Virtsankarkailu synnyttämättömällä naisella?
Olen 28-vuotias, normaalipainoinen ja liikunnallinen nainen. Niin kauan kun muistan, olen silloin tällöin kärsinyt jonkinasteisesta virtsankarkailusta. Tätä tutkittiin ollessani lapsi, mutta mitään syytä ei löytynyt ja oireet pysyivät aika hyvin poissa.
Parin viime vuoden aikana olen kärsinyt virtsankarkailusta liikunnan aikana. Pahin on juoksu, jossa on huomaamattani tullut ihan rakko tyhjäksi ja housut märiksi..mutta karkailee myös kuntosalilla ja joskus muutenkin.
Eikai 3-kymppinen ole tuomittu käyttämään Tenoja lopun ikäänsä? Voiko tähän saada apua? Lantionpohjaa treenaan päivittäin, ja olenkin lukenut, ettei pelkkä huono lihaskunto olisi ainoa syy karkailuun. Vertaistukea kaipaan..
Kommentit (17)
Synnyttäneillä naisilla virtsankarkailu liittyy yleisimmin lantionpohjan lihasten rasittumiseen ja heikentyneeseen kuntoon raskauden ja hormonien sekä tietysti synnytyksen synnytyksen myötä. Useimmiten pelkkä treeni riittää palautumiseen. Joillain synnytyksessä tulee repeämiä, joiden vakavuus ja parantuminen voivat vaikuttaa pidätyskykyyn/virtsankarkailuun.
Yksi syy virtsankarkailuun on myös erilaiset laskeumat, joiden riskiä raskaus ja synnyttäminen tietenkin lisäävät. Laskeuman voi saada myös synnyttömätön nainen sillä siihen vaikuttavat mm. kudostyypit. Virtsankarkailu ja laskeumat ovat tietenkin harvinaisia nuorella, normaalipainoisella ja hyväkuntoisella naisella, mutta mahdollisia.
Olen (ehkä) joskus lukenut myös, että ylitreenatut ja 'liian kireät" lantionpohjan lihakset voivat aiheuttaa virtsankarkailua.
Sinuna kävisin yksityisellä gynekologilla jos tilanne on tosiaan noin paha. Kuulostaa siltä, ettei ongelmasi liity lantionpohjanlihasten kuntoon vaan mahdollisesti johonkin sairauteen tai muuhun terveysongelmaan ja jos sen syytä ei selvitetä olet tuomittu juoksemaan Tenat housuissa.
Toivottavasti tästä oli apua vaikka ehkä olet jo nämä osannut googlettaa. Kannattaa varata lääkäri, toivottavasti löytyy ratkaisu!
Lääkäriin. Ei virtsankarkailu liity synnyttämiseen.
Oletko lihava? Ylipainioisilla on paljon virtsankarkailua.
Vierailija kirjoitti:
Oletko lihava? Ylipainioisilla on paljon virtsankarkailua.
Lue aloitus
- ei ap
Ylikireä lihakset aiheuttavat urheilullisilla naisilla vietsankarkailua (voimistellessa, juostessa jne.) Mä olen synnyttänyt kolmesti ja treenannut lihakset kuosiin synnytysten jälkeen, urheilen paljon ja ei karkaile enää missään tilanteissa virtsa. Ennen lapsia juostessa karkasi usein. Kävin fyssarilla, opetti lantionpohjan rentouttamista, vaiva poistui. Tosin nykyäänkin huomaan vahingossa jännittäväni välillä koko lantionpohjaa istuessani, mutta ehkä synnyttäminen on tehnyt sen, etteivät lihakset enää koskaan pääse ylikireiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ylikireä lihakset aiheuttavat urheilullisilla naisilla vietsankarkailua (voimistellessa, juostessa jne.) Mä olen synnyttänyt kolmesti ja treenannut lihakset kuosiin synnytysten jälkeen, urheilen paljon ja ei karkaile enää missään tilanteissa virtsa. Ennen lapsia juostessa karkasi usein. Kävin fyssarilla, opetti lantionpohjan rentouttamista, vaiva poistui. Tosin nykyäänkin huomaan vahingossa jännittäväni välillä koko lantionpohjaa istuessani, mutta ehkä synnyttäminen on tehnyt sen, etteivät lihakset enää koskaan pääse ylikireiksi.
Minulla sama juttu, nuorena kärsin myös yhdyntäkivuista kunnes opin rentouttamaan lantionpohjanlihakset. Tuo siis ennen lapsia eikä seurausta mistään synnytyksen aiheuttamasta "löysyydestä", sanon vaan etukäteen av-alapääkeskusteluja seuranneena.
Esikoisen synnyttyä minulla oli pahimmat "virtsankarkailuoireet" eli siia lenkillä tuli pissahätä kun en ollut ottanut tosissani, että treenaaminen pitäisi aloittaa rauhallisesti. Kahden seuraavan lapsen jälkeen ei ole ollut samoja ongelmia.
Mutta tosiaan aloittajalle, että ongelmasi voisi tosiaan johtua lantionpohjan ylitreenaamisesta ja sen rentouttamistakin saattaa joutua harjoittelemaan. Hyvänä puolena se, että se on melkoisesti helpompaa kuin vaikka laskeuman korjaaminen mihin vaikuttaa mm. kudostyypit, ikä ja mahdollinen raskaus/synnytys kuten jo sanottiin.
Mullakin yhdyntäkipuja, pahentuneet noin vuoden-kahden aikana. Liittyisikö tähän? Kai se pitää varata lääkäri, vaikka nolottaa tosi paljon. Vaikka kai ne kaikkea on nähneet. Ei viitsisi kuset housussakaan kulkea..
Yliaktiivinen virtsarakko, pakkoinkontinenssi,
tiheävirtsaisuus eli pollakisuria,
virtsapakko, pakkovirtsankarkailu, virtsankarkailu, virtsapakko-oire, yliaktiivinen rakko -oireyhtymä,
tiheävirtsaisuus, virtsainkontinenssi, ylivuotoinkontinenssi, ponnistusinkontinenssi, nokturia...
Hyvällä lapsella on monta nimeä. Edellä mainitut ovat termejä, joilla kuvataan tilaa, jossa henkilöllä on vaikeuksia pidättää virtsaa ja/tai hän joutuu juoksemaan vessassa normaalia useammin tihentyneen virtsaamistarpeen takia.
Koska suomalaisilla lääkäreillä on harvoin tietoa siitä, mitkä kaikki syyt, sairaudet ja tilat aiheuttavat em. oireita, niin laitetaanpa tähän alle vähän listaa. Samalla tulevat potilaatkin autetuiksi. Eli tiheävirtsaisuutta, virtsapakkoa ja virtsankarkailua aiheuttavat:
- uniapnea
- nokturia
- polyuria
- naisilla endometrioosi ja pco
- naisilla vaihdevuodet
- lantionpohjan lihasten löystyminen
- lantionpohjan laskeumat, erityisesti emättimen etuseinämän laskeuma
- kohdunpoistoleikkaus
- lantionseudun kasvaimet
- sydänsairaudet, sydämen vajaatoiminta
- nesteen kertyminen alaraajoihin
- levottomat jalat
- lymfedeema
- ms-tauti
- PLS-sairaus
- Parkinsonin tauti
- dementia, Alzheimerin tauti
- vesitystauti (vesihormonin puute)
- aivolisäkkeen seudun kasvaimet
- kalloon kohdistuneet vammat
- aivoleikkaus
- aivoverenkiertohäiriöt
- astmaan tai keuhkoahtaumatautiin (chronic obstructive pulmonary disease, COPD) liittyvä krooninen yskä
- diabetes eli sokeritauti
- diabeettinen sensorinen neuropatia
- selän ja selkärangan vammat ja sairaudet, selkäydinvamma
- välilevytyrä ja selkäydinkanavan ahtauma
- heikko ja ylivenynyt virtsarakon lihas
- rakenteen tai hermotuksen häiriöt
- synnynnäinen sidekudosheikkous
- rakon tyhjenemisongelmat: jäännösvirtsa (residuaalivirtsa)
- munuaisten häiriöt, munuaissairaudet
- virtsarakon, virtsateiden tulehdukset, virtsatieinfektio
- nesteenpoistolääkkeet, diureetit
- monet lääkkeet, etenkin litium
- runsas veden, virvoitusjuomien, kahvin, teen, alkoholin ja muiden juomien nauttiminen
- virtsarakkoa ärsyttävät ruoka-aineet ja juomat
- miehillä eturauhasleikkaus, suurentunut eturauhanen
- ylipaino, lihavuus
- raskaus, synnytys
- ummetus
- tupakointi
- psyykkiset syyt, esim. jännitys
- ikä
- raskas fyysinen työ
Virtsaa muodostuu normaalisti enemmän HEREILLÄ OLLESSA. Henkilö, joka ei pysty nukkumaan kunnolla jonkin sairauden (esim. krooninen kipu, uniapnea) takia, joutuu käymään WC:ssä useammin yöllä, koska herääminen voi laukaista WC-käynnin tarpeen. Jos siis kärsit unettomuudesta tai unesi häiriintyy joistakin eri syistä, nokturiaa voi vähentää ratkaisemalla nämä ongelmat. Toisin sanoen esim. UNIAPNEAA aiheuttavien suurten NIELURISOJEN POISTO eli nielurisaleikkaus (tonsillektomia)
voi lopettaa niin uniapnean kuin myös yölliset vessakäynnit.
Tässä siis syitä virtsankarkailulle. Lista ei ole täydellinen. Myös muita syitä saattaa esiintyä. Potilas/lääkäri, ole hyvä ja käytä listaa apunasi selvittäessäsi syitä virtsankarkailulle.
#käypähoito
#duodecim
#terveyskirjasto
#potilaanlääkärilehti
#yliaktiivinenvirtsarakko
#virtsapakko
#virtsaamispakko
#virtsankarkailu
#tiheävirtsaisuus
#virtsainkontinenssi
#ylivuotoinkontinenssi
#ylivuotovirtsankarkailu
#ponnistusinkontinenssi
#ponnistusvirtsankarkailu
#pakkoinkontinenssi
#pakkovirtsankarkailu
#sekatyyppinenvirtsankarkailu
#inkontinenssi
#nokturia
#keusote
#hyks
#tyks
#tays
#oys
#kys
#mehiläinen
#aava
#sote
#gynekologia
#urologia
On olemassanäihin ongelmiin erikoistuneita fysioterapeutteja, uroterapeutteja.
Yhdyntäkivut viittaavat endometrioosiin, joka voi aiheuttaa myös virtsaamiseen liittyviä ongelmia sekä usein lapsettomuutta.
Edellä olevasta listasta jäi pois
- virtsarakon kipuoireyhtymä (interstitiaalinen virtsarakkotulehdus, Interstitielli kystiitti, IC), joka aiheuttaa myös yhdyntäkipuja.
Terveydenhoitotuotteita myyvästä EDIS verkkokauppasta löytyy uutustuote #Diveb, joka auttaa virtsankarkailunongelmaan. Kannattaa käysä tutustumassa.
Onko kellään kokemusta "kohdennettua korkeatehoista sähkömagneettista energiaa käyttävävästä Emsella-tuolista"? Muualla maailmassa käytössä mm. fysioterapeuteilla. Suomessa kai toistaiseksi vain yhdessä paikassa (Helsinki) eikä tietenkään kuulu Käypä hoito -suosituksiin.
Squirttailulta tuo enemmän kuulostaa.
Suomi - terveydenhoidon takapajula kirjoitti:
Onko kellään kokemusta "kohdennettua korkeatehoista sähkömagneettista energiaa käyttävävästä Emsella-tuolista"? Muualla maailmassa käytössä mm. fysioterapeuteilla. Suomessa kai toistaiseksi vain yhdessä paikassa (Helsinki) eikä tietenkään kuulu Käypä hoito -suosituksiin.
Emsella-hoito on ilmeisen kallista mutta niin ne on Tenat ja siteetkin, kun niitä menee viikossa pakettikaupalla.
Minulla taas pissalla käytyä ja ylös noustua valuu pissaa tahattomasti. Vaikka olen pissannut loppuun. Ei mitään vaikeuksia pidättää suihkus tms, ei lihasongelmia.
Millä tavoin virtsaa on rangaistu karkaamisesta?
Joskus pelkkä sakko tai ehdollinen ei riitä pelotevaikutukseksi.