Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pelastaa kitkerä sienikastike

Vierailija
30.12.2018 |

Vieraita tulossa ja kastike maistuu jalkasilsalta. Onko mitään tehtävissä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoisitko mitä ainesosia käytit/olet käyttänyt tähän mennessä.

Vierailija
2/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole maistanut jalkasilsaa, mutta kitkeryyteen vois purra kerma ja makeus eli hunaja tai sokeri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, milä jalkasilsa maistuu, mutta jos itse kastikkeen tehneenä luonnehdit sitä noin, mitään ei ole kastikkeen pelastamiseksi tehtävissä. Tilaa pizzat. Tai menkää ravintolaan syömään.

Vierailija
4/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainesosina tähän mennessä kanttarellit, sipuli, suola, maustepippuri ja kerma.

Ap

Vierailija
5/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä sappitatteja ja muita kitkerän maun tuojia sieltä ei enää pois saa, parempi vain toivoa ettei ole seitikkejä seassa...

REILUSTI kermaa päälle, hapanimelä voisi myös paitsi sopia sienten umamin kanssa yhteen, myös peittää kitkeryyttä.. Hujanaa ja balsamiviinietikkaa , kokeile sekoitella niistä keskenään sellainen suhde että pystyt irvistelemättä teelusikallisen maistamaan, niin sellaista kun varovasti lisäilet kastikkeeseen, niin pitäisi ainakin vähän helpottaa.

Vierailija
6/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö.. Ootko ihan varma että on kanttarelleja? Onko itse kerättyjä? Ei pitäisi kyllä millään noilla ainesosilla tulla kitkerää. Ellei tuota maustepippuria ole lipsahtanut ihan liikaa.

Vierailija
7/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö.. Ootko ihan varma että on kanttarelleja? Onko itse kerättyjä? Ei pitäisi kyllä millään noilla ainesosilla tulla kitkerää. Ellei tuota maustepippuria ole lipsahtanut ihan liikaa.

Sipulia tietysti jos on hirveästi, eikä sitä ole kunnolla kuullotettu... 🤔 Mutta kokeile kermaa ja hunajaa, ehkä loraus sherryä.

Vierailija
8/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaisen varalta. Sipuli kannattaa kypsentää erikseen tai se voi kitkeröittää. Sienet kannattaa kypsentää ennen pakastamista. Onko mausteita (pippuria ainakin) jo riittävästi kerman ja hunajan/siirapin/sokerin lisäksi? Sitruunamehua voisi laittaa myös vähän, jos ei vielä ole.

Vierailija
9/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko kantarellit kypsennetty ennen pakastamista? Jos ei niin niiden entsyymitoiminta on jatkunut pakastamisen jälkeen ja pilannut sienet. Olen törmännyt kerran vastaavaan tapaukseen. Tällöin mitään ei ole tehtävissä?

Vierailija
10/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää hiukan mustapippuria, jos liiasta pippurin määrästä ei ole kyse.

Vierailija
11/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

veikkaanpa että nyt on kokattu valevahveroita.

sattuisivatko olemaan myös hiukan sitkeän puoleisia ne sienet?

Vierailija
12/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laitan aina hunajaa. 1/2 - 1 teelusikallista riittää. Jos hunajaa ei ole niin puoli tl sokeria.

Pidän peukkuja 🙂

Vierailija
13/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea neuvoa, kun en ole koskaan maistellut jalkasilsaa.

Vierailija
14/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sienet on saatu sukulaiselta pakasteena ja kanttarelleja ovat. Kenties pakastaminenkin vaikuttanut kitkeröitymiseen? En usko vian olevan maustepippurissa.

Kiitos tähänastisista vastauksista.

Vierailija
15/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

veikkaanpa että nyt on kokattu valevahveroita.

sattuisivatko olemaan myös hiukan sitkeän puoleisia ne sienet?

Kanttarellin tunnistaa kyllä vahvasta tuoksusta, ainakin ennen pakastamista.

Vierailija
16/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sienet on saatu sukulaiselta pakasteena ja kanttarelleja ovat. Kenties pakastaminenkin vaikuttanut kitkeröitymiseen? En usko vian olevan maustepippurissa.

Kiitos tähänastisista vastauksista.

Oliko ne kypsennettyjä?

Vierailija
17/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pakastaminen kitkeröitä, jos on pakastettu kypsennettynä (omassa nesteessään keitettynä). Kokeile sitä hunajaa vielä.

Vierailija
18/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kastike pelastettu hunajalla, kermalla ja mustapippurilla! Suuret kiitokset kaikille nopeista vastauksista!:)

Vierailija
19/22 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainesosina tähän mennessä kanttarellit, sipuli, suola, maustepippuri ja kerma.

Ap

Vaikeaa kuvitella, että tuolla kombolla saa jalkasilsan makuista kastiketta aikaiseksi, mikäli kaikki ainesosat ovat "kunnossa". Tuolla joku jo miettikin, että olisiko jokunen valevahvero joukossa, tai sienet muuten pilalla, sipulikin voi olla pilalla ja kerma hapantunutta.

Ehkä maistelit kesken kypsymisen, riittävän pitkä hautuminen ja sen jälkeinen makujen tasaaminen vasta tekevät kelvollisen sienikastikkeen.

Vierailija
20/22 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rouhittua mustapippuria käytetään kantarellikastikkeeseen ei mustapippuria.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi