Kohdun pinkeys yleistä monikko-odottajilla?
Moi!
Onko täällä muita, joilla on tai ollut kohtu kovantuntuinen/pinkeä koko raskauden ajan? Kävin äsken lääkärillä, ja hänkin tuumasi kohdun olevan pinkeän tuntuinen. Lisäksi tämän viikon ajan (rv21) on ollut alavatsakipuja, enemmän vasemmalla puolella. Ilmeisesti ne kuuluvat asiaan kun kohtu kasvaa, ja kiinnikkeet venyvät. Tuntuu kyllä kurjalta istua töissäkin kun koko ajan riipii. Kivuttomat supparit, joita on myös välillä ollut, eivät onneksi ole lyhentäneet kohdunkaulaa, ja kohdunsuukin oli tiukasti kiinni.
Lääkäri arveli että en ehkä kovin kauaa saa olla aktiivinen (tarkoitti kai liikuntaa ja töissäkäyntiä) kun tuo kohtu on noin kova.
Eli onko tällaiset oireet ihan normaaleja tuplaodotuksen tässä vaiheessa jo? Tuntuu että yksikköodottajat ovat tässä vaiheessa mitä parhaassa vedossa, ja raskaus tuntuu ihanalta. Voisinpa sanoa samaa...
Kertokaa kokemuksia, pliis!
t. Hilmis
Kommentit (4)
Jäin töistä pois rv22, mikä oli tosi hyvä, sillä mulla tuli ' supistuksia' . Eli maha meni aivan kivikovaksi ja saattoi olla sellainen tuntitolkulla. Ainoa, mikä auttoi, oli lepo. Voinkin sanoa, että rv24-rv30 tuli vietettyä aika pitkälti neljän seinän sisällä. Kerran kaksi viikossa saattoi olla niin hyvä olo, että pystyi kävelemään esim. korttelin ympäri, mutta muuten liikuttiin autolla. Tuo aika oli aika kovaa päälle, kun pelkäsi lapsien puolesta (lääkärit sanoivat, etteivät pysy 30 viikkoa masussa, kun poika oli niin lähtöasetelmissa) eikä päässyt mihinkään liikkumaan. Toisaalta oli se sen arvoista ja mun kohdalla olo tosiaan alkoi parantumaan kuin taikaiskusta rv 30 eteenpäin.
Tossa vaiheessa Anitan tukivyöstä tuli mulle kultaa kalliimpi. Aikaisemmin se tuntui epämiellyttävälle, mutta noilla viikoilla se auttoi ja tulikin päivittäiseen käyttöön. Aamulla ensimmäisenä tukivyö kiinni ja illalla viimeisenä pois. Päikkäreillä se tuntu kanssa epämiellyttävälle.
Mun neuvo olisi (ja mä en sitten todellakaan ole mikään hoitoalan ammattilainen vaan ihan vain kaksosten äiti), että ota nuo pinkeilyt vakavasti. Mä pidin niitä kehon merkkeinä siitä, koska tulisi levätä. Jos en olisi niinkin kiltisti vain lepäillyt, en usko että olisin saanut nauttia täysiaikaisista kaksosista. Mutta tämäkin on vain minun arvailua...
Dummy + touhukaksikko (9,5kk)
Näin vähän arvelinkin, että en ole ainut monikko-odottaja jolla on tätä vaivaa. Laitoin tänään Anita-vyön päälle, ja täytyy myöntää että se kyllä auttaa. Muutama viikko sitten kun koitin sitä, niin silloin se tuntui epämiellyttävän puristavalta, mutta nyt selvästi tukee.
Töissä aion jättää kaikki raskaammat työt muille. Toivoisin pystyväni jatkamaan töissä vielä kuukauden päivät, aika kuluu nopeammin töissä kuin kotona. Kuulostelen kyllä kehoani ja tottelen tietysti lääkäriä, jos olotila huononee, niin sitten vauvat ovat kyllä etusijalla! Näin pari viikkoa sen 4D-dokumentin 23-24-viikkoisinia syntyneistä vauvoista, eikä se ollut mitään mukavaa katsottavaa.
Onko teillä muuten selkäkipuihin mitään vinkkejä? Alaselkää on niin vaikeaa venytelläkin. Kuumavesipullo auttaa sen hetken kun sitä pitää :)
Kiitti vielä,
Hilmis
Selkäkivut tulivat mullakin tuossa kohtaa raskautta ja kovaa, mutta niihinkin auttoi tosiaan tuo tukivyö. Kyllähän ne loppuraskaudessa hieman itsestään ilmoittelivat, mutta voin sanoa, että mun kohdalla tuo Anitan vyö oli todellakin hintansa arvoinen!
Se olo tosiaan saattaa heikentyä tossa vaiheessa tosi nopeesti. Mä kävin vielä rv 19 (just ennen kaksosuutista) juoksemassa lenkkejä, rv 22 jäin töistä virallisesti pois, mutta seuraavat kaksi viikkoa juoksin vielä työjuttuja. Rv 24 alkoi siis varsinainen lomailu ja olikohan sama viikko, kun mun olo huononi ihan yhtäkkiä. Mutta mulla varmaan lisäjuttua teki se, että a-vauva oli todella matalalla ja tuntui siltä, että vain mulahtaa läpi.
Mutta meilläkin siis kaikki meni hyvin eli älä hätäänny. Lääkärit osaavat neuvoa ja tosiaan se lepo on älyttömän hyvä lääke kaikkiin vaivoihin. Ei voi muuta kuin sympatioita lähetellä täältä, muista hyvin kuinka epämiellyttävä olo noista pinkeilyistä tuli (ei sattunut, mutta kuitenkin..). Niin ja tuo piristävä uutinen, että meillä tuo olo meni ohi rv 30 jälkeen ja sitten olikin isomahainen, mutta suht hyvässä kunnossa. Näin olen kuullut monille muillekin tuplaodottajille käyvän.
Onnea odotukseen ja nauti niistä pikku potkuista!!:)
*Dummy + Duo (9,5kk)*
pinkeys alkoi varmaan samoilla viikoilla, mutta mulla ei ollut mitään kipuja. Liikuntakiellon sain jossain vaiheessa ja lopulta en saanut edes käydä mammajumpassa, en muista ihan tarkkoja viikkoja.
hopsi ja lapsukaiset 14kk