaa erilaisissa tilanteissa ja se toimii sinällään hyvänä keinona itsetuntemuksen lisäämiseen. Lopussa on harjoituksia joiden kautta jumissa olevia tunnereaktioita on tarkoitus työstää.

Voimia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla