Oulu-Koillismaan pelastuslaitos huolestunut yleistyneestä ilmiöstä: Ihmiset ajavat pysähtymättä onnettomuuspaikan ohi
Oulu-Koillismaan pelastuslaitos kirjoittaa Facebookissa, että siellä ollaan erittäin huolissaan koko ajan yleistyvästä ilmiöstä. Läheskään kaikki autoilijat ja tielläliikkujat eivät pysähdy onnettomuuspaikalle. He saattavat ilmoittaa onnettomuudesta hätäkeskukseen ja ajaa tapahtumapaikan ohi.
– Onnettomuuspaikalle tulee aina pysähtyä tarkistamaan kiireellisen avun tarve, varsinkin, jos paikalle ei ole vielä kukaan muu pysähtynyt, päivityksessä todetaan.
Suomen lakien mukaan jokaisella on yleinen auttamis- ja toimintavelvollisuus.
Jos onnettomuuspaikalle ei pysähdy, hengenvaarassa ollut uhri tai sairauskohtauksen saanut joutuu odottamaan apua jopa kymmeniä minuutteja.
Onnettomuuspaikan ohittaminen vaikeuttaa myös hätäkeskuksen työtä, kun siellä joudutaan arvioimaan tapahtunutta puutteellisilla tiedoilla. Se saattaa myös aiheuttaa pelastusyksiköille turhia hälytyksiä, kun ne käyvät paikalla, jossa on vain hinausta odottava ajoneuvo.
Kommentit (35)
Linkitätkö vielä sen lain ja pykälän, joka yksityiskohtaisesti velvoittaa pysähtymään.
Maailmasta on tullut niin paha paikka että ei enää uskalla pysähtyä ja nousta autosta. Ojanpenkalta saattaa syöksyä ryövärijoukko joka vie rahasi, autosi, neitsyytesi ja mahdollisesti jopa henkesi. Parampi vaan ajaa ohi ja jos omatunto soimaa niin soittaa häkeen.
Onko se sitten hyvä, että siellä olisi pientareet täynnä pysähtyneitä autoja ja uhrin ympärillä lauma osaamatonta porukkaa pällistelemässä? Sitten taas valitettaisiin päinvastaista.
Muistan aiemmin lukeneeni lukuisia uutisia missä nimenomaan kielletään pysähtymästä onnettomuuspaikan läheisyyteen.
Suomessa ainakin kaupunkialueilla ammattipelastajien pitäisi pystyä pääsemään paikalle n. 10-15 min. kuluessa hätäilmoituksesta. Aika pitenee, mitä enemmän hätäkeskus ryhtyy haastattelemaan ennen hälytyksen tekoa niukkoja pelastusresursseja optimoidessaan. Monesti on myös sanottu, että onnettomuuden uhria ei pitäisi liikutella mahdollisten lisävammojen vaaran vuoksi.
Varmaan jossain Koillismaalla onkin pysähdyttävä. Etelä-Suomessa onnettomuudet tapahtuvat yleensä vilkkaasti liikennöidyissä paikoissa, joissa voi olla mahdotonta pysähtyä.
Vierailija kirjoitti:
Onko se sitten hyvä, että siellä olisi pientareet täynnä pysähtyneitä autoja ja uhrin ympärillä lauma osaamatonta porukkaa pällistelemässä? Sitten taas valitettaisiin päinvastaista.
No ei tietenkään ole, mutta vähän järkeä nyt. Ei vaihtoehdot ole kukaan ei pysähdy/kaikki pysähtyvät. Ihme viisastelua, toivottavasti et luule olevasi fiksu.
Ahaa. Koillismaan pelastuslaitos yrittää sysätä vastuuta toimivasta pelastustoimesta yksityisten kansalaisten hoidettavaksi. On täysin riittävää jos soittaa apua paikalle. Turvallisuussyistä ei itse kannata pysähtyä. Kyseessä voi tänä päivänä olla ryöstöyrityskin.
Vierailija kirjoitti:
Silloin tietenkin jatketaan matkaa, kun onettomuuspaikalla on tarpeeksi apua.
Vierailija kirjoitti:
Ahaa. Koillismaan pelastuslaitos yrittää sysätä vastuuta toimivasta pelastustoimesta yksityisten kansalaisten hoidettavaksi. On täysin riittävää jos soittaa apua paikalle. Turvallisuussyistä ei itse kannata pysähtyä. Kyseessä voi tänä päivänä olla ryöstöyrityskin.
No hitto, eipä ole koskaan tullut mieleen naamioida ryöstöyritystä hirvikolariksi. Kiitos ideasta!
Olen pysähtynyt ja saanut roistojoukon kimppuuni. Ja kuten nykypäivään kuuluu: heille ei voitu antaa rangaistusta, vaikka pystyin toimittamaan poliisille kuvia (kiitos auton kojelaudalla olevan kameran). Kun ei ole resursseja, ei tehdä mitään, vaikka kansalainen on poliisin puolesta kerännyt kaiken mahdollisen tiedon. Vakuutusyhtiö sentään uskoi, että konepellin on hakannut videolla näkyvä mies enkä minä itse.
Joten enää en pysähdy, vaan soitan hätäkeskukseen ja väitän, että en voinut pysähtyä, koska minulla on autossa hyvin sairas lapsi, joka huutaa koko ajan.
"Monesti on myös sanottu, että onnettomuuden uhria ei pitäisi liikutella mahdollisten lisävammojen vaaran vuoksi."
Sen verran kuitenkin pitää liikuttaa, että ei tukehdu esim. oksennukseen tai kieleen.
Not my problem. Tiedä mitä metoo -syytöksiä vielä saa niskaansa.
Tämmöiseksi se lainsäädäntö on suomalaiset tehnyt.
Pelastuslaista: Yleinen toimintavelvollisuus
"Jokainen, joka huomaa tai saa tietää tulipalon syttyneen tai muun onnettomuuden tapahtuneen tai uhkaavan eikä voi heti sammuttaa paloa tai torjua vaaraa, on velvollinen viipymättä ilmoittamaan siitä vaarassa oleville, tekemään hätäilmoituksen sekä ryhtymään kykynsä mukaan pelastustoimenpiteisiin."
Vierailija kirjoitti:
Linkitätkö vielä sen lain ja pykälän, joka yksityiskohtaisesti velvoittaa pysähtymään.
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110379
"
3 §
Yleinen toimintavelvollisuus
Jokainen, joka huomaa tai saa tietää tulipalon syttyneen tai muun onnettomuuden tapahtuneen tai uhkaavan eikä voi heti sammuttaa paloa tai torjua vaaraa, on velvollinen viipymättä ilmoittamaan siitä vaarassa oleville, tekemään hätäilmoituksen sekä ryhtymään kykynsä mukaan pelastustoimenpiteisiin."
Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No hitto, eipä ole koskaan tullut mieleen naamioida ryöstöyritystä hirvikolariksi. Kiitos ideasta!
No harvemmin se hirvi siinä konepellillä makaa näytillä muutenkaan, joten ohiajavan on vaikea auton ikkunasta päätellä mistä onnettomuudessa on kyse.
Vierailija kirjoitti:
"Monesti on myös sanottu, että onnettomuuden uhria ei pitäisi liikutella mahdollisten lisävammojen vaaran vuoksi."
Sen verran kuitenkin pitää liikuttaa, että ei tukehdu esim. oksennukseen tai kieleen.
Ja muutenkin hengen pelastaminen menee mahdollisten lisävammojen edelle.
Haluatteko todella, että kun itse joudutte onnettomuuteen, niin auttajat ajavat ohi?
Kyllä hätäkeskuspäivystäjä neuvoo, ja teette mitä pystytte. Kukaan ei odota enempää.
https://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/oulu-koillismaan-pelastuslaitos-huol…