Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menossa leikkaukseen huomenna. Kuinka saan riittävän kivunlievityksen jälkeenpäin? Vinkit?

Vierailija
03.01.2019 |

Oikeasti pelottaa, että ne sanoo, että ei pitäisi sattua ja saat Burana + panadol.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä, että "huumelääkkeitä" ei voisi edes osastolla antaa kipuun. Suurin osa ihmisistä haluaa niitä ihan siihen kivunlievitykseen ja ei haali lisää viihdykkeekseen kadulta. Ap

Vierailija
2/21 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tulin leikkauksesta. Sattui mutta sen kesti koska sai hyvät huumeet. Kotiin sai myös buranat, panadolit ja panacodit...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sulta leikataan?

Vierailija
4/21 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyö pöytään kattava lista toivomistasi huumeista, ja katso mitä saat ja mitä et. Kannattaa kokeilla,

Vakavasti ottaen: eiköhän ammattitaitoinen henkilökunta osanne antaa sinulle tarpeen vaatiman kivunlievityksen. Otahan rennosti.

Vierailija
5/21 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sulta leikataan?

Jalka

Vierailija
6/21 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyö pöytään kattava lista toivomistasi huumeista, ja katso mitä saat ja mitä et. Kannattaa kokeilla,

Vakavasti ottaen: eiköhän ammattitaitoinen henkilökunta osanne antaa sinulle tarpeen vaatiman kivunlievityksen. Otahan rennosti.

Ei aina! Ap

Vierailija
7/21 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne antoi ihan opiaatteja osastolla ensimmäisen vuorokauden ja vie kannustivat pyytämään heti jos siltä tuntuu. Aika huumeissa olin ja nilkkaleikkauksessa kävin.

Vierailija
8/21 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinua aina kun näet sairaanhoitajan tai lääkärin: Morfiinia, pliiiiiiis! Ja tirauta muutama kyynel ja revi epätoivoisena hiuksiasi. Jos se ei auta, lyö päätäsi sängynpäätyyn ja raavi rintakehäsi verille.

Vierailija
9/21 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappileikkauksen jälkeen sain ohjeet syödä Burana ja Pananolia. Ei poistaneet kaikkea kipua, mutta hyvin jaksoin. Pieni kipu muistutti myös olemaan rauhallinen liikkeissä ja välttämään nostelua.

Vierailija
10/21 |
03.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalla kerralla sain jotain morfiinilääkitystä. Pyysin samaa kipuun uudestaan, mutta ei enää annettu. Sitten tulikin pahoinvointi, oksennus, järjetön sydämentykytys ja täys ahdistus keskellä yltä kun oli tippaa, letkua ja tultiin vielä patistamaan jalkeille = pissalle. Hengissä selviää, mutta alkuvaiheessa/yön yli olisi lääkitys voinut olla paljon tehokkaampi.

Vierailija
11/21 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kaksi kertaa leikkauksessa, joista toinen oli "luuleikkaus" - kokemukseni on että kipulääkitystä annetaan liian vähän, etenkin tuossa viimeksi mainitussa sairaalassa meni koko yö valvoessa ja kärvistellessä kivussa. Kipu sai jotenkin yliotteen eikä poistunut sitten millään pillerillä mitä sain. Ihmettelin miksi ei lääkitä riittävästi. Kotiin sitten juurikin tuo Burana panadol mistä ei apua.

Vierailija
12/21 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lonkkaleikkauksessa, joka kaiketi lasketaan aika isoksi leikkaukseksi. Leikkauspäivänä sain infuusionesteen kanssa kipulääkettä, seuraavasta aamusta eteenpäin en tarvinnut muuta kuin Buranaa. KIpu ei kertaakaan ollut repivä tai kamala verrattuna siihen, mitä oli ollut ennen leikkausta.

Vierailija
13/21 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot etukäteen että pelkäät leikkauksen jälkeistä kipua, niin hyvällä tuurilla kiinnittävät siihen huomiota kunnolla alusta alkaen. Se, ettei kipu pääse missään vaiheessa liian kovaksi ja ettet pääse herkistymään kivulle, turvaa jatkoakin.

Itse olin ekan sektion heräämövaiheen jälkeen vuorokauden pelkällä parasetamolilla ja siitä jatkettiin ibuprofeeni+parasetamolilla, olin ihan varma että kuolema korjaa. Kipeä olin monta viikkoa. Toisen sektion jälkeen sain epiduraalipumpun ensimmäiseksi vuorokaudeksi, ja toisena päivänä kipittelin sen pelkän parasetamolin voimalla ilman pumppua ihan kivuttomana. Raskauksien välissä kävin itkemässä sype-polilla että seuraavalla kierroksella on saatava kunnon kivunhoitoa.

Vierailija
14/21 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle olisi tyrkytetty Oxynormia heti heräämössä, ensimmäinen lause suurin piirtein herättyäni oli, että haluatko. No en halunnut, ei ollut kipuja siinä vaiheessa, ja aika pienestä operaatiosta (sterilaatio) oli kyse. Buranan ja Panadolin voimalla, reseptitkin sain kotiin mutta ei niitä lääkkeitä tarvinnut ottaa kuin pari kertaa.

Nielurisaleikkauksen jälkeen sain kotiin myös Panacodia poreena, mutta huomasin, että oli helpompaa nielaista nopeasti yksi iso Burana, kuin juoda poretablettilitkua useamman nielaisun voimalla. Kipu pysyi hetken poissa Buranallakin.

No, isommasta mulla ei ole kokemusta. Mutta luulisi, että jos "noin vähästä" tyrkytetään jo Oxynormia, niin saanee sitä sitten isommastakin? Riippuuhan se toki tilanteesta ja kokonaislääkityksestä, voiko antaa.

Vierailija
15/21 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle olisi tyrkytetty Oxynormia heti heräämössä, ensimmäinen lause suurin piirtein herättyäni oli, että haluatko. No en halunnut, ei ollut kipuja siinä vaiheessa, ja aika pienestä operaatiosta (sterilaatio) oli kyse. Buranan ja Panadolin voimalla, reseptitkin sain kotiin mutta ei niitä lääkkeitä tarvinnut ottaa kuin pari kertaa.

Nielurisaleikkauksen jälkeen sain kotiin myös Panacodia poreena, mutta huomasin, että oli helpompaa nielaista nopeasti yksi iso Burana, kuin juoda poretablettilitkua useamman nielaisun voimalla. Kipu pysyi hetken poissa Buranallakin.

No, isommasta mulla ei ole kokemusta. Mutta luulisi, että jos "noin vähästä" tyrkytetään jo Oxynormia, niin saanee sitä sitten isommastakin? Riippuuhan se toki tilanteesta ja kokonaislääkityksestä, voiko antaa.

Heräämössä niitä tyrkytetäänkin ja jaellaan auliisti, mutta kun heräämön ovesta poistut niin tilanne muuttuu radikaalisti. Heräämössä potilaat ovat jatkuvassa valvonnassa ja elintoimintojen seurannassa, anestesialääkärit eri tavalla saatavilla kuin osastolla, ja kyseessä on hyvin väliaikainen tilanne. Tähän asetelmassa tujumpien troppien riskit ja haitat on hyvin hallinnassa. Minä sain heräämössä fentanyyliä suoraan suoneen, ja sitä todella tuputettiin (vaikea päätös otanko vai en, kun sattuu mutta jokainen tujaus siirtää automaattisesti vähintään tunnilla eteenpäin sitä että näen vauvani) ja osastolla sitten sitä vain parasetamolia.

Vierailija
16/21 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heräämössä niitä tyrkytetäänkin ja jaellaan auliisti, mutta kun heräämön ovesta poistut niin tilanne muuttuu radikaalisti. Heräämössä potilaat ovat jatkuvassa valvonnassa ja elintoimintojen seurannassa, anestesialääkärit eri tavalla saatavilla kuin osastolla, ja kyseessä on hyvin väliaikainen tilanne. Tähän asetelmassa tujumpien troppien riskit ja haitat on hyvin hallinnassa. Minä sain heräämössä fentanyyliä suoraan suoneen, ja sitä todella tuputettiin (vaikea päätös otanko vai en, kun sattuu mutta jokainen tujaus siirtää automaattisesti vähintään tunnilla eteenpäin sitä että näen vauvani) ja osastolla sitten sitä vain parasetamolia.

Lisään vielä että tottakai Oxynormiakin voi saada osastollakin, mutta se ei ole yhtä auliisti tarjolla ja sitä pitää erikseen pyytää ja se vaikuttaa hoitoon ja seurantaan joka heräämössä kuuluisi automaattisesti pakettiin. Omalla kohdallani se toistuvasti unohdettiin tuoda (mistä en jaksa kantaa kaunaa koska osaston tilanne oli kaoottinen eikä se ollut hoitajien syy).

Vierailija
17/21 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käsitä, että "huumelääkkeitä" ei voisi edes osastolla antaa kipuun. Suurin osa ihmisistä haluaa niitä ihan siihen kivunlievitykseen ja ei haali lisää viihdykkeekseen kadulta. Ap

Mulle laitettiin polveen tekonivel ja kun osastolla pyysin yöllä lisää kipulääkettä, kun listalla menneet ei riittäneet, hoitaja mitään mukisematta toi mulle jonkun nestemäisen litkun, jonka otettuani pimeni koko maailma. En tiedä, mikä lääke oli, mutta sen verran jytyä, että nukuin  mainiosti koko loppuyön. Ja siis listallakin meni jokin miedompi opiaatti. 

Vierailija
18/21 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne ammatti ihmiset siellä tietää mitä tarvii..ja kysyy ne välillä, ollaan niin erilaisia kivun siedossa. Olen ollut useissa leikkauksissa,eikä ole kivun takia tarvinnu kärvistellä

Vierailija
19/21 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein sellaisilla potilailla on todettavissa olemssa oleva päihdeongelma, jotka osaa pyytää suoraan vuodeosastoilla "huumelääkkeitä" kivunlievitykseen, perusteluna, "ettei burana ja panadol auta".  Ibuprofeeni ja panadol ovat kyllä ihan tehokkaita kivunlievittäjiä isoilla annoksilla.

Vierailija
20/21 |
04.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika usein sellaisilla potilailla on todettavissa olemssa oleva päihdeongelma, jotka osaa pyytää suoraan vuodeosastoilla "huumelääkkeitä" kivunlievitykseen, perusteluna, "ettei burana ja panadol auta".  Ibuprofeeni ja panadol ovat kyllä ihan tehokkaita kivunlievittäjiä isoilla annoksilla.

Mä olen tuosta hieman eri mieltä. Jos olet jo monta vuotta syönyt maksimiannokset niin Buranaa kuin Panadoliakin ja kun ne eivät enää  riitä, lääkäri määrännyt Arcoxiaa tai muuta vähän vahvempaa tulehduskipulääkettä ja sitäkin olet syönyt jo vuosia, niin päästyäsi vihdoin ja viimein leikkaukseen, Burana ja Panadol ei todellakaan riitä. Ei tarvitse olla mitään päihdeongelmaa vaan ihan esim lonkan tai polven nivelrikko riittää. Leikkauksen jälkeen ei onneksi tarvitse kuin muutaman viikon mitään vahvempia ja sen jälkeen pääsee eroon ihan kaikista kipulääkkeistä, jos leikkaus on onnistunut. 

t. vuosikausia nivelrikkokivuista kärsinyt, joka lopulta sai "varaosat" eikä ole tarvinnut mitään kipulääkkeitä enää pitkiin aikoihin