Miksi jotkut tivaa toisten palkkoja?
Osa on vielä sellaisia, että jouruavat eteenpäin. Vähän vaikea osallistua tuollaiseen keskusteluun luontevasti, jos ei halua asioitansa levitettävä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tajua, miksi asia on niin salaista Suomessa! Meillä valtiolla kaikki palkat ovat julkisia. Ihan hassua, että se on joku valtionsalaisuus yksityisellä puolella.
Teidän palkat maksamme me muut palkansaajat. Siksi ne ovat julkisia. Suomessa julkinen sektori työllistää aivan käsittämättömän määrän ihmisiä, joista iso osa ei edes kykenisi työllistymään yksityiselle sektorille.
Minä en ikinä kerro enkä kysy kenenkään palkkaa. Kyselijät ohjaan asioimaan verovirastossa, sieltä löytyy tiedot jos on oikeasti niin utelias.
Valtion ja kunnan palkansaajat maksavat myös tuloveroa ja näin myös he osallistuvat yhteiskunnan kulujen kustantamiseen. Lisäksi julkisen ja yksityisen alan työntekijät maksavat muita veroja aivan samalla tavalla. Näitä ovat alv, varainsiirtovero, varallisuusvero, perintövero, kiinteistövero ym, ym. Olen hieman väsynyt tähän maksamme palkkanne huuteluun. Verotuloja ei ole korvamerkitty.
Itse olen yksityisen sektorin työntekijä, joten ei ole oma lehmä ojassa tätä kirjoittaessani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä välillä kyselen. Haluan tietää suunnilleen missä mennään saman alan tai koulutuksen omaavien kesken. Helposti jää työelämässäkin johonkin kuoppaan ihan vaan sen takia kun ei itse tiedä mahdollisuuksiaan tai ei tajua vaatia sitä, mihin olisi mahdollisuus. Terveisin, kokemusta on.
En kuitenkaan halua väkisin tivata mutta muutenkin Suomessa ihmeellinen hyssyttelykulttuuri. Mielestäni työpaikallakin saisi seinällä lukea ihmisten palkat. Tietäisi missä mennään.
Visioitko siis samanpalkkaisuudesta?
Veikkaan että siinä kyllä kävisi niinkuin neuvostoliitossa, että metsätyömies ei saisikaan lääkärin palkkaa, vaan lääkäri metsätyömiehen palkkaa.
No sehän sopisi erityisen hyvin suomalaiseen luonteeseen. Sanotaanhan meitä maailman ainoaksi maaksi missä ihminen on valmis maksamaan 100 euroa ettei naapuri saisi 50 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kannatan ehdottomasti että tuttavaporukan kanssa keskustellaan palkoista, tietää muutkin sopeuttaa omia palkkatoiveita ja saattaapa joku tietää olevansa palkkakuopassa. Läpinäkyvyys on minusta hyvä asia tiettyyn rajaan asti.
Itse tiedän kollegojeni palkan ja he minun. Tiedän siis lähtökohtaisesti suurin piirtein mitä tulen tienaamaan urallani jos jatkan tällä alalla.
Entä jos tuttavat on eri aloilla? Mitä sairaanhoitajana työskentelevää tuttavaani hyödyttää tietää, että tienaan häntä tuplasti enemmän?
Juuri se hyödyttää että tietää että hänen työtään arvostetaan puolet vähemmän kuin sinun, mitä nyt sitten teetkin. Niin että reippaasti hän voi pyytää enemmän, ei tarvi yhtään kursailla.
Voin toki lohduttaa, että muissa länsimaissa ero on vielä suurempi.
Palkka on neuvottelun tulos. Palkkaa nostetaan helpoiten vaihtamalla työnantajaa.