pelottaa napanuora!!!
kävin ultrassa ja mietin vaa et mitenköhän tässä nyt käy ku vauvalla oli napanuora jalkojen ympärillä?aikasemmassa raskaudessa sikiöllä oli ja sehän kuoli..tosin sitä ei laitettu syyksi,mutta ilmeisesti kuitenkin vauvan potkiessa vauvalle oli tullu joku rytmihäiriö,jonka vuoks kuoli äkilliseen sydän pysähdykseen ja syntyessä nuora oli tehny kauheat painaumat jalkoihin..hapenpuutetta ei kuitenkaa ollu.ajattelin vaa et jos se nuora ei tältä vauvalta lähe pois jaloista,ni pysähtyyköhän tänki vauvan sydän.:( onko muilla kokemuksia nuoran kiertymisestä? ja silti vauva selvinnyt.
Kommentit (8)
Olen pahoillani, että esikoista odottaessasi kävi noin surullisesti.
Meillä esikoisella napanuora oli kietoutunut pahoin vasemman jalan ympärille.Synnytyksessä kätilöllä oli työtä irroittaa se napanuorasotku jalasta.
Vauvalla oli vasen jalka huomattavasti kapeampi, napanuora oli puristanut jalkaa pahoin, lisäksi pari varvasta oli vääntynyt ikäänkuin alaspäin.
Jalka toimi kyllä ihan normaalisti, mutta varpaita jouduttiin oikomaan varvastukien ja pohjallisten avulla kun vauva lähti vuoden ikäisenä kävelemään. Samoihin aikoihin tämä kapeampi jalka oli jo muotoutunut yhtä pulleaksi kuin oikeakin.
Vielä nyt, esikoisen ollessa koululainen, on sääressä näkyvissä napanuoran puristusjäljet, ne kiertävät polvesta alaspäin nilkkaan saakka. Jäljet näkyvät helakan punaisina. Kun lapsi on viluissaan esim. uimarannalla niin jäljet muuttuvat siniliiloiksi.
On siis vain kosmeettinen haitta jäljellä.
Tosin tuo on meitä vain naurattanut, lapsella on oma " vilumittari" aina mukana =D
En tiedä kuinka lapseni suhtautuu tähän aikuisena, onhan tuo ikävän näköinen vaiva, mutta tähän asti hän on pitänyt sitä vain hienona erityispiirteenä, jota muilla ei ole.
Meillä siis napanuora aiheutti tämän, ei vakavampaa onneksi. Napanuoran kiertyminen jalkaan huomattiin rakenneultrassa, mutta ei minulle sanottu ainakaan, että siitä voisi mitään vakavaa haittaa olla. ei kyllä mainittu tästä kosmeettisesta haitastakaan.
Kaikkea hyvää odotukseesi, uskon että kaikki menee ihan hyvin. Kyllä varmasti sinulle lisätään vaikka ultrakäyntejä, jos lääkärit ovat huolissaan napanuoran kiertymisestä.
Koita nyt olla murehtimatta liikoja, onnea raskauteesi!
-mm-
Ethän missään puhunutkaan esikoisesta, vaan edellisestä raskaudesta!
Mun moka, anteeksi =/
..jotenkin varmaan ajattelin heti esikoista, koska minun esikoisellani oli tuo homma... tai jotain.
No kuitenkin, halusin vaan kertoa, että minulla meni raskaus loppuun saakka täysin hyvin, vaikka napanuora olikin lapsen jaloissa sotkussa.
-mm-
Eli mun oma äiti kertoi mulle tässä talvella,että mun isoveljellä oli 3 kertaa napanuora kaulanympäri. Synnytyksessä huomattiin vihreää lapsivettä ja äitini joutui hätäsektioon ja veljeni oli maailmassa 1 minuutissa. Hän siis selvisi ilman mitään ogelmia.
Nyt pidän peukkuja sinulle,että kaikki menisi parhain päin!
Lilli81 itsekkin raskaana rv:llä 37+3
Meillä oli toisella lapsella syntyessään napanuora tiukasti toisen jalan ympäri, mutta mitään pysyvää vaurioita jalkaan tai lapseen muutenkaan ei onneksi aiheutunut.
Synnytyksen yhteydessä sydänäänet laskivat supistusten yhteydessä vaarallisen alhaiseksi, siitä epäiltiin että napanuora oli kohdussa jumissa ja kalvot puhkaistiin, jotta se saisi tilaa. Tämä ei kuitenkaan auttanut, ja eipä tietenkään kun ilmeisesti napanuora aina supistuksen tullessa jäi ahtaaseen tilaan vauvan jalkaan puristukseen. Olin hätäsektiovalmiudessa mutta onneksi kaikki sujui hyvin ja syntyi terve vauva.
Toivon että sinullakin kaikki sujuu hyvin tällä kertaa ja tosiaan, napanuorat on usein jollaintavalla vauvan ympäri kietoutuneena.
Hänellä kuitenkin oli onnea matkassa, napanuora kun oli 75cm pitkä ja vauva pääsi syntymään hyvin. Lyhyemmällä napanuoralla olisi ollut toinen juttu. Eli napanuoran pituuskin vaikuttaa paljon siihen voiko pahoja kuristumia tulla. Mulle sanoi lääkäri, kun kysyin, että voiko ultrassa nähdä napanuoran pituutta, että ei voi, se on kuulema yllätys. Tokalla vauvalla olikin jo keskivertoa lyhyempi napanuora, eli vaihtelee rajusti tuokin eikä ole mitenkään " periytyvää" Meilläkin sairaalan ennätyspituisesta napanuorasta just ja just riittävän pitkään napanuoraan.
Toivottavasti teillä menee kaikki nyt hyvin, ja vauva syntyy aikanaan terveenä ilman solmuja! Varmasti pääset useammin ultriin jos pyydät ja kerrot huolesi.
Meille syntyi vauva vajaa viikko sitten ja hänellä oli syntyessään napanuora kiertynyt vartalon ympärille. En edes osannut ajatella, että siitä olisi voinut olla haittaa. ONNEKSI! Mutta hänellä kaikki kunnossa eikä mitään jälkä tuosta kiertymisestä. En kyllä tosin tiedä, kauanko nuora oli ehtinyt olla vauvan ympärillä.
Kun olet, ymmärrettävästi, huolissasi tilanteesta, kannattaa varmasti puhua asiasta neuvolassa tai neuvolalääkärille. Luulisi heidän ymmärtävän murheesi ja osaavan kertoa faktoja tilanteesta. Minä ainakin soittaisin heti, kun tuommoinen asia rupeaisi painamaan mieltä.
Hyvää raskautta sinulle!
Tosi ikävää mitä sulle on aiemmin tapahtunut. Osanottoni siitä.
Käytännössä napanuori kiertyilee varmaankin useaan otteeseen jalkojen ja käsien, vartalonkin ympäri raskauden aikana. Alussa napanuora on suhteessa pidempi ja vettä/tilaa reilusti, eli vauvan touhuillessa varmaan sukellellaan silmukoista läpi.
Napanuora on liukas ja jonkin verran joustava, sekä pehmeä ja tämän vuoksi onneksi harvemmin siitä muodostuu kiristävää narua. Jokaisessa ulosautossa tarkastetaan, onko napanuora kaulan ympäri ja kiristääkö. Yleensä vauva saadaa pujotettua napanuoralenkin sisästä maailmaan.
En osaa sanoa mitään henkilökohtaisia kokemuksia, mutta ymmärrän täysin huolesi. On kai kuitenkin aika pieni mahdollisuus käytännössä, että vauvallesi tapahtuisi mitään vaarallista napanuoran vuoksi.