Nyhtökaura - syökö tätä joku oikeasti
Kärjistetystä otsikosta huolimatta ihan rehellisesti haluaisin tietää, että ostaako joku nyhtökauraa säännöllisesti ja on tehnyt siitä vakituisen osan ruokavaliotaan? Tästähän piti tulla uusi Nokia, vaikka koko konsepti tuntuu olevan sellainen,että se vetoaa lähinnä cityvihreisiin ja vegaaneihin ja muihin hipstereihin. Muilla taitaa mielipide koko tuotteesta olla "Ei helvetti kaikkea sitä....." luokkaa.
Kommentit (58)
Näitä herneproteiinejasotkuja kukaan tarvitse, onhan itse tehty,hernekeittose ainoa oikea,
Itse en pysty syömään, kun on mun mielestä niin pahaa. Oon siis ollu 18 vuotta vegaani. En kyllä yleensäkään tykkää ns. "lihankorvikkeista". Sekasyöjille oon huomannu noiden paremmin maistuvan.
Kai nyhtökauran myynti kuitenkin on ihan hyvä, vai?
Kun siitä tuli kalliimpaa kuin liha,alkuperäisidea jotenkin hämärtyi.Tuollaisia voi tehdä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ostan silloin kun haluan päästä ruoanlaitossa helpolla. Heitän vuokaan makaronit, nyhtökauran, pakastevihanneksia, päälle mausteita, kaurakermaa ja -maitoa niin että kaikki ui nesteessä. Sitten uuniin, todella helppo makaronilaatikko. En missään nimessä jaksaisi paistella ensin jotain jauhelihaa, keitellä makaronia, rikkoa limaisia kananmunia.
En usko että tuotteessa on mitään "keinotekoista", ihan ruoasta sekin on valmistettu. Suutuntuma ei ole lihamainen mikä on hyvä, en halua tuntea sitkeää ruumista suussani.
Tää "resepti" vahvistaa mun käsitystä siitä, että tätä tuotetta hyvänmakuisena pitävillä on kyllä hyvin erikoinen maku. Tässä varmaan pienin paha on se nyhtökaura...
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että jos minä miehenä järjestäisin jotkin juhlat kotonani ja tarjoaisin nyhtökauraa muut vieraat kysyisivät missä poikaystäväsi ja Prius autosi on ja nauraisivat räkäisesti päälle.
Tää on kyllä näin, että seksuaalisuudestaan ja miehisyydestään äärimmäisen epävarman miehen saa tekemään aivan mitä tahansa, oli se sitten vaikka kuinka typerää, kun vaan kyseenalaistaa hänen miehisyytensä. Itsevarmoihin äijiin tää tietenkään ei toimi tippaakaan.
Syön (ehkä noin kerran viikossa) ja tykkään. Esimerkiksi curryyn tai muuhun kastikkeeseen se sopii erinomaisesti, kuivana on vähän tylsää. Samoin ne burgerit ovat tosi hyviä. Lapsille maistuu myös. Oiva keksintö!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ostan silloin kun haluan päästä ruoanlaitossa helpolla. Heitän vuokaan makaronit, nyhtökauran, pakastevihanneksia, päälle mausteita, kaurakermaa ja -maitoa niin että kaikki ui nesteessä. Sitten uuniin, todella helppo makaronilaatikko. En missään nimessä jaksaisi paistella ensin jotain jauhelihaa, keitellä makaronia, rikkoa limaisia kananmunia.
En usko että tuotteessa on mitään "keinotekoista", ihan ruoasta sekin on valmistettu. Suutuntuma ei ole lihamainen mikä on hyvä, en halua tuntea sitkeää ruumista suussani.
Tää "resepti" vahvistaa mun käsitystä siitä, että tätä tuotetta hyvänmakuisena pitävillä on kyllä hyvin erikoinen maku. Tässä varmaan pienin paha on se nyhtökaura...
Ihmettelinkin, että olenko ainoa, jonka "korvaan" tuo ns. "resepti" kuulostaa hieman huvittavalta. Tuollaista "makaronilaatikkoa" kun tarjoaisi, niin ensimmäinen kysymys olisi, että mikäs källi tämä nyt on ja mihin kamera on piilotettu? Sitten totuuden valjetessa ihmisille vallitsisi kiusallinen hiljaisuus kunnes joku rohkaistuisi ja kysyisi:"Äiti, miksi sinä olet sotkenut kaikkia ruokiamme ja tehnyt kattilallisen/ämpärillisen pa*kaa ja yrität tarjoilla sitä?!"
Mä olen vegetaristi joka otan suurimman osan proteiinistani näistä erilaisista lihankorvikkeista, koska niitä vatsani kestää toisin kuin prosessoimattomia palkokasveja.
Nyhtökaurasta en kuitenkaan oikein pidä. Siinä on pahvinen tai koiran kuivamuonamainen haju ja koska koostumus on niin kiinteä ei siihen saa imeytettyjä mausteiden makujakaan niin hyvin kuin esim Härkikseen.
Mun suosikit: Vöner lastut, tofu, Hälsans Kök soijaproteiinivalmisteet kuten nugetit, leikkeet ja makkarat, Huhtahyvän nugetit, quornkuutiot ruokiin joiden alkuperäisessä reseptissä on kanaa, oumph! tuotteet. Härkistä toisinaan mutta eihän se hyvää ole sekään verrattuna johonkin vöneriin tai hyvin marinoituina tofuun.
Nyhtökaura on ihan hyvää, mutta mun suosikki on mifusuikaleet, ne maustamattomat! Suomessa käydessä syön aina niitä ne maistuu niinkuin juustosta tehdyltä kanalta, tykkään koostumuksesta eikä ole pilattu liikaa maustamalla niinkuin härkis, jopa 'maustamaton' sellainen.
Se on oikein hyvää kunhan osaa valmistaa, ei tartte edes uittaa mausteissa
Vierailija kirjoitti:
Nyhtökaura on ihan hyvää, mutta mun suosikki on mifusuikaleet, ne maustamattomat! Suomessa käydessä syön aina niitä ne maistuu niinkuin juustosta tehdyltä kanalta, tykkään koostumuksesta eikä ole pilattu liikaa maustamalla niinkuin härkis, jopa 'maustamaton' sellainen.
Itsekin tykkään noista, mutta mulle ne maitotuotteina on vähän guilty foodia. En ole vegaani koska lakto-ovovegeily on eritoten ulkona syödessä paljon helpompaa, mutta mieluiten silti minimoin eläintuotteiden käytön kun kotona syön. Mifua ostamalla tuen sitä samaa eläinten teollista tehokasvatusta jonka vastustuksen takia aloin vegetaristiksi alun perin.
Joskus, esim. se tomaatti on mun mielestä ihan hyvän makuista, mutta suutuntuma vähän tökkii kyll.
(Enemmän oon tykästynyt sirkkapatukoihin:-))
Vierailija kirjoitti:
Se on oikein hyvää kunhan osaa valmistaa, ei tartte edes uittaa mausteissa
No miten sinä esim. valmistat sen?
Tää on vakiokommentti, mutta niitä valmistusvinkkejä ei koskaan tule tai jos tulee niin ne on kuten tuo kammottava pakastevihannes "makaronilaatikko".
Ei syö.
En ole koskaan ostanut enkä maistanut. On varmasti täyttä skeidaa. Enkä aio koskaan maistaa.
En ole vieläkään syönyt nyhtistä enkä härkistä. Kasvissyöjänä ollut jo toistakymmentä vuotta. Kyllähän kasvissyöjille noita kasvisproteiinivaihtoehtoja löytyy ennestäänkin. Kaikki eivät edes halua imitoida liharuokia vaan tekevät etnisten keittiöiden resepteillä joissa papuja, herneitä ja linssejä käytetään monipuolisesti.
Nyhtis kuulostaa laiskan länsimaalaisen einesruualta.
Vain pehmeää vaikuttamista kun kuitenkin puute lihasta kohta ajankohtainen ja kaupalle tuosta parempi kate kun lähes rehua?
Hinta estää kyllä tehokkaasti käyttämästä noita erilaisia uusia "lihankorvikkeita". Nyhtiksestä en kyllä tykkää, mutta vöner, ja pakastimesta Oumph ja anamman ja hälsans kökin tuotteet maistuisivat, mutta kun yhteen ateriaan menevä paketti maksaa enemmän kuin pussi soijarouhetta tai linssejä ym., joista valmistaa monta ateriaa, niin eipä noilla viitsi perhettä yleensä ruokkia.
Olen ostanut nyhtökauraa vain - 60% alesta ja osaan laittaa ihan hyvää siitä. Liian kallista muuten ja käytän ruoassa enemmän papuja ja linssejä.
Panostan puhtaisiin kotimaisiin tai lähellä tuotettuihin raaka-aineisiin ja suosin kasvisruokaa.(Uskon siihen, että pohjoisella pallonpuoliskolla kannattaa syödä täällä satavilla olevaa ruokaa ja Intiassa pärjää intialaisella ruoalla läpi vuoden.)
Tämän ketjun perusteella en uskalla povata nyhtökaurasta seuraavaa Nokiaa. Itse asiassa tämän ketjun perusteella kuulostaa siltä, että juuri kukaan ei syö oikeasti nyhtökauraa, ja ne harvat jotka niin (harvoin) tekevät, peittävät nyhtökauran maun jollain maukkaammalla ruoalla.
Maistuu kuin Soylent Green.