Harmittaako muita, että meidän sukupolvi sai kulutusjuhlista vain laskun?
Ei lentämistä, ei ilotulitteita, ei muovia, ei autoja, ei sitä ja ei tätä. Aiemmat sukupolvet saivat ja keksivät koko ajan lisää, meitä nuoria aikuisia vain syytetään liiasta kulutuksesta vaikka koko systeemi on meitä vanhempi. Elintaso tuskin tulee koskaan olemaan sitä mitä vanhemmilla on ja elämästä tehdään koko ajan ankeampaa.
Kommentit (501)
Suomalainen kulutusjuhla sai vauhtia 1980-luvulla. Elintason nousu alkoi 1960-luvulla, mutta vielä siihen aikaan osattiin tuunata, tehdä itse, kierrättää ja esim. lasin- ja lehdenkerääjät olivat arkipäivää. Mitään ei heitetty pois, koska sodasta oli vielä suhteellisen lyhyt aika ja pula tavarasta niiltä vuosilta vielä monen mielessä.
Niin, että montako sukupolvea osaisit arvioida olevan vastuussa nykypäivän ongelmista?
Se, että kulutusjuhlaa hillitään on talouselämän asiantuntijoiden arviolta paluuta joitakin vuosikymmeniä taaksepäin esim. lentojen hinnat nousevat niin, että harvalla on siihen varaa ja matkoja varten täytyy säästää sekä miettiä niiden tarpeellisuutta. Ylipäätään tuotteiden hinnat kallistuvat ja saamme ostettua vähemmän. Emmehän me muuten opi. Kiinnostus kierrätykseen, tuunaamiseen ja kulutusesineisiin muuttuu yhä suositummaksi. Ei meiltä viedä mitään, vaan opimme vain olemaan kätevämpiä ja kuluttamaan vähemmän. Ihan varmasti käden taitojen arvostus kasvaa ja opimme olemaan kiitollisempia siitä, miten hyvin asiamme ovat.
Tottakai harmittaa. Kannattaa harkita tarkkaan ketä äänestää eduskuntaan päättämään valtion varojen käytöstä. Suuret ikäluokat on tämän ymmärtäneet ja kahmineet kaiken itselleen. Olisiko nyt meidän nuorempien aika lopettaa valittaminen ja alkaa tehdä jotain?
Mua säälittää ja vtuttaa mitä jätetään tuleville lapsille. Loppuun kaluttu saastunut pallo. Ja siinä on vain ihmisen näkökulma. Eläimet ei vauvikselle kirjoittele. Onneksi kun syön niitä. Mutta oikeasti ihmiset ei tarvi muita vihollisia. Kyllä me hoidellaan itsemme ja x määrän lajeja siinä samalla. Loppumme on surkea.
Kulutus oli ennen ihan toisenlaista. 70-luvulla vain pari luokkalaista oli käynyt ulkomailla. Itse olin yksi niistä, ja olin käynyt Ruotsissa. Yksi perhe kävi Espanjassa. Se tuntui kaukaiselta, eikä sellaiseta haaveiltu. Itse matkustin maailman ympäri 80-luvun lopulla. Lentoliput olivat todella kalliita ja siksi lennettiin johonkin ja jatkettiin junalla ja bussilla. Ei silloin lennelty tähän malliin. Kerran vuodessa etelänlomalla käyvät oli paljon matkustavia. Luulen, että nykyiset halpakennot loppuu ja palataan tuon ajan hintoihin.
Vaatteet kesti käyttöä ja niitä ostettiin harvoin. Ei silloin shoppailtu. Puhun ennen 90- lukua.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen kulutusjuhla sai vauhtia 1980-luvulla. Elintason nousu alkoi 1960-luvulla, mutta vielä siihen aikaan osattiin tuunata, tehdä itse, kierrättää ja esim. lasin- ja lehdenkerääjät olivat arkipäivää. Mitään ei heitetty pois, koska sodasta oli vielä suhteellisen lyhyt aika ja pula tavarasta niiltä vuosilta vielä monen mielessä.
Niin, että montako sukupolvea osaisit arvioida olevan vastuussa nykypäivän ongelmista?
Se, että kulutusjuhlaa hillitään on talouselämän asiantuntijoiden arviolta paluuta joitakin vuosikymmeniä taaksepäin esim. lentojen hinnat nousevat niin, että harvalla on siihen varaa ja matkoja varten täytyy säästää sekä miettiä niiden tarpeellisuutta. Ylipäätään tuotteiden hinnat kallistuvat ja saamme ostettua vähemmän. Emmehän me muuten opi. Kiinnostus kierrätykseen, tuunaamiseen ja kulutusesineisiin muuttuu yhä suositummaksi. Ei meiltä viedä mitään, vaan opimme vain olemaan kätevämpiä ja kuluttamaan vähemmän. Ihan varmasti käden taitojen arvostus kasvaa ja opimme olemaan kiitollisempia siitä, miten hyvin asiamme ovat.
Juuri näin. Minä nelikymppinen olen ehtinyt viettää ihan riittävästi kulutusjuhlaa. Nyt saan kicksini siitä, että opettelen korjausompelua, esimerkiksi lyhennän lasten pitkähihaistrn paitojen rispaantuneita hihoja t-paitamittaan. Juuri kunnostutin vanhojen suksieni pohjat. Tulee hyvä mieli siitä, ettei tarvitse kantaa uutta kaupasta.
”Ja pian tämä sukupolvi, pitää maapalloa käsissään,
vie sen takas kotiin, tai pudottaa sen hädissään
Sillä ei voi enää leikkiä, se on täynnä reikiä.” - Pelle Miljoona 1980
Minua v-tuttaa maksaa eläkemaksuja, joilla kustannetaan suurten ikäluokkien eläkkeet, mutta itse en tule saamaan mitään takaisin, vaan kannustetaan sääästämään vielä ekstraa yksityiseen eläkevakuutukseen näiden suoraan palkasta vedettävien kalliiden pakkomaksujen lisäksi! Millä? Rahat menee pääkaupunkiseudulla elämiseen ja lapsiin, asuntolaina on kova mutta pakollinen taakka, että kertyisi edes jotain omaisuutta. Olen maksanut näitä hv-tin eläkemaksuja 18-vuotiaasta saakka kun tein töitä ja opiskelin lukiossa, eläkettä tosin alkoi kertyä vasta 23v.. reilua.
Vierailija kirjoitti:
Jagex kirjoitti:
No on ankeaa. Itsekin nelikymppisenä olen nipinnapin päässyt mukan pärjäävään porukkaan, tosin eläkkeet taitaa jäädä haaveeksi vaan, mutta on ainakin asuntolaina maksettu ja autokin tallissa. Suomi tuottaa enemmän kuin koskaan, mutta poliitikot toistelevat papukaijana että hyvinvointivaltioon ei ole enää varaa. No eipä tietenkään, kun jo valmiiksi hyvin ansaitsevien palkankorotukset ja pääomaveron keventäminen on niin tärkeää, muuten he itkevät karkaavansa ulkomaille. Työtön kun ei voi uhata samaa.
Mutta mua nuoremmat... joskus opettajana kun olin mietiskelin että onko tää oikein edes kouluttaa ihmisiä, kun tulevaisuudessa on tarjolla vain paikallisen sopimisen mukaan sovittuja orjatöitä. Yliopistokin kun muuttuu maksulliseksi, on selvää että lääkärit tulee lääkärien perheistä ja asianajajat asianajajien.
Saatte Suomen, jonka omaisuus on puhallettu suuren ikäpolven myötä heidän taskuihinsa, osaksi myös ulkomaille, ja päälle haukkuja siitä että pullamössösukupolvi on itse aiheuttanut omat ongelmansa kun duunit ei maistu. Ikäväähän tämä on. Tuhottu entinen solidaarisuusvaltio.
Nimenomaan suuria ikäluokkia kutsutaan myös pullamössösukupolveksi.
Ja nykyiset nelikymppiset ovat päässeet nauttimaan huomattavasti korkeammasta elintasosta kuin nämä paljon parjatut suuret ikäluokat.
Väärin. Nykyisiä 35-40- vuotiaita kutsuttiin pullamössösukupolveksi ja heti-tänne-kaikki-nyt-sukupolveksi suurten ikäluokkien toimesta. Mikä oli todella törkeää, ja on koko ajan raivostuttavampaa.
No. Meille jäi tyhjä kortti.
Mielestäni nyt on kulutus huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Unohdit listalta maailmantuskan. Ei lisääntymistä, autoilua.. Ainoastaan pyöräily ja yksiössä asuminen julkisten varrella on okei, niin sekä vegaanina olo kirppisvaatteissa tai luomu kankaista tehdyissä kuteissa.
60-70 luvulla oli atomipommi ja nälänhätä jne... elintaso suomessa on nyt parempi kuin koskaan. Vasta 54 poistuivat viimeiset säännöstelykupongit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä harmittaa juu kun itseä haukkuu pullamössösukupolven edustajaksi ja laiskaksi henkilö, joka on saanut helposti työpaikan, saanut kerätä omaisuutta ja on kuluttanut vailla huolta ilmastosta tai eettisyydestä. Ärsyttää ihmiset jotka luulevat että edelleen töihinkin vain mennään ja ylipäätään kaikki on itsestä kiinni, jos ei onnistu niin oma vika.
Minua taas ärsyttävät ihmiset, jotka eivät tiedä mitä pullamössösukupolvi tarkoittaa. Samoin on outoa kadehtia menneiden sukupolvien hölmöyksiä.
Riittää että tietää mitä pullamössö tarkoittaa, sitten sanaa voi kukakin käyttää miten haluaa.
En kadehdi niinkään menneiden sukupolvien hölmöyksiä vaan vapautta ja huolettomuutta. Ei sillä etteikö nykyään olisi asioita jotka helpottavat elämää entiseen verrattuna, mutta ilmastonmuutos, maailmantuska ja muut vastaavat ovat lisääntyneet.
Vierailija kirjoitti:
Jagex kirjoitti:
No on ankeaa. Itsekin nelikymppisenä olen nipinnapin päässyt mukan pärjäävään porukkaan, tosin eläkkeet taitaa jäädä haaveeksi vaan, mutta on ainakin asuntolaina maksettu ja autokin tallissa. Suomi tuottaa enemmän kuin koskaan, mutta poliitikot toistelevat papukaijana että hyvinvointivaltioon ei ole enää varaa. No eipä tietenkään, kun jo valmiiksi hyvin ansaitsevien palkankorotukset ja pääomaveron keventäminen on niin tärkeää, muuten he itkevät karkaavansa ulkomaille. Työtön kun ei voi uhata samaa.
Mutta mua nuoremmat... joskus opettajana kun olin mietiskelin että onko tää oikein edes kouluttaa ihmisiä, kun tulevaisuudessa on tarjolla vain paikallisen sopimisen mukaan sovittuja orjatöitä. Yliopistokin kun muuttuu maksulliseksi, on selvää että lääkärit tulee lääkärien perheistä ja asianajajat asianajajien.
Saatte Suomen, jonka omaisuus on puhallettu suuren ikäpolven myötä heidän taskuihinsa, osaksi myös ulkomaille, ja päälle haukkuja siitä että pullamössösukupolvi on itse aiheuttanut omat ongelmansa kun duunit ei maistu. Ikäväähän tämä on. Tuhottu entinen solidaarisuusvaltio.
Nimenomaan suuria ikäluokkia kutsutaan myös pullamössösukupolveksi.
Ja nykyiset nelikymppiset ovat päässeet nauttimaan huomattavasti korkeammasta elintasosta kuin nämä paljon parjatut suuret ikäluokat.
Niin siis kuten tekstissäni olen maininnut, olen itse tyytyväinen elintasooni. Valitettavasti vain matemaattiset taidot omaavana ihmisellä laskeskelen, että oma suurehko palkkani ja suurten ikäluokkien kohtuullinen eläke maksetaan jostain taikaseinästä.
Kysymys ei ole siitä että suuret ikäluokat eivät ole kuokkaa heilutelleet ja nälkää nähneet soilla ja aroilla sääskien kiusatessa, ainoana hupinaan Juhani Ahon novellien lukeminen syysiltoina himmeän takkatulen ääressä Isän pystykorvakivääri seinälle nostettuna ja Isoisän sotilasvalokuva hyllyllä, vaan siitä, minkälaiseksi Suomi on arvomaailmaltaan muuttunut.
Siitä mulla ei ole aavistusta, kuka tämän taikaseinän kustantaa, mutta tiedän että se ei ole suuri ikäluokka eikä nelikymppiset.
No missä ihmeen umpiossa te olette eläneet viimeiset 30 vuotta, jos syytärre vanhempia siitä, että teiltä puuttuu kulutusjuhlat.
Te olette saaneet erilaiset hengittävät ulkoiluasut, lapsille vedenpitävät haalarit, kumisaappaisiin lämpövuorit ja mikä tärkeintä - energiapihit talot, jotka ovat oikeastaan muovipulloja, joiden ilmanvaihto hoidetaan sähkön avulla. Ne teidän halveksimanne vanhempien ikäluokat joutuivat avaamaan ikkunan tuulettaakseen, te painatte vain nappia.
Vanhemmillanne ei ollut uutta puhelinta joka vuosi, eli se yksi ja sama pöytäpuhelin. Sama astiasto sai kelvata häistä hautaan eikä edes mietitty sellaista mahdollisuutta, että mentäisiin joka vuosi etelään.
Nyt te itkette sitä, että joudutte maksamaan oman kulutusjuhlanne. Asunnoissa on lämpöä 22astetta, jotta voi olla alusvaatteisillaan. Mummot laittavat villasukat jalkaan ja nostavat vähän mattoja seinälle, jossa lattianrajassa ei vedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä harmittaa juu kun itseä haukkuu pullamössösukupolven edustajaksi ja laiskaksi henkilö, joka on saanut helposti työpaikan, saanut kerätä omaisuutta ja on kuluttanut vailla huolta ilmastosta tai eettisyydestä. Ärsyttää ihmiset jotka luulevat että edelleen töihinkin vain mennään ja ylipäätään kaikki on itsestä kiinni, jos ei onnistu niin oma vika.
Minua taas ärsyttävät ihmiset, jotka eivät tiedä mitä pullamössösukupolvi tarkoittaa. Samoin on outoa kadehtia menneiden sukupolvien hölmöyksiä.
Riittää että tietää mitä pullamössö tarkoittaa, sitten sanaa voi kukakin käyttää miten haluaa.
En kadehdi niinkään menneiden sukupolvien hölmöyksiä vaan vapautta ja huolettomuutta. Ei sillä etteikö nykyään olisi asioita jotka helpottavat elämää entiseen verrattuna, mutta ilmastonmuutos, maailmantuska ja muut vastaavat ovat lisääntyneet.
Vapaus ja huolettomuus on juuri se, mitä tarkoitan. Kaikesta pitäisi olla niin syyllinen. Mummot ja vaarit tekivät kaiken mahdollisen muovista ja nyt meitä syytellään siitä, että käytetään sitä muovia kun ei välttämättä ole edes vaihtoehtoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En pidä vasureiden agendasta, että kaikille pitäisi syytää kaiken maailman tukiaisia valtion kassasta, kun samaan aikaan valtio joutuu ottamaan valtavasti lainaa, jonka puolestaan nykynuoret ja heidän lapsensa joutuvat maksamaan. Ei ole reilua ylläpitää ihmisten korkeaa elintasoa nuorison ja tulevien sukupolvien kustannuksella. Vaatimattomamminkin voi elää.
Pikemminkin varoja pitäisi suunnata muoviroskan keräämiseen luonnosta ja kotitalouksilta, ja vähitellen luopua muovista kokonaan.
Olisi hienoa, jos olisi jokin oikea ympäristöpuolue, jota äänestää.
N54
Kyllä yritystuet ja tekotyöllistämisrahat on ihan oikeistolaista käsialaa. Niihin se suuri raha menee, eikä niitä ole edes yritetty leikata. Lisää vain tukea firmoille, työllistymisen varjolla ja se vääristää markkinat täysin.
Yksittäisten ihmisten avustaminen on hyvinvointivaltion perusta ja sivistyksen mitta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tosissasi! Meillä on ollut nälänhädän, atomipommin, öljykriisin seurausten, happosateiden ja sodan pelkoa viimeiset 50 vuotta. Siinä oli kuule huolettomuus kaukana, kun Biafra oli kaikkialla mediassa samaan tapaan kuin ilmastonmuutos nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pullamössösukupolvi tarkoittaa sitä sukupolvea, jolle syötettiin pullamössöä, eli suuria ikäluokkia. Totta kai sinä saat tarkoittaa pullamössösukupolvella vaikka 1500-luvulla syntyneitä, mutta yleensä keskustelua helpottaa, että käyttää sanoja niiden yleisesti tunnustetuissa merkityksissä.
Mitä taas vapauteen ja huolettomuuteen tulee, sitä on harvoin ollut kovin suurta määrää kuin ehkä etuoikeutetuimmilla. Sodan läheisyys, ahtaus, köyhyys, likaisuus ja vanhempien sotatraumat leimasivat pullamössösukupolven lapsuutta, massatyöttömyys ja siirtotyöläisyys heidän nuoruuttaan.
Edelleenkään suuret ikäluokt eivät ymmärrä, että se todellinen paska iskee tuulettimeen vasta heidän lähtönsä jälkeen.
Terkuin,
38v ja hetikaikkitännenyt-sukupolvi
Olen täällä Etelä-Euroopassa, suuressa metropolissa ja täytyy kyllä sanoa että suomalaiset syyllistyvät kynttilän polttamisestakin. Täällä roskaaminen ja paskaaminen on ihan eri levelillä. Meinaan elää jatkossa Suomessa ihan kuten itse lystään. Täällä ilmastotalkoisiin ei osallistu kukaan. Ja väkeä on kuin meren mutaa.
En pidä vasureiden agendasta, että kaikille pitäisi syytää kaiken maailman tukiaisia valtion kassasta, kun samaan aikaan valtio joutuu ottamaan valtavasti lainaa, jonka puolestaan nykynuoret ja heidän lapsensa joutuvat maksamaan. Ei ole reilua ylläpitää ihmisten korkeaa elintasoa nuorison ja tulevien sukupolvien kustannuksella. Vaatimattomamminkin voi elää.
Pikemminkin varoja pitäisi suunnata muoviroskan keräämiseen luonnosta ja kotitalouksilta, ja vähitellen luopua muovista kokonaan.
Olisi hienoa, jos olisi jokin oikea ympäristöpuolue, jota äänestää.
N54