Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kamala tauti on ALS eikä MS- tautikaan herkku ole

Vierailija
01.01.2019 |

Jouluna tavattu ao. tauteja sairastavia sukulaisia.
Tuli niin paha mieli -

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua surettaa ja pelottaa kans toi Als. 😢 ihan kamalaa että joku sairastuu sellaiseen. Ms-tautia en jaksa pelätä, onneksi sain sen enkä mitään vielä pahempaa. Kyllähän tämäkin elämää rajoittaa, mutta toisaalta olin aina tiennyt ettei terveys ole itsestäänselvyys vaikka kuinka terveellisesti eläisi.

Vierailija
2/11 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Als pelottaa täälläkin, se vie niin nopeasti :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes puhuisi noista sairauksista sama päivänä. Nykyään ms-tautiin on saatavilla lukuisia erilaisia, hyviä lääkkeitä ja uusia on myös tulossa lähitulevaisuudessa. Taudin hoito on kehittynyt jatkuvasti. Sen sijaan ALS "hoitoineen" on yhä edelleen lähtökuopissa.

Vierailija
4/11 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, ja vielä varsinkin tuo als jos yleensä johtaa lopulta tukehtumiskuolemaan 2-6v kuluessa kun se on todettu, mutta myös erittäin hitaasti eteneviä tapauksia löytyy, mutta hlökohtaisesti "shit happens" kuka sen diagnoosin saa.

Vierailija
5/11 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tapasin nopeasti heikenneen nelikymppisen ms-tapauksen ennen joulua. Itse hän ei jotenkin välittänyt tilastaan lainkaan, mutta kivuliaalta ja kuihtuneelta näytti.

Vierailija
6/11 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ms tauti lievimmillään mahdollistaa melko normaalin elämän. ALS tappaa lähes aina melko nopeasti. Ja jos ei tapa, halvaannuttaa kuitenkin ihan letkuruokintaan. Joten itse ahdistun ALS-diagnoosista jo ajatuksena, Ms-taudista en niinkään.

Vierailija
7/11 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keuhkoahtauma näyttää myös kauhealta.

Sairaalassa olin samassa huoneessa sitä sairastavan kanssa. Vähän väliä se piti kytkeä happipulloon.

Vierailija
8/11 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Als on kyllä karu.

Vierailija
9/11 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahinta noissa taudeissa on se, että edelleenkään (erityisesti ALS) ei tiedetä miksi joku yllättäen sairastuu. Yhden teorian mukaan laukaiseva tekijä voi olla jokin virus. Joten käsihygienia ja flunssilta välttely todellakin kannattaa.

Vierailija
10/11 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli lihasnykimistä ja menin googlaamaan mistä voi johtua ja tuo als sieltä pompahti esiin. Järkyttävää! Miten jotain noin julmaa voi olla. Kauhea tauti.

Vierailija
11/11 |
01.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani henkilö sairasti MS-tautia vuosikymmeniä. Toinen tuttavani sairastui ALSiin toista vuotta sitten. Nyt toimii enää käsi vähän. Ajatus on kirkas. Hoitajia käy hänen kotonaan yötä päivää. Taustalla myös geneettinen alttius . Mutta kauhistelu ei auta. Yllättävän paljon tätä tautia kyllä on. Pääasiassa miehet sairastuvat ALS:iin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi