Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuinen tytär uhkaa katkaista välit jos en lopeta juomista :(

Vierailija
28.12.2018 |

Olen 50- vuotias nainen ja minulla on neljä lasta, kolme jo täysi-ikäistä ja yksi alaikäinen. Kaksi nuorinta (12 ja 18v) asuvat vielä kotona. Vanhin tytär on 23v.

Minulla on ollut jonkinlaista liiallista juomista melkein 10 vuoden ajan. En ole työelämässä vaan sairaseläkkeellä vaikean masennuksen ja ahdistuneisuushäiriön takia. Olen siis päivät kotona, mies käy töissä ja lapset tietty koulussa. Juon yleensä 9-11 0,33 olutta ehkä 5-6 iltana viikossa. Juon aina iltaisin niin että valvon aamuyöhön asti ja nukun sitten seuraavana päivänä myöhään.

Nyt tyttäreni sanoi, että jos en hae apua, niin hän ei tule enää käymään kotona (hän asuu toisella paikkakunnalla), koska ei kuulemma halua enää katsella juomistani. Olen ihan ymmälläni, en ymmärrä miten tämä muka vaikuttaa häneen tai keneenkään muuhun lapsistani?? En riehu kännissä enkä katoile ryyppureissuille, juon ainoastaan iltaisin telkkarin ääressä. Ruokaa on pöydässä ja lapsilla aina ehjät ja siistit vaatteet päällä. Tytär vaatii että lopetan kokonaan, minä olen sitä mieltä että voisin vähentää niin että joisin enää 2-3 päivänä viikossa. Olen yrittänyt vähentää aikaisemminkin, mutta aina jossain vaiheessa tunnen oloni niin masentuneeksi, että haluan juoda, koska se on ainoa asia mistä saan nautintoa ja ainoa kerta kun tunnen iloa. En vaan ymmärrä, mitä minun juominen muka vie lapsiltani? Myönnän että juon varmaan määrällisesti liikaa, mutta en sentään vedä mitään kirkkaita tms. Mieheni juo viikonloppuisin muutaman oluen seurakseni, varmaan sekin nyt häiritsee...

Ymmärtäisin jos riehuisin humalassa tai katoaisin jonnekin ryyppyreisuille, mutta kun en tee niin. Tiedän kyllä, millaisia alkoholistit ovat, enkä koe kuuluvani heihin. Tytär ehdotti jopa katkoa. :( Mitä teen? Pitääkö oikeasti suostua tyttären vaatimukseen, eikö se ole kiristämistä ja muutenkin vähän kohtuutonta? En ymmärrä, lapset on mulle tärkeintä tässä maailmassa...

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En sentään vedä mitään kirkkaita". Tämä oli ap:n kohdalla paras. Sä vedät alkoholia, se on se aine, joka sinulle on ongelma. Aivan sama, otatko sen viinin, oluen, kossun jne kanssa, niissä on yksi ja ainoa vaikuttava aine, ja se on alkoholi.

Eniten nyppii juuri tällainen, että veronmaksajat joutuvat maksamaan juomisesi. Olet vasta 50-vuotias ja sinulla on 4 lasta. Et ole hirveän montaa vuotta edes ehtinyt maksamaan omalla työlläsi veroja, mutta kyllä me muut maksamme. älä huoli. Sä juot ahdistukseesi, luuletko, että se parantaa sinut, ei, se pahentaa vaan ahdistustasi. Sinulla ei ole edes aikomusta parantua, kun et ole valmis lähtemään hoitoon.

Vain alkoholisti näkee asiat, niin kuin sinä näet. Etkö todellakaan ymmärrä, miten vanhin tyttäresi vihaa juomistasi? Ei sinun riehua, tms. tarvitse. Olet jokatapauksessa se virtahepo siellä olohuoneessa, ymmärrätkö?

Olen itse alkoholisti, joka on raitistunut omalla tahdolla 3-vuotta sitten ja juoma-aikaa oli takana yli 30-vuotta. Kokoajan olen kuitenkin ollut työelämässä, mutta täysjuoppo olin kuitenkin ja suhteet vaimooni ja lapsiin olivat täysin olemattomat. Itsekään en koskaan perheeseeni kajonnut, tai muutenkaan omasta mielestäni "häirinnyt". Nyt toki tajuan sen, että jo pelkästään se, että koti haisee jatkuvasti alkoholille, on kuvottavaa. Lapseni ja vaimoni ovat antaneet anteeksi ja nyt perheellämme on asiat suht. hyvin. Onneksi sain raitistumisen armon, ennen kuin lapset lensivät pesästä ja he ehtivät tutustumaan isäänsä raittiina ja ihan "kelvollisena" isänä. Tsemppiä sinulle kuitenkin, raitistuminen kannattaa aina. 

Ei sitä ahdistusta aina paranna mikään. Jos apua olisi tarjolla, kuka enää joisi? Ja miksi? Vai kuvitteletko, että kukaan (ei-juovakaan) ahdistunut ei vain ole etsinyt apua?

Vierailija
122/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa harmillisen päälle läheisen ystävän tilanteelta. Toivottavasti haet apua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wt-aivoilla ei ihminen osaa toimia oikein.

Olet säälittävä jos et toimi.

Vierailija
124/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistien läheisillä on raskasta. Alkoholistilla itsellään ei.

Mikähän siinä on kun tyhmimmät väitteet saavat eniten yläpeukkuja? Kokeilkaa itse joskus ryypätä joka päivä vaikka kuukauden ajan.

Vierailija
125/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tunnet vain iloa kun juot, olis aika hankkia apua. Tässä taas nähdään että miksi alkoholistit jäävät yksin. Ootte helvetin itsekkäitä ja raskaita ihmisiä ettekä tajua ongelman olevan teissä eikä muissa ihmisissä. Sitten vielä ruokit mielenterveysongelmiasi alkoholilla. Ei se helvetti ole normaalia juodan melkein joka päivä 10 kaljaa. Toivon että otat itseäsi niskasta kiinni edes lapsiesi takia joista nuorimmainen on vasta 12v.

Vierailija
126/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joka tapauksessa ap:llä on raskasta, niin eikö ole parempi että pelkästään ap:llä on raskasta kuin että raskasta on sekä ap:llä että hänen tyttärellään. 

Rakas ap, suo tyttärellesi vapaus sinun elämästäsi. Tee se rakkaudesta. Kaikkea ei voi saada. Sinä et voi saada alkoholia ja häntä.

Vierailija
127/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tytär tekee lasun, ottaa nuorimman siskon hoitoonsa ja katkaisee välit lopullisesti.

Vierailija
128/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vosun mennä

Vierailija
129/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä,

tottakai lapset on tärkeintä minulle ja olen valmis vähentämään jos asia muita häiritsee tai jos alkoholi uhkaa tulla minun ja lasteni väliin. Mutta ei se voi niin mennä, että lapset alkavat määräilemään että saako äiti tai isä juoda yhtään alkoholia. Joku kysyi rahasta, mieheni tienaa ihan ok ja minulla on ihan ok eläke. Meneehän juomiseen paljon rahaa mutta mitä muutakaan minä sillä rahalla tekisin? En käy missään, mulla ei ole ystäviä enkä oikein edes jaksa poistua kotoa. Lapset saa mitä tarvitsevat ja välillä jotain ylimääräistäkin. Olkoon miten "provomaista" vaan muiden mielestä mutta en ihan oikeasti ymmärrä miten se että juon muiden nukkuessa voi olla niin paha asia. Lapset lähtee aamulla kouluun, on illat kavereilla tai harjoituksissa, ei ne välitä siitä mitä kotona tapahtuu. Mulla ei ole muuta kuin illat ja yöt kun saan olla rauhassa hyvällä fiiliksellä yksin. 

Taisi samalla selvitä kuka oli lastensuojeluilmoituksen takana, sellainen oli tehty kesällä. Eipä nähneet sossunkaan tädit mitään vikaa meidän elämässä, lapsilla keskiarvot reippaasti yli ysin ja menestyy harrastuksissaan. Tuntuu pahalta että tytär mennyt tekemään ilmoituksen, olisi ensin vaikka puhunut meille. 

Lapsesi ei voi määräillä sinua, mutta voi määräillä itseään. Eikä halua tavata sinua, jollet lopeta alkoholinkäyttöä. Sinä voit valita. Tytär tai alkoholi.

Vierailija
130/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tunnet vain iloa kun juot, olis aika hankkia apua. Tässä taas nähdään että miksi alkoholistit jäävät yksin. Ootte helvetin itsekkäitä ja raskaita ihmisiä ettekä tajua ongelman olevan teissä eikä muissa ihmisissä. Sitten vielä ruokit mielenterveysongelmiasi alkoholilla. Ei se helvetti ole normaalia juodan melkein joka päivä 10 kaljaa. Toivon että otat itseäsi niskasta kiinni edes lapsiesi takia joista nuorimmainen on vasta 12v.

Eihän ap ole tässä muita syytellyt.

Vierailija
131/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alkoholisti. Tällä hetkellä olen ollut raittiina reilu puolitoista vuotta. Olen edelleen alkoholisti, sillä tästä sairaudesta ei parane, mutta olen raitis alkoholisti eli en käytä päihteitä, en kolmiolääkkeitä, en mitään keskushermostoon vaikuttavia aineita.  Raitis alkoholisti on alkoholisti, joka ymmärtää, ettei voi käyttää päihteitä (koska päihteet hallitsevat minua, minä en hallitse päihteitä) ja elää sen mukaisesti.

Olen lapseton nelikymppinen nainen ja noin 12-vuotiaasta asti olen kärsinyt masennuksesta ja ahdistuksesta. Minäkin "hoidin" itseäni pitkään alkoholilla, koska se oli ainoa asia, joka toi hetken (eli nousuhumalan ajaksi) helpotuksen tuskaiseen olooni. En juonut päivittäin enkä ole koskaan juonut montaa päivää peräkkäin. Join "nollauskännit", joilla "jaksoin" taas hetken. Tuo "hetki" oli juomiseni loppuaikoina noin kaksi viikkoa. Ensimäinen viikko meni toipuessa henkisestä ja fyysisestä krapulasta ja toinen viikko kului kummallisessa jännityksen ja levottomuuden oloissa, jotka lopulta kuin vaivihkaa saivat minut kävelemään kauppaan kalja- ja lonkero-ostoksille. Vähän itseltänikin salaa otin illan koiralenkille mukaan repun ja rahapussin, että jos tulee kauppa-asiaa mieleen... Puoli yhdeksän aikaan tuli jo hoppu lenkillä suunnata kaupan suuntaan ja kassalla mietin, että kaikki varmasti ajattelevat, että pidän tyttöjen saunaillan, olihan ostoskorissani maltillisesti "vain" 5 kaljaa, neljä lonkeroa ja pari kolme siideriä. Valehtelin siis kassajonossa itselleni! Ketä minun ostokseni kauppajonossa kiinnostaisi? Ei ketään, mutta alkoholistilla on aina valmiina selitys juomilleen ja juomisilleen, silloinkin kun kukaan ei edes kysy eikä ketään kiinnosta! Nuo minun juomamääräni ja juomiskertani voivat monesta tuntua hyvinkin maltillisilta ja "tavallisilta", että enhän minä ole oikea alkoholisti tuolla käyttömäärällä. Alkoholismissa ei ole ratkaisevaa määrät eivätkä kerrat, vaan se, kuinka tuo aine sinuun vaikuttaa. Jos sitä pitää ajatella päivittäin (joko sen saamista tai sen ei-saamista) jos alkaa tehdä suunnitelmia ja konkreettisia toimenpiteitä "pedatakseen" itselleen tilaisuuksia juoda, jos alkoholin vuoksi muutat suunnitelmiasi esim. "yhdet kaljat" muuttuvat poikkeuksetta pitkäksi illanvietoksi, jos krapulan vuoksi jää sovitut tekemiset väliin ja jos et muista, mitä edellisenä iltana teit tai sanoit, niin sinä joko jo olet alkoholisti tai ainakin hyvää matkaa olet menossa kohti alkoholismia.

Lapsettomana kuvittelin, ettei juomiseni kuulu kenellekään eikä vaikuta kenenkään elämään. Kyllä vaan kuului ja vaikutti, kuten nyt raitistuttuani olen saanut huomata. Vanhempani olivat huolissaan jaksamisestani ja syrjäänvetäytymisestäni, mieheni joutui kuuntelemaan kännipuheluitani ja krapulatuskailujani ja valehtelin hänelle, jotta "pääsin" juomaan. Myös ystäväni saivat oman osansa kännisestä käytöksestäni, joko joutuivat huolehtimaan minut kotiin tai kuuntelemaan jankkaamistani. Alkoholisti on yleensä viimeinen, joka huomaa oman tilanteensa, ympärillä olevat ovat kärsineet ja olleet huolissaan, vihaisia, toivottomia ja ymmällään jo kauan. Lopulta ainoa, mitä he pystyvät tekemään, on sanoa, että jos juominen jatkuu, hän ei ole enää alkoholistin elämässä läsnä ja toimia myös sen mukaan. Moni läheinen ei tuohon pysty syystä tai toisesta ja alkoholisti sairastuttaa juomisellaan vaikutuspiiriinsä jäävät.

Vierailija
132/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkoa edelliseen.....

Alkoholismiin on hoitoja ja keinoja, vaikka parannusta siihen ei olekaan. Alkoholismin kanssa pystyy elämään hyvää elämää, kunhan sitoutuu raittiuteen ja itsensä hoitamiseen. Oma reilu puolitoista vuotta kestänyt raittiuteni on ollut todella hienoa aikaa. Tuo hienous ei tule mistään ulkoisesta asiasta, vaan siitä sisäisestä rauhasta, jonka olen saavuttanut. Levottomuus on vähentynyt huomattavasti, enkä vaivu niin epätoivoisiin syövereihin kuin vielä juodessani. Vastoinkäymisiä elämässä tulee edelleen (oman äidin sydänkohtaus, työttömyys, läheisten ongelmat ja rahahuolet) eikä masennuskaan ole minua täysin otteestaan päästänyt, mutta silti koen elämäni hyvää ja täyttä elämää!

Vain alkoholisti itse voi raitistua, muut eivät sitä hänen puolestaan voi tehdä. Mutta yksin ei tarvitse olla eikä jäädä, apua saa kun sitä on valmis ottamaan vastaan! Jos hoitopaikkaan on jonoa, ei silloinkaan tarvitse jäädä juomaan kurjuuteensa, ota selvää lähimmän AA:n sijainti ja kävele ovista sisään! Läheisille on myös omia vertaisryhmiä, puhuminen on monesti väylä paranemiseen. Halusin kirjoittaa tämän ap:lle sekä kaikille ketjun lukijoille viestinä siitä, että aina on toivoa!

Vierailija
133/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP tässä,

tottakai lapset on tärkeintä minulle ja olen valmis vähentämään jos asia muita häiritsee tai jos alkoholi uhkaa tulla minun ja lasteni väliin. Mutta ei se voi niin mennä, että lapset alkavat määräilemään että saako äiti tai isä juoda yhtään alkoholia. Joku kysyi rahasta, mieheni tienaa ihan ok ja minulla on ihan ok eläke. Meneehän juomiseen paljon rahaa mutta mitä muutakaan minä sillä rahalla tekisin? En käy missään, mulla ei ole ystäviä enkä oikein edes jaksa poistua kotoa. Lapset saa mitä tarvitsevat ja välillä jotain ylimääräistäkin. Olkoon miten "provomaista" vaan muiden mielestä mutta en ihan oikeasti ymmärrä miten se että juon muiden nukkuessa voi olla niin paha asia. Lapset lähtee aamulla kouluun, on illat kavereilla tai harjoituksissa, ei ne välitä siitä mitä kotona tapahtuu. Mulla ei ole muuta kuin illat ja yöt kun saan olla rauhassa hyvällä fiiliksellä yksin. 

Taisi samalla selvitä kuka oli lastensuojeluilmoituksen takana, sellainen oli tehty kesällä. Eipä nähneet sossunkaan tädit mitään vikaa meidän elämässä, lapsilla keskiarvot reippaasti yli ysin ja menestyy harrastuksissaan. Tuntuu pahalta että tytär mennyt tekemään ilmoituksen, olisi ensin vaikka puhunut meille. 

Lapsesi ei voi määräillä sinua, mutta voi määräillä itseään. Eikä halua tavata sinua, jollet lopeta alkoholinkäyttöä. Sinä voit valita. Tytär tai alkoholi.

Ja kotona on vielä kasvamassa kaksi lasta lisää, jotka eivät voi puuttua asiaan, koska ovat äidistään riipuvaisia. Kun täysi-ikäinen lähtee, nuorin jää ihan yksin vuosikausiksi katselemaan läheltä äitinsä rappiota. Isää ei myöskään näytä kiinnostavan.

Vierailija
134/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä,

tottakai lapset on tärkeintä minulle ja olen valmis vähentämään jos asia muita häiritsee tai jos alkoholi uhkaa tulla minun ja lasteni väliin.  

JOS? Ja JOS? Miten niin JOS ja JOS? 

Mitä sinä et ymmärrä? Eihän tässä ole mitään epäselvää tai jossittelua. Alkoholi hallitsee elämääsi. 

Alkoholinkäyttösi häiritsee kotona asuvia lapsiasi. Alkoholinkäyttösi häiritsee perhe-elämääsi . Alkoholinkäyttösi estää sinua toipumasta masennuksesta. Alkoholinkäyttösi pahentaa masennustasi. Et ajattele lapsiasi yhtään. He eivät ole sinulle läheskään yhtä tärkeitä kuin kaljat. Miehesi vieläpä mahdollistaa kaljoittelusi. Ensin tulee turruttava kaljapöhnä ja sen lisäksi mikään ei merkitse sinulle enää mitään. Hanki apua! Heti! 

Olen 50-vuotias nainen ja minulle tulee paha olo pelkästä ajatuksesta, miten paha olo minulle tulisi fyysisesti ja henkisesti, jos viettäisin kaikki yöt kaljaa juoden. 

Vierailija
135/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP tässä,

Tekosyysi jatkaa juomista on siis se, että "lapset eivät saa määräillä"? Ei se, että ajatuskin alkoholin jättämisestä tuntuu mahdottomalta?

Sanot, että vähentäisit alkoholin käyttöä heti jos lapset niin haluavat. Millä tavalla heidän pitäisi asia ilmaista? Nyt he ovat tehneet lastensuojeluilmoituksen ja epätoivoissaan esittäneet vaatimuksen, josta selkeästi käy ilmi että alkoholi on heidän ja sinun välissä. Voisin kuvitella, että he ovat asiasta myös jutelleet ja pyytäneet sinua vähentämään, mutta et noita keskusteluja edes muista. Eikä mikään noista lasten teoista ole saanut sinua edes vähentämään alkoholin käyttöä.

Miksi sinulla on tarve olla "rauhassa hyvällä fiiliksellä yksin"? Etkö halua viettää aikaa miehesi ja perheesi kanssa? Jos pelkästään alkoholi tuo sinulle onnea, niin selkeästi olet alkoholisti. Oletko koskaan pohtinut syytä sille, miksi lapset eivät viihdy kotona? Ehkä se johtuu sinun alkoholismistasi?

Vierailija
136/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tunnista ongelmakäytöstäsi alkoholin käytön suhteen, olet alkoholiongelmainen. Tyttäresi on ehkä nähnyt sinut ja viinan suhteen, ja se ei ole terve. Alkoholi ei ole tie pelastukseen, vaan se aiheuttaa ongelmia, kuten myös päihdepiireissä liikkuminen. Kannattaa lopettaa, ennen kuin aloittaa, tai hakea apua..

Vierailija
137/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä vittua? Voin sit poistaa sen kans edes vähän.

Vierailija
138/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hetkonen, perheenjäsenesi eivät taida olla ihan kuvailemasi, mutta ongelma sama. Miksi et suo lapsillesi raitista äitiä? Mene vaikka Lasinen lapsuus -sivulle katsomaan lasten kertomuksia.

Vierailija
139/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isä joi kaikki viikonloput mun ollessa lapsi.Ei koskaan ollut ilkeä tai paha,sammui vaan sohvalle. Mutta koskaan en kehdannut kavereita kotiin,olishan ne huomannut jos ois vaikka hortoillut vessaan tms.Pelkäsin jo lapsena että olis tullut puhetta.

Nyt aikusena,mulla jo oma pehe, isäni pyrki meille humalassa kylään.Luin semmoset madonluvut että siihen kertaan jäi.Kehtasi vielä väittää että kyllä hänen pitää päästä tyttärelleen kylään.Sanoin että lapsena mulla ei ollut mitään valinnan varaa, mutta nyt aikusena,äitinä,valitsen ettei mun lapsien tartte katella humalaista vaariaan.

Tyttäresi yrittää nyt laittaa sun juomiselle rajoja,ilmeisesti ainoa joka uskaltaa.Olet alkoholisti, koska tunnet ettet ole kenellekkään häiriöksi niin luulet että ongelma on vain sinun.Voit olla varma että koko perhe kärsii.Vain sinä pystyt muutamaan itseäsi ja hakeutumaan hoitoon.Tosin et ole pohjalla vielä. Mutta mitäs jos sun miehesi lähtisi?Veis lapset mukanaan? Kauvan menis ennenku olisit täysin hunningolla? Kuukausia? Vuosia?

Vierailija
140/177 |
29.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katkaisin välit äitiini, hänen harrastaman henkisen väkivallan vuoksi. Ite se ei tajua, että miltä sen jatkuvat haukut, kiristykset, uhkailut ja syyttelyt tuntuu, mut kai se jotain nyt oppii, kun yhtäkkii sillä ei olekaan enää ketään, jota haukkua ja arvostella. Tai no tuskin oppii. Välien katkaisun myötä se laittelee viestiä, joissa uhkailee... Välit ei voi koskaan kuntoon tulla, enkä enää edes halua olla siihen yhteydessä. Harmi vaan että ens vuonna on minimissäänkin kolmet sukujuhlat, joissa on pakko sen kanssa samassa tilassa olla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän