Osaatko eksoottista kieltä,
Kommentit (32)
Osaan, suomea. Se on oikeastaan kaikkien muiden kuin suomalaisten mielestä hyvin eksoottinen ja kaiken lisäksi harvinainen kieli.
Olen opiskellut viroa nyt noin 5 vuotta.
En tiedä onko nyt niin eksoottista, mutta aika vähän sen käyttäjiä on eikä kovin moni ulkomaalainen sitä osaa kunnolla.
No ei oo vähemmistökieli, mutta osaan mandariinikiinaa. Oli vähän pakko opetella kun siellä asui.
En tosin osaa juurikaan kirjoittaa mitään, mutta osaan puhua tärkeimmät.
kantasuomo on väistyvä kieli. Kieli on niiden vuosikymmenten aikana paljon muuttunut, kun olen asunut ulkomailla.
Mihin suuntaan kieli nyt muuttuu. Kantasuomea äännetään jo hyvin räkäisesti, s-kirjainta suhistetaan ja kurkkuäänteet ovat vallalla.
entä saamen kieli.
portugali on vaikea.
Osaan. Tai en nyt tiedä onko turkki mitenkään eksoottista.
Vierailija kirjoitti:
No ei oo vähemmistökieli, mutta osaan mandariinikiinaa. Oli vähän pakko opetella kun siellä asui.
En tosin osaa juurikaan kirjoittaa mitään, mutta osaan puhua tärkeimmät.
Minä taas opiskelin appelsiinikiinaa Taiwanissa, ihan kivaa.
Lasketaanko itse keksityt sanat, joita kukaan muu ei ymmärrä?🤣 Oikeista kielistä en tiedä, kuin yksittäisiä sanoja kuten: harasho, ya habibi, aba, xie xie jne.
Vierailija kirjoitti:
kantasuomo on väistyvä kieli. Kieli on niiden vuosikymmenten aikana paljon muuttunut, kun olen asunut ulkomailla.
Mihin suuntaan kieli nyt muuttuu. Kantasuomea äännetään jo hyvin räkäisesti, s-kirjainta suhistetaan ja kurkkuäänteet ovat vallalla.
entä saamen kieli.
portugali on vaikea.
Missä sä oot tommoiset huomannut? Itse en ole kuullut suomea puhuttavan kurkusta. Olisi aika hassun kuuloista.
Opiskelin viittomakieltä. (syynä ei kenenkään kuurous vaan puhevammainen kaveri)
En tiiä onko kieli mut tänään mun pylly on puhunut rupsuja tosi palion
Kyllä, puhun äidinkielenäni eksoottista suomenkieltä, vieläpä sen eksoottista murretta, Pohjois-Karjalassa puhuttavaa.
Eksoottisin osaamani kieli on jiddiš.
Vierailija kirjoitti:
kantasuomo on väistyvä kieli.
Kantasuomo varmasti on, koska koko Suomo on väistyvä maa. Missä se muuten sijaitsee?
Kantasuomi? Myöhäiskantasuomi, varhaiskantasuomi? Suomen kielen nimi on suomi, ei kantasuomi. Kantasuomi on kielitieteellinen, kielihistoriallinen käsite.
Osaan jonkin verran livviä eli Aunuksen karjalaa. Hyvin harvinainen kieli Suomessa, mutta babuskat rajan takana vielä puhuvat aitoa livviä. Maailman ainoa livvinkielellä esiintyvä rock-bändi on Santtu Karhu & Talvisovat... jos vielä ovat bändinä yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tosin osaa juurikaan kirjoittaa mitään, mutta osaan puhua tärkeimmät.Minä taas opiskelin appelsiinikiinaa Taiwanissa, ihan kivaa.
Jos olisit oleskellut Taiwanissa (tai Taiwanilla, kuten kiinalaiset tykkäävät sanoa) olisit opiskellut todennäköisesti mandariinia. Se on ihan yleisnimi kielelle, jota suurimmassa osassa Kiinaa puhtaan, kantonia puhutaan pääsääntöisesti Hongkongissa.
Mandariinikiina on ihan virallinen nimi kielelle.
En tiedä lasketaanko latina "eksoottiseksi" kieleksi mutta osaan sitä jonkin verran.
Kelpaako kantasuomi?