Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut tivaa toisten palkkoja?

Vierailija
30.12.2018 |

Osa on vielä sellaisia, että jouruavat eteenpäin. Vähän vaikea osallistua tuollaiseen keskusteluun luontevasti, jos ei halua asioitansa levitettävä.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään tajua kyselijöitä. Ei ole Suomessa tapana, vaikka joissakin maissa on.

Vierailija
2/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, miksi asia on niin salaista Suomessa! Meillä valtiolla kaikki palkat ovat julkisia. Ihan hassua, että se on joku valtionsalaisuus yksityisellä puolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä välillä kyselen. Haluan tietää suunnilleen missä mennään saman alan tai koulutuksen omaavien kesken. Helposti jää työelämässäkin johonkin kuoppaan ihan vaan sen takia kun ei itse tiedä mahdollisuuksiaan tai ei tajua vaatia sitä, mihin olisi mahdollisuus. Terveisin, kokemusta on.

En kuitenkaan halua väkisin tivata mutta muutenkin Suomessa ihmeellinen hyssyttelykulttuuri. Mielestäni työpaikallakin saisi seinällä lukea ihmisten palkat. Tietäisi missä mennään.

Vierailija
4/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä välillä kyselen. Haluan tietää suunnilleen missä mennään saman alan tai koulutuksen omaavien kesken. Helposti jää työelämässäkin johonkin kuoppaan ihan vaan sen takia kun ei itse tiedä mahdollisuuksiaan tai ei tajua vaatia sitä, mihin olisi mahdollisuus. Terveisin, kokemusta on.

En kuitenkaan halua väkisin tivata mutta muutenkin Suomessa ihmeellinen hyssyttelykulttuuri. Mielestäni työpaikallakin saisi seinällä lukea ihmisten palkat. Tietäisi missä mennään.

Niiden jakaminen ei auta kuin niitä, jotka ovat kujalla alan yleisen palkkatason suhteen. Ja harvemmin heille on syytä enempiä maksaa.

Vierailija
5/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Visioitko siis samanpalkkaisuudesta?

Veikkaan että siinä kyllä kävisi niinkuin neuvostoliitossa, että metsätyömies ei saisikaan lääkärin palkkaa, vaan lääkäri metsätyömiehen palkkaa. 

Vierailija
6/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua, miksi asia on niin salaista Suomessa! Meillä valtiolla kaikki palkat ovat julkisia. Ihan hassua, että se on joku valtionsalaisuus yksityisellä puolella.

Tämä ei pidä kyllä paikkaansa, esim. yliopistolla vaativuus- ja suoritustasot vaikuttavat palkkaan niin paljon, että tarkkaa palkkaa ei voi tietää ellei henkilö sitä itse sano.

Vierailija
7/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että siinä kyllä kävisi niinkuin neuvostoliitossa, että metsätyömies ei saisikaan lääkärin palkkaa, vaan lääkäri metsätyömiehen palkkaa. 

Öööö.. en visioi. Missä kohtaa sanoin, että kaikilla pitäisi olla sama palkka?

Vierailija
8/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öööö.. en visioi. Missä kohtaa sanoin, että kaikilla pitäisi olla sama palkka?

No mihin siis tarvitset muiden palkkatietoja? 

Vierailija
9/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mihin siis tarvitset muiden palkkatietoja? [/quote]

Voisin toistaa kirjoittamani mutta en jaksa. Lue mitä kirjoitin ;)

Vierailija
10/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teidän palkat maksamme me muut palkansaajat. Siksi ne ovat julkisia. Suomessa julkinen sektori työllistää aivan käsittämättömän määrän ihmisiä, joista iso osa ei edes kykenisi työllistymään yksityiselle sektorille.

Minä en ikinä kerro enkä kysy kenenkään palkkaa. Kyselijät ohjaan asioimaan verovirastossa, sieltä löytyy tiedot jos on oikeasti niin utelias.

Vierailija
11/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nää palkka-asiat on Suomessa niin vakava asia. Minulle on ihan sama kuka tietää palkkani. Te keille se on niin salainen ja iso juttu, häpeättekö palkkaanne?

Vierailija
12/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niiden jakaminen ei auta kuin niitä, jotka ovat kujalla alan yleisen palkkatason suhteen. Ja harvemmin heille on syytä enempiä maksaa.

Jos olet alalla, jolle päädytään hyvin vaihtelevia reittejä ja erilaisilla koulutuksilla ja kollegoja Suomessa on hyvin vähän, eikä mitään palkkatilastoja ole mahdollista saada mistään, niin kyllä joskus ois ihan kiva saada jotain referenssiä. Tosin mun onni taisi olla se, ettei referenssiä löytynyt mistään kun tämän työn otin vastaan. Olen vasta nyt tajunnut että pyysin (ja sain) törkeästi enemmän kuin kukaan muu vastaavasta hommasta, vaikka olen vähän kokenut vasta. En olisi kehdannut pyytää jos olisin tiennyt todellisuuden...

Noin yleisesti, mä en kyllä tajua sen enempää hysteeristä salailua kuin tivaamistakaan. Kysyä voi eikä se ole loukkaavaa, mutta tivaamaan ei jäädä.

Vierailija
13/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannatan ehdottomasti että tuttavaporukan kanssa keskustellaan palkoista, tietää muutkin sopeuttaa omia palkkatoiveita ja saattaapa joku tietää olevansa palkkakuopassa. Läpinäkyvyys on minusta hyvä asia tiettyyn rajaan asti.

Itse tiedän kollegojeni palkan ja he minun. Tiedän siis lähtökohtaisesti suurin piirtein mitä tulen tienaamaan urallani jos jatkan tällä alalla.

Vierailija
14/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kannatan ehdottomasti että tuttavaporukan kanssa keskustellaan palkoista, tietää muutkin sopeuttaa omia palkkatoiveita ja saattaapa joku tietää olevansa palkkakuopassa. Läpinäkyvyys on minusta hyvä asia tiettyyn rajaan asti.

Itse tiedän kollegojeni palkan ja he minun. Tiedän siis lähtökohtaisesti suurin piirtein mitä tulen tienaamaan urallani jos jatkan tällä alalla.

Entä jos tuttavat on eri aloilla? Mitä sairaanhoitajana työskentelevää tuttavaani hyödyttää tietää, että tienaan häntä tuplasti enemmän?

Vierailija
15/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei pidä kyllä paikkaansa, esim. yliopistolla vaativuus- ja suoritustasot vaikuttavat palkkaan niin paljon, että tarkkaa palkkaa ei voi tietää ellei henkilö sitä itse sano.

Olet varmaan huomannut, että yliopisto ei ole ollut valtionhallintoa moneen vuoteen? Eläköön se pieni ero.

Vierailija
16/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teidän palkat maksamme me muut palkansaajat. Siksi ne ovat julkisia. Suomessa julkinen sektori työllistää aivan käsittämättömän määrän ihmisiä, joista iso osa ei edes kykenisi työllistymään yksityiselle sektorille.

Minä en ikinä kerro enkä kysy kenenkään palkkaa. Kyselijät ohjaan asioimaan verovirastossa, sieltä löytyy tiedot jos on oikeasti niin utelias.

Suomessa on OECD:n mukaan varsin tehokas julkinen sektori.

Vierailija
17/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on kun palkan kertoo, nämä tivaajat loukkaantuvat verisesti jos palkka on euronkin enemmän kuin omat tulot. Enkä tarkoita samalla alalla olevia, vaan synnynnäisesti uteliaita ihmisiä.

Vierailija
18/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta on kun palkan kertoo, nämä tivaajat loukkaantuvat verisesti jos palkka on euronkin enemmän kuin omat tulot. Enkä tarkoita samalla alalla olevia, vaan synnynnäisesti uteliaita ihmisiä.

Todellakin :D  Vähintään tulee kasvoille se sellainen kateus-naama, tiedätte sen samean ilmeen joka pettyneellä ihmisellä aina on, parhaassa tapauksessa alkaa sen päälle vielä vähättely ja toisen työn mitätöinti. "Miten TOLLASESTA duunista voi saada noin paljon..??!"

Vierailija
19/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää palkka-asiat on Suomessa niin vakava asia. Minulle on ihan sama kuka tietää palkkani. Te keille se on niin salainen ja iso juttu, häpeättekö palkkaanne?

Samaa ihmettelen. En keksi yhtään hyvää syytä miksi joku ei kertoisi palkkaansa.

Vierailija
20/24 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tuttavat on eri aloilla? Mitä sairaanhoitajana työskentelevää tuttavaani hyödyttää tietää, että tienaan häntä tuplasti enemmän?

Juuri se hyödyttää että tietää että hänen työtään arvostetaan puolet vähemmän kuin sinun, mitä nyt sitten teetkin. Niin että reippaasti hän voi pyytää enemmän, ei tarvi yhtään kursailla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi