Kaikki työttömät eivät ole samanarvoisia saadakseen palkkatuettua pätkätyötä
Jos olet yli 57 vuotias työtön ja olet ennen em:a ikävuotta tippunut ansiosidonnaiselta pv. rahakaudelta kelan työttömyyspäivärahalle, niin etpä olekkaan enää oikeutettu esim. kunnan tai valtion tarjoamiin palkkatuettuihin työpaikkoihin. Todellakin törkeä epätasa-arvoistava pykälä ikääntyneitä työttömiä kohtaan.
Kommentit (25)
No en kyllä sanoisi palkkatukea saavia eliittityöttömiksi. Nehän on just sitä porukkaa, jotka ei työllisty omin avuin. Otetaan töihin vaan siinä tapauksessa, että palkasta osan maksaa yhteiskunta.
Luulin pääseväni kohta puolin työmarkkinatuelta kunnan velvoitetyöhön ja olen tehnyt pitkäaikaissuunnitelmia sen varaan. Tämä viestiketju nyt synkensi näkymät, jos oikein ymmärsin.
Tuossa on infoa: https://yle.fi/uutiset/3-11708469
Rupusakkia kirjoitti:
No en kyllä sanoisi palkkatukea saavia eliittityöttömiksi. Nehän on just sitä porukkaa, jotka ei työllisty omin avuin. Otetaan töihin vaan siinä tapauksessa, että palkasta osan maksaa yhteiskunta.
Itse teen toimistotöitä palkkatuella kaupungilla, olen ollut esim. päälliköiden ja esimiesten sihteerinä palkkatuella.
En saa tehdä fyysisiä töitä, en saa kantaa esim. kaupasta kotiin kuin kevyen leipäpaketin.
Palkkatukitöitä on paljon erilaisia, osa on lastenhoitajina tarhassa, osa koulunkäyntiavustajina koulussa, osa uimavalvojina uimahallissa, osa puutarhatöissä kaupungilla jne.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihmekkään, että Suomen kunnista Enonkoski on velattomin kunta.
:D;) Enonkosken kunnassahan kaikki pitkäaikaiset työttömäthän on laitettu karenssin uhalla ilmaisiksi orjiksi esim. pitämään kunnan talon piha-alue kunnossa kukkaistutuksineen ja näin talviaikaan kolaamaan koulujen pihoja lumesta tai lainatraktorilla, jonka kylän eu-tukitalollinen on antanut lainaksi kunnan orjatyöttömälle lumen auraajalle.
Valtio antaa jokaisesta orjasta kympin per työpäivä työn järkkääjälle ja työtön itse saa sen 9 ekua per päivä kulukorvausta, joka ei edes riitä matkoihin, mutta nou hätä, kela maksaa toimeentulotuen perusosan.
Kätevää, eikös vaan?
Ja naapurikaupungissa Savonlinnassa käyvä äveriäs Enonkosken kunnan veronmaksaja naureskelee Saimaan rannalla sijaitsevassa huvilansa saunan lauteilla. Savonlinnan sairaalan jonkin osaston ylilääkäri tai muu isotuloinen kiho.
Enonkosken työttömät eivät tunne lakia, koska näköjään lampaat eivät osaa ottaa asioista selvää:
-4 h kerran viikossa riittää
-läsnäolopakko, EI TYÖNTEKOVELVOLLISUUTTA KOSKA EI OLE TYÖSUHDETTAKAAN.
Karenssilla uhkailu ei auta, koska Finlex - nettisivulta voi tarkistaa esim. Lain kuntouttavasta työtoiminnasta. Omaa tyhmyyttä jos suostuu orjaksi ja kunta säästää palkkarahat kun tyhmille riittää 9 eur/päivä.
55 v. ja 6 kk ikäisenä ansiosidonnaiselle jäänyt pääsee tuohon varaputkeen, jos työhistoriaa on vähintään
2 v. Elikkäs kun 400 pv. anssi loppuu 57-vuotiaana, pääsee velvoitetyöhön puoleksi vuodeksi, jonka jälkeen
anssille takaisin 400 päiväksi. Anssin taso pysyy vähintään samantasoisena kuin ensimmäisellä kerralla aina
eläkeikään asti. 58 vuotiaalla anssipäiviä on 500 ja puolen vuoden velvo nollaa taas päivät jne...