Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko omillaan asuva alaikäinen tulla huostaanotetuksi?

Vierailija
28.12.2018 |

Olen 16 ja asun omillani opiskelun ja vanhempieni alkoholismin takia. Minusta on tehty lasu ja pian sossut tulevat käymään. Mitä pitäisi odottaa?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ööö. En tiedä. Itsekkin muutin heti yläasteen jälkeen eri paikkakunnalle opiskelemaan. Eli täytin kesällä 16- vee. Syksyllä toiselle paikkakunnalle. Vanhemmat olivat alkoholisteja, joilla ei edes puhelinta, ettei kännissä soittele ja hauku ihmisiä.

Mutta en kyllä ollut ainoa.

Kerro oma rehellinen tilanteesi.

Olen lukiossa ja elämä menee sinäänsä ihan hyvin.

-ap

Good for you. Toivon, että elämäsi sujuu hyvin jatkossakin. Mahdollisesti lastensuojelu huolehtii, että saat kaiken tuen, johon olet oikeutettu.

Vierailija
22/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulu sujuu, asunto on siisti ja muutenkin annat itsestäsi hyvän vaikutelman, ei ainakaan huostaanoton pelkoa pitäisi olla. Aika suuri osa lastensuojeluilmoituksista ei kai johda mihinkään toimenpiteisiin.

Asunto pitää siivota, kun se on sotkuinen, mutta ahdistaa jo valmiiksi millaisen kuvan annan, kun stressaan tätä niin paljon. Pelkään vaikuttavani hermorauniolta.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai ne juopot vanhemmako on tehneet lasun?

Antoivat ainakin sellaisen kuvan, että halusivat minun muuttavan pois.

-ap

Vierailija
24/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koulu sujuu, asunto on siisti ja muutenkin annat itsestäsi hyvän vaikutelman, ei ainakaan huostaanoton pelkoa pitäisi olla. Aika suuri osa lastensuojeluilmoituksista ei kai johda mihinkään toimenpiteisiin.

Asunto pitää siivota, kun se on sotkuinen, mutta ahdistaa jo valmiiksi millaisen kuvan annan, kun stressaan tätä niin paljon. Pelkään vaikuttavani hermorauniolta.

-ap

Ei sua sotkusen asunnon takia huostaanoteta. Jos vaikuttaa ettet pärjää omillasi, niin saat tukea asumiseen.

Johonkin nuorisokotiin joutuminen on aivan äärummäisiä tilanteita varten. Olet itsellesi tai muille vaarallinen.

Vierailija
25/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Sitten siivoat. Ja siinäkin on suuri ero, onko asunto sotkuinen vai likainen. Sosiaalityöntekijätkin ovat ihmisiä ja he varmasti ymmärtävät, että sinua jännittää. Muista, että he tarkistavat tilanteen sinun parhaaksesi

Vierailija
26/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä kysymys, jota ei ennen ole tullut vastaan.

Vierailija
27/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta ihmeessä sinun kannattaa ottaa vastaan kaikki apu, mitä sossut tarjoavat, nimittäin raha. Kun sinä itse elät ihmisiksi, opiskelet etkä ITSE käytä alkoholia tai huumeita, ei sossuilla ole mitään sanottavaa. Parhaassa tapauksessa he maksavat vuokrasi ja saat muutakin tukea.

Mitä sinä luulisit huostaanoton sinun kohdallasi tarkoittavan? No, käytännössä voisit olla jälkihuollon = taloudellisen avun piirissä vielä muutaman vuoden sen jälkeen, kun täyttäisit 18.

Vierailija
28/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossut mitään lupaa tarvi opintoja seuratakseen jos ne sossuja kiinnostaa.

Vierailija
29/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Paljon parempihan sinulla on opiskella, kun saat asua ja elää omillasi eikä sietää juoppoja vanhempia. Onhan se muutenkin aivan tavallista, että peruskoulun jälkeen lähdetään opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Ei kaikki asu asuntoloissa. 

Ala pitämään asuntosi siistinä. Ei se niin vaikeaa ole. Keräät vaan kaikki ylimääräiset rojut ja varsinkin roskat pois ja etsit kaikelle jäljelle jäävälle tavaralle sopivan paikan, ja tietenkin tiskaat likaiset astiat ja peset likaiset vaatteet. Sillä saat asuntosi jo näyttämään siistiltä. Loppusilauksen teet pyyhkimällä pölyt ja liat.

Vierailija
30/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voivat huostaanottaa omillaankin asuvan alaikäisen. Mulle on käynyt juuri niin. Mutta sun tilanteessa tuskin tulee niin käymään, älä huoli.

Vierailija
31/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koulu menee hyvin, etkä käytä päihteitä, niin huostaanotolle ei ole pelkoa. Voit sanoa heille heti ensimmäiseksi, että sinua jännittää, koska et oikein ymmärrä, mistä on kysymys. He varmasti kertovat sinulle sitten asian, keskustelette elämästäsi ja sinulle voidaan tarjota jotain matalan kynnyksen tukitoimia, esimerkiksi terapiaa. Rahallista tukea tuskin tulet saamaan, se vaatisi ainakin avohuostaanoton.

Toisaalta minä olin avoimen huostaanoton kautta yläasteen perhekodissa ja muutin 16-vuotiaana omaan asuntoon, että pääsin opiskelemaan. En tarvinnut opintolainan mahdollisuutta, ennenkuin olin 18-vuotias, koska sain sosiaalitoimesta rahat kirjoihin, vuokraan ja matkakorttiin. Viimeisen vuoden sitten tein töitä opiskelun ohessa, eikä lainaa tarvinnut nostaa lukioaikana ollenkaan. Amiksessa turvauduin opintolainaan, koska en yksinkertaisesti jaksanut tehdä töitä työharjoittelun päälle.

Vierailija
32/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opinnot etenee ja pärjäät muuten en usko, että mitään ihmeellistä tapahtuu... Joku täällä sanoi, että voit saada rahallista tai muunlaista tukea sossun kautta niin se kyllä kannattaa ottaa vastaan jos tilaisuus tulee.

Vierailija
33/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ota huostaan! Voivat tehdä avopuolen tukitoimipäätöksen ja tsekata sivusta kuinka elämä sujuu.

Meillä ongelmaton nuori muutti 17-vuotiaana omaan kotiin. Ei muuta kuin kävivät kyselemässä kuulumisia. Me maksoimme asumisen ja elämisen.

Hyvästä lukiomenestyksestä palkitsivat läppärillä. Siinä apu. Ja kiitos heille.

Vierailija
34/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 33 lisää: vanhemmat työssä, ei taustaongelmia.

Ainoa probleema kaksio jossa tyttärellä ahtaat oltavat. Halusi itsenäistyä.

Nyt jo ammatissa ja työssä.

Ap: ole huoleti. Kerro että jännittää. Kaikki menee hyvin 😊.

Vierailija
35/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huostaanotto on viimeinen, vaan sitä ennen tuetaan kaikin tavoin.

Ja riippuu täysin 16v käyttääkö alkoholia ja huumeita, ei selviä arkisissa asioissa, onko rikoshistoriaa jne.

Huostaanotto on nuoren parhaaksi, kun muut keinot on käytetty ja syrjäytyminen elämästä on todennäköistä.

Jos nuori selviää arjesta ja koulusta, niin huostaanotolle ei ole edes mitään tarvetta ja tuetaan nuorten itsenäistymistä mahdollisimman paljon esim. asuminen, tuet jne. Ja moni 16v jo opiskelun takia ei enää asu kotona.

Vierailija
36/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkeintä on muistaa, ettet ole tehnyt mitään väärää, miksi sinua oltaisiin huostaanottamassa. Ylipäänsä huostaanotto on se viimeinen toimi, eikä sitä tehdä kovin kevein perustein. Kaikkein todennäköisimmin käynnistä ei ole mitään seurauksia, tai jos on, niistä on sinulle vain apua. Koska pärjäät itsenäisesti ja pystyt huolehtimaan opiskelusta, sinuun ei varmastikaan tuhlata muutenkin rajallisia resursseja. Ja ilman muuta voit ihan rehellisesti sanoa, että sinua jännittää. Se on täysin ymmärrettävää, koska yleensä lastensuojelun kanssa on tekemisissä vanhemmat, ei lapset itse.

Vierailija
37/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Hyötyivätkö sinusta ekonoomisesti vielä kun asuit kotona?Tietävätkö että sulle on myönnetty se opintolaina?Elävätkö siinä luulossa että jos pystyvät manipuloida sut kotiin takasin niin pääsevät kiinni sun rahoihin?

Tsemppiä sulle,hyvä että olet järjestänyt oman asunnon.Onko suomessa oikeus saada tietää kuka ilmotuksen on tehnyt?

Vierailija
38/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aluksi ne haluaa tavata vanhempasi sekä sinut heidän kanssaan.

Sen jälkeen käyvät vanhempien kotona ja myös sinun kotona.

Marssijärjestys on tämä.

Ja kyllä sinut voidaan huostaanottaa tai joku taho tukee sinua koska vanhemmat ei sitä tee.

Sijoitus ei ole paha sun tapauksessa. Pääsisit pois kun täytät 18 vuotta. Siellä saa vaaterahan ja kampaaja rahan.

Sekä ne maksaa sun vuokran siihen asti kunnes täytät 21vuotta.

Vierailija
39/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulu menee hyvin, etkä käytä päihteitä, niin huostaanotolle ei ole pelkoa. Voit sanoa heille heti ensimmäiseksi, että sinua jännittää, koska et oikein ymmärrä, mistä on kysymys. He varmasti kertovat sinulle sitten asian, keskustelette elämästäsi ja sinulle voidaan tarjota jotain matalan kynnyksen tukitoimia, esimerkiksi terapiaa. Rahallista tukea tuskin tulet saamaan, se vaatisi ainakin avohuostaanoton.

Toisaalta minä olin avoimen huostaanoton kautta yläasteen perhekodissa ja muutin 16-vuotiaana omaan asuntoon, että pääsin opiskelemaan. En tarvinnut opintolainan mahdollisuutta, ennenkuin olin 18-vuotias, koska sain sosiaalitoimesta rahat kirjoihin, vuokraan ja matkakorttiin. Viimeisen vuoden sitten tein töitä opiskelun ohessa, eikä lainaa tarvinnut nostaa lukioaikana ollenkaan. Amiksessa turvauduin opintolainaan, koska en yksinkertaisesti jaksanut tehdä töitä työharjoittelun päälle.

Ei ole olemassa avohuostaanottoa.

Vierailija
40/48 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on muistaa, ettet ole tehnyt mitään väärää, miksi sinua oltaisiin huostaanottamassa. Ylipäänsä huostaanotto on se viimeinen toimi, eikä sitä tehdä kovin kevein perustein. Kaikkein todennäköisimmin käynnistä ei ole mitään seurauksia, tai jos on, niistä on sinulle vain apua. Koska pärjäät itsenäisesti ja pystyt huolehtimaan opiskelusta, sinuun ei varmastikaan tuhlata muutenkin rajallisia resursseja. Ja ilman muuta voit ihan rehellisesti sanoa, että sinua jännittää. Se on täysin ymmärrettävää, koska yleensä lastensuojelun kanssa on tekemisissä vanhemmat, ei lapset itse.

Niin tässäkin tapauksessa vanhemmat, poikkeusta ei ole,

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi