Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi hyvät tavat ovat unohtuneet?

Vierailija
28.12.2018 |

?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmettelen.

Vierailija
2/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset saavat tehdä mitä tahansa, ei opeteta mitään tapoja. Tässä tulos.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mihinkään unohtuneet, ihmisillä on vain hällä väliä-tyyli.

Minusta ainakin on tullut aika välinpitämätön vuosien saatossa.

Vierailija
4/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupan kassat ja opettajat kasvattavat nykyisin lapset. Suurin osa vanhemmista ei välitä. Nuo uusioperheet kaikkein pahimpia.

Ollaan uuden rakkauden lumoissa, lapset vain haittana!

Niin nähty...

Vierailija
5/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskohteliaisuudella saa aikaan vain vihaisia mulkaisuja, hyvä jos ei ahdistelusyytöksiä, olen siis mies. Pitemmän päälle ei huvita olla yksin kohtelias ilman mitään vastavuoroisuutta. Tervehdyksiin ei vastata ja kuitenkin odotetaan tiettyjä palveluksia, esim. kahvien keittämisessä työpaikalla jne. Alimman, että itse tehdään sitä koskaan.

Vierailija
6/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peruskohteliaisuudella saa aikaan vain vihaisia mulkaisuja, hyvä jos ei ahdistelusyytöksiä, olen siis mies. Pitemmän päälle ei huvita olla yksin kohtelias ilman mitään vastavuoroisuutta. Tervehdyksiin ei vastata ja kuitenkin odotetaan tiettyjä palveluksia, esim. kahvien keittämisessä työpaikalla jne. Alimman, että itse tehdään sitä koskaan.

Siis ilman, että tehdään sitä koskaan ei Alimman

Vierailija
7/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No millä nämä nykyisin noin kolmekymppiset voisivat lapsilleen tapoja opettaa, kun ne tavat eivät heillä itselläkään ole hallussa. Eli eivät heidänkään vanhemmat niitä ole heille opettaneet.

Vierailija
8/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu lapset on ihan kamalia, en lähde siihen, mutta mitä helkkaria ihmiselle tapahtuu, kun ikää tulee 50 tai viimeistään 60... Kylässä voidaan paukauttaa heti ovella, että eikö täällä jum_@=€ kahvia saa ja arvostella toisen kotia. Kyllä saa välillä hävetä.

Vierailija
9/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No millä nämä nykyisin noin kolmekymppiset voisivat lapsilleen tapoja opettaa, kun ne tavat eivät heillä itselläkään ole hallussa. Eli eivät heidänkään vanhemmat niitä ole heille opettaneet.

Aspassa töissä olleena voin sanoa että nykynuoret käyttäytyy paremmin kuin +40v.

Vierailija
10/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin oli kamalaa lukea joku aika sitte Hesarista miehestä, joka ei kuulemma koskaan missään tilanteessa luovu pipostaan, kuuluu kuulemma hänen persoonaansa.

Niinpä niin, yksi julkkishan nolasi itsensä muutama viikko sitten pipollaan Ruotsin Nobel-juhlissa.

Vierailija
11/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän asiaan liittyen on ilmiö missä "koko kylä kasvattaa"-periaate on kadonnut. Joko ei uskalleta puuttua tai sitten ajatellaan ettei asia kuulu itselle. Minusta antaa jo lapsille hyvin väärän kuvan asemastaan ja oikeuksistaan, jos he kasvaa ajatellen ettei muilla kuin omilla vanhemmilla (jos niilläkään) ole oikeutta puuttua heidän tekemisiinsä. Kyllä on.

Esim. taloyhtiön pihalla juuri yksi päivä pojat heitteli lumipalloja autoja päin. Mies tuli kotiin ja kertoi tämän, kysyin että no etkö helvetti kieltänyt? Jotain muminaa ettei hän nyt ollut varma heittääkö ne mihin... Katson ikkunasta ja siellähän ne heittelee jonkun auton tuulilasiin lumikokkareita (onneksi suojalumi) ja naapurikin vaan kävelee ohi. Siinä kohtaa tempasin ikkunan auki ja raakkusin että autoja päin EI heitellä yhtään mitään, ne voi mennä rikki. Ja heittely loppui siihen. Kyse n.7-8-vuotiaista, eli sen ikäisistä jotka ei vielä ymmärrä kaikkien tekojensa seurauksia ja jotka hyötyy suuresti periaatteesta "koko kylä kasvattaa". Viiden vuoden päästä on jo paljon vaikeampi puuttua heidän tekemisiinsä jos niihin ei nyt puututa. Muutenkin lähipiirin lapsiin ja teineihin kannattaa ottaa vähän kontaktia, luottamuksellinen ja tuttavallinen suhde nuoreen ennaltaehkäisee kaikenlaista huonoa ja piittamatonta käytöstä yhteisössä.

Nykyään vaan kävellään ohi tai sitten kaivetaan älypuhelin esiin ja aletaan kuvata; puuttumatta itse asiaan mitenkään.

Vierailija
12/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on opetettu vanhanaikaiset hyvät tavat. Tulevat itsestään. Tietyssä seurassa ihmiset ahdistuvat tavoistani, kenties kokevat minut niiden vuoksi etäiseksi. En ymmärrä, koska kyse on minun silmissäni aivan normaaleista käytöstavoista, joita toivoisin heidänkin opettelevan.

Esimerkkejä, jolloin ihmiset ovat kummastelleet:

- Teitittelen 80-90 -vuotiasta vanhaa rouvaa tai herraa ollessani asiakaspalvelija

- Annan bussissa paikkani, että lapsiperhe pääsee lähekkäin istumaan (siis sirryin vain toiselle vapaalle paikalle...)

- Kysyn lupaa hakea lainassa olleen tavarani kämppiksen huoneesta, en siis mene sinne omin luvin

- Ruokaillessa hidastan niin, että kukaan ei jää nolosti viimeiseksi

- En tokaise "käyn paskalla" - tyylisiä kommentteja, ravintolassa sanon esim. "käväisen naistenhuoneessa"

- Ruokaillessa kun kaadan esim. vettä itselleni, kysyn vieressä istuvilta kaadanko heillekin

- Kun minulle sanotaan kadulla/baarissa/missä tahansa kohteliaisuus, kiitän. (tätä siis mukana oleva kaveri saattanut ihmetellä).

- Edelliseen jatkoa, jos seura ei ole toivottua niin kieltäydyn kohteliaasti. En tylytä. (Eri asia jos joku alkaisi kähmimään tms. asiatonta.)

Siis näitä esimerkkejä olisi loputtomasti.. En ymmärrä miksi kukaan kummastuu tälläisestä käytöksestä, mikä minun silmissäni pitäisi olla suht normaalia toisten kunnioittamista, ei edes mitenkään överiksi vedettyä. En koe olevani edes erityisen kohtelias ihminen, ihan normaali tasolla.

Vierailija
13/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei ole iästä kiinni huonot tavat.Ihan kadun oikealla puolella *tai vasemmalla silloin kun pitää* kävelykin on vaikeaa nykyisin...Oven avaaminen yms...Töissä mitä isompi pomo sitä todennäköisemmin saa oven naamalleen kun tulee perässä...

Vierailija
14/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei ole iästä kiinni huonot tavat.Ihan kadun oikealla puolella *tai vasemmalla silloin kun pitää* kävelykin on vaikeaa nykyisin...Oven avaaminen yms...Töissä mitä isompi pomo sitä todennäköisemmin saa oven naamalleen kun tulee perässä...

Sehän pomolle ihan oikein. Mitä isompi pomo, sitä isompi kusipää se on. Ja kadulla mä kävelen just siinä missä haluan. Ja muut vttuun.

Vierailija
15/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksa miettiä ihmisten käytöstapoja kuin kaikkein räikeimmät tapaukset. Tulin siihen tulokseen, ettei maksa mitään itse olla ystävällinen ja kohtelias ja kohauttaa olkapäitään osaamattomille. Tarvittaessa pidän puoleni väkilauman rymisestessä päälle julkisissa paikoissa. Ja kun ei koko ajan kyttää muiden käytöstä jää aikaa nauttia omasta elämästä.

Väitän myös, että hyvin moni ihminen, lapsia myöten, käyttäytyy ihan nätisti, kun heitä kohtelee nätisti.

Vierailija
16/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulussa opetetaan kyllä, mutta jos vanhemmat eivät välitä koko asiasta, ja antavat jälkikasvunsa elää pellossa, on koulun yritykset hukkaan heitetty.

Vierailija
17/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin oli kamalaa lukea joku aika sitte Hesarista miehestä, joka ei kuulemma koskaan missään tilanteessa luovu pipostaan, kuuluu kuulemma hänen persoonaansa.

Niinpä niin, yksi julkkishan nolasi itsensä muutama viikko sitten pipollaan Ruotsin Nobel-juhlissa.

Mikä tää pipo-öyhötys nyt on?!?

Siis ketä kiinnostaa, onko jollakulla päähine päässä sisätiloissa? Naurettavaa, että jos se pää kuuluu naiselle, niin ok, mut jos miehelle, niin big no no.

Kannatan ja noudatan kohteliasta käytöstä ja pidän sitä tärkeänä, mut tää pipojuttu menee yli ymmärrykseni.

Vierailija
18/18 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvät tavat ei kannata, niiden myötä joutuu kynnysmatoksi. Kadulla joutuu jatkuvasti väistämään autojen sekaan, koska vastaantulija ei väistä - miksi siis minäkään, tönäisen kunnolla sitä rivin reunimmaista, joka yrittää jyrätä minut. Perusystävällisyys tulkitaan flirtiksi eli ei kannata sanoa huomenta, joku kokee, että olen iskuaikeissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän