Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko liian ylireagoiva? Vatsataudista ja tarttumisesta asiaa.

Vierailija
30.12.2018 |

Eli oltaisiin menossa illan viettoon paikkaan, mihin olisi tulossa myös perhe jossa vatsataudin sairastanut koko porukka, viimeisin oksentanut nyt ke-to välisenä yönä. Lähes kaikilla tulijoilla pieniä lapsia.

Mulla tökkäsi lähtö halut siihen.
Ja tämä perhe toisi itse leipomia tarjottavia joita ei paisteta.
Mies sitä mieltä ettei kehtaa olla menemättä koska luvattu jo mennä ja viedä tarjottavia.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa teillä olevan vatsataudin parhaillaan.

Vierailija
2/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torstaista on jo muutama päivä, eli mä en kyllä pelkäsi eikä tökkisi ollenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae apua, toi ei ole normaalia. Jos pystyt kammoltasi menemään töihin, niin lupaan, että koko ajan jokun työntekijän joku läheinen on vatsataudissa, eli riski tarttumiseen on koko ajan. Jos käyt kaupassa, riski on koko ajan. Julkisesta vessasta puhumattakaan.

Kyllä, ylireagoit rajusti. Et saa tuolta mitään tautia, vaikka söisitte siellä normaalisti.

Vierailija
4/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä menis.

Vierailija
5/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäkäisesti olette saaneet tartunnan jo kaupasta tai päiväkodista/koulusta.

Vierailija
6/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on noroa se kyllä tarttuu useamman päivänkin mutta tavistauti ei kai paria päivää kauempaa. Ja tosiaan, taudin voi saada ihan mistä vaan...

Vierailija
7/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä itse leivottuja ei paisteta?

Vierailija
8/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun ois sellanen joku google, johon vois kirjottaa "vatsataudin tarttuminen" ja sitte sieltä pomppais esiin linkkejä nettisivuille, joista lukemalla selviäisi kauanko vatsatautia sairastaneet tautia levittävät!

Vatsatauti yleensä tarttuu vain eritteiden mukana, ruokamyrkytys ei käytännössä ollenkaan mutta noro leviää vielä pari viikkoa oireiden loppumisen jälkeenkin pinnoilta, siltä on lähes mahdoton välttyä jos samassa taloudessa asuu.

Minä nielisin valkopippureita 10 kpl/vrk, tekee vatsaan suojaavan kalvon ja vaikka tarttumisvaara kyläpaikassa olisikin, voisitte hyvin siltä välttyä. Jos siis koko porukkanne toimisi samoin. Muistakaa käsihygienia. En jättäisi hyviä juhlia väliin moisen takia.

Vierailija
9/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihmisiä vaivaa? Mahatautia on aina ja kaikkialla, mutta se on elämää suurempi juttu. Sen sijaan lapset menevät täit päässään yökylään tai enterorokon kanssa ilman, että yökyläilyperheelle kerrotaan, tai aikuiset ovat kuumeessa töissä. Kuitenkin, jos mahataudin saa, pitäisi olla kolme kuukautta eristyksissä.

Vierailija
10/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit(te) mennä.

Itse en söisi yleensäkään jonkun muun tekemää kypsentämätöntä ruokaa, ellen olisi ihan varma hygieniatasosta.

Moni pöydän kattaja ja salaatin sekoittelija esim. kuvittelee, että kun on käynyt aamusuihkussa, ei tarvitse enää sinä päivänä käsiä pestä keittiötoimissa. Seuraan aina tätä puolta noissa kimppasyömingeissä ja valitsen makupalani havaintojeni perusteella.

En koske paljain käsin kaiteisiin, vessan ovien kahvoihin ja hanoihin ym. paikoissa missä liikkuu paljon räkäisiä rähmäkäpäliä.

Enkä sairastu vatsatauteihin ja jokaikiseen flunssaan, mitkä työpaikalla liikkuu.

Vierailija
11/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatsatautijutuissa ihmiset on jakqutuneita vahvasti. Itse en missään tapauksessa menisi. Vatsataudit tarttuu niin pitkään kuin yhtään pöpöjä on esim ulosteessa, ja ihmiset tartuttavat niitä nimenomaan sen takia että lähtevät liian aikaisin liikkeelle. Ottaa päähän leväperäiset taudinlevittäjät, monilla ei pää tunnu kestävän sairastamista kotona vaan pitää lähteä kylään, kirjastoon, kauppaan jne. puolikuntoisten lasten kanssa.

Olen kokemuksesta oppinut myös sen että tautitaloon menen aikaisintaan kahden viikon terveen jakson jälkeen, useammin kuin kerran on lähipiirissä saatu tauti talosta, jossa sairastettu vatsatautia yli viikko takaperin.

Vierailija
12/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmisiä vaivaa? Mahatautia on aina ja kaikkialla, mutta se on elämää suurempi juttu. Sen sijaan lapset menevät täit päässään yökylään tai enterorokon kanssa ilman, että yökyläilyperheelle kerrotaan, tai aikuiset ovat kuumeessa töissä. Kuitenkin, jos mahataudin saa, pitäisi olla kolme kuukautta eristyksissä.

No mun mielestä mikään ei ole hirveämpää kuin vatsatauti. Olipa kiva kun lapset meni synttärikutsuille eikä ollut kerrottu että siellä oli koko perhe ollut norossa alle viikkoa aiemmin. Kyllä vitutti kun meillä seuraavaksi se sairastettiin ja samoin ainakin kahdessa muussa perheessä jotka samoissa kemuissa olivat. En kyllä veisi yökylään jos olisi täitä mutta ottaisin sen täiepidemiankin tuhat kertaa mieluummin kuin vatsataudin, samoin ihan minkä tahansa flunssan (vaikka tuon enterorokon).

Vierailija
13/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turvallista mennä. Töihin ja päiväkotiinkin suositellaan vain kahta oksennuksetonta/ripulitonta välipäivää. En kyllä söisi mitään heidän tuomaansa, pinnoillahan jotkut bakteerit voi elää pidempäänkin.

Vierailija
14/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata mennä. Sairastuneet tarvittavat tautia pitkään sen jälkeen, kun oksentaminen on loppunut. Meille on useamman kerran käynyt niin, että olemme saaneet tartunnan sukulaisilta tai tuttavilta, jotka ovat olleet vatsataudissa noin 3-5 vrk sitten.

Fiksuinta toki olisi, että tämä sairastunut perhe pysyisi poissa yhteisestä tilaisuudesta.

Vierailija
15/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat kummallisia. Mahatauti on harvoin noroa ja norosta jää henkiin. Yleensä mahataudissa oksennetaan yhden kerran ja se on siinä. En ymmärrä, miten ne lapset on uskallettu tehdä, kun oksentaminen on noin kauheaa, sillä raskaana ollessa voi olla pahoinvointia ja oksentelua koko ajan.

Itse hoidan lapsia päiväkodissa (tehnyt työtä 27 vuotta) ja säännöllisesti joku lapsi oksentaa. En ole koskaan saanut tartuntaa. En ymmärrä, miten te saatte ne tartunnat aina?

Vierailija
16/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat kummallisia. Mahatauti on harvoin noroa ja norosta jää henkiin. Yleensä mahataudissa oksennetaan yhden kerran ja se on siinä. En ymmärrä, miten ne lapset on uskallettu tehdä, kun oksentaminen on noin kauheaa, sillä raskaana ollessa voi olla pahoinvointia ja oksentelua koko ajan.

Itse hoidan lapsia päiväkodissa (tehnyt työtä 27 vuotta) ja säännöllisesti joku lapsi oksentaa. En ole koskaan saanut tartuntaa. En ymmärrä, miten te saatte ne tartunnat aina?

Tuon takia en ikinä menisi päiväkotiin töihin tai jonnekin vuodeosastolle koska niissä pyörii säännöllisin väliajoin noro. Ja mitään muita tauteja en pelkää, vatsatauti on ainoa. Inhottavuudessa aivan omaa luokkaansa.

Vierailija
17/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mitä itse leivottuja ei paisteta?

Vaikkapa hyydykekakkuja

Vierailija
18/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka sairastaa vatsataudin yhdellä oksennuksella? Viimeksi kun oli noro, niin lensi molemmista päistä vuorokauden ja ribbe jatkui 3 päivää. Viikon oli tosi heikko olo.

Vierailija
19/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämän takia kaikki ihmiset on jatkuvasti kipeänä, missä maalaisjärki?

Sairaana pysytään kotona... ei mennä kylään, töihi, ei viedä lapsia päiväkotiin, kouluun, harrastuksiin.

Perheen, joka on ollut muutama päivä sitten vatsataudissa, ei kuulu osallistua illanviettoon, eikä varsinkaan viedä mitään leipomuksia.

Kodin kaikki pinnat kuuluu desinfioida, kaikki käytössä olleet vaatteet, pyyheliinat, petivaatteet tulee pestä 60˚c. Luuletteko että perhe on hoitanut kaikki edellämainitut asiat ennen leipomista.

Virustauteja kantavat ihmiset levittävät tauteja nyt enemmän kuin koskaan aiemmin, syy ainoastaan siinä, että ei osata pysyä kotona.

Ihan peruskäytöstavat ovat myös hävinneet, tuleeko kenellekään mieleen, että yskiessä ja aivastaessa käden voi laittaa suun eteen... eikä aivastella päin muita ihmisiä.

Vierailija
20/57 |
30.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka muka sairastaa vatsataudin yhdellä oksennuksella? Viimeksi kun oli noro, niin lensi molemmista päistä vuorokauden ja ribbe jatkui 3 päivää. Viikon oli tosi heikko olo.

Tän päälle vielä 39-40 asteen kuume että hädintuskin jaksaa vessaan raahautua. Mieluummin sitten makaa vessan lattialla tyynyn ja viltin kanssa... ap:n kysymykseen vierailusta: en menisi. Keksisin jonkun hätävalheen (ootte kuumeessa tms.), tässä tilanteessa sallittakoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kolme