Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkijoiden lopputulema: ruoan ja masennuksen välinen yhteys on niin selvä, ettei lisää tutkimuksia voida suositella enää tehtävän

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni masennuslääkkeitä syövä tai masentunut ihminen ei usko tähän että ruokavaliolla on yhteys sairauteen. Kuitenkaan he harvoin ovat testanneet esim mitä tapahtuu sairaudelle, jos luopuvat maitotuotteista, alkoholista ja epäterveellisestä ruoasta kuten ranskalaisista ja sipseistä, esim puoleksi vuodeksi.

Etenkin monelle masentuneelle tuo alkoholi on vihonviimeinen, josta ei millään luovuta.

Jos haluat parantua, etkö kuitenkin kokeilisi?

En tiennytkään, että alkoholi on osa ruokavaliota.

Vierailija
22/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo The Atlantickaan ole mikään varsinainen tiedesivusto. Siellä on todella tieteellinen juttu poroerottelusta "The Adrenaline Rush of Herding Reindeer in the North Pole" ja toinen joulupukista "Is Santa Based on a Psychedelic Shaman?"

Siksi en nyt ihan ensimmäisenä puhuisi tieteestä, kun näitä sivuja käytetään lähteenä.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Big Think onkin yksi tunnetuimpia ja arvostetuimpia tieteellisiä sivustoja. Vai onko sittenkään?

https://www.theatlantic.com/health/archive/2018/03/the-diet-that-might-…

Aika se ja sama mitä lähdettä ap nyt käytti, masennuksen ja ruokavalion yhteyttä on kuitenkin tieteellisissä tutkimuksissa havaittu ja tutkimukset jatkuu. Ruokavalio ei silti ole mikään ihmeratkaisu kaikkeen ihmiskunnan masennukseen, mutta ei mitään huuhaatakaan.

Huomioitavaa on myös, että masennus on lisääntynyt vuosi vuodelta samalla kun ruoka on aina käsitellympää ja lääkkeitä on saatavilla entistä useampia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika se ja sama mitä lähdettä ap nyt käytti, masennuksen ja ruokavalion yhteyttä on kuitenkin tieteellisissä tutkimuksissa havaittu ja tutkimukset jatkuu. Ruokavalio ei silti ole mikään ihmeratkaisu kaikkeen ihmiskunnan masennukseen, mutta ei mitään huuhaatakaan.

Huomioitavaa on myös, että masennus on lisääntynyt vuosi vuodelta samalla kun ruoka on aina käsitellympää ja lääkkeitä on saatavilla entistä useampia.

Vierailija
24/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa masennuksista on varmastikin samanlaisia matala-asteisia tulehdustiloja kuin vaikkapa 2 tyypin diabetes, ärtyvän suolen oireyhtymä, verisuonitaudit, tupakoinnin aiheuttama elimistön tulehdus jne.

Masennus ei ole todennäköisesti vain yksi sairaus vaan joukko sairauksia, jotka johtavat samanlaiseen mieliala- ja väsymysoireiluun.

Ihan jo perusasia jokaisella masentuneella olisi riittävä liikunta ja terveellinen säännöllinen ja riittävä ruokailu, ellei nyt sitten heti ole hyppäämässä sillalta tai makaa jäykkänä sängyn pohjalla.

Vierailija
25/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintavoilla on merkitystä ja vaikuta mieleen, mutta jos masennus kumpuaa käsittelemättömistä traumoista tai aivokemiallisista puutteista, niin ei sitä ruoka paranna, vaikka mukavahan se olisi niin uskoa.

Tuo olisi sama kuin väittäisit ruoan parantavan syövän, ei paranna, helpottaa oloa ja toipumista.

Ei siinä ole mitään väittelyn aihetta; tutkimusten mukaan on loputon määrä bioaktiivisia antikarsinogeenisia yhdisteitä kasvikunnan tuotteissa, marjoissa, hyvissä rasvoissa ja joissakin mausteissa. Ja ruoka vaikuttaa "aivokemialliseen puutteeseen", mitä se nyt ikinä tarkoittaakin.

Vierailija
26/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut kahdenlaista masennusta. Nuorempana sairastin ruokavaliosta joutuneen masennuksen. Korvasin ruokia karkilla jne.

Nyt aikuisena sairastin minua kohtaan tehdyn rikoksen takia masennuksen. En hyväksynyt, että rikollinen pääsee tuomiotta.

Vierailija
27/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi Jessus. Hiukan nyt lähdekritiikkiä!

Yhden taviksen mutublogi ei ole "tutkijat". BT ei ole tiedejulkaisu.

Blogissakaan ei itse asiassa todisteta tutkimuksin yhtikäs mitään. Nappasit väitteesi tästä kappaleesta:"The notion that the food you eat causes depression is not new. As Olga Khazan writes at The Atlantic, “the connection between diet and depression is so well-established that more studies…aren’t really necessary.”

Olga Khazan ei ole tutkija, vaan verkkolehti The Atlanticin toimittaja.

Hänkään ei sano, että pelkillä ruokavalioilla - mikä sitten kenellekin on toimivin, mitään yhtä yhteistähän ei ole olemassa, eikä tuon blogin kirjoittaja Derek Bereskään sellaista väitä olevan olemassa - voitaisiin parantaa masennusta, vaan että ruokavaliolla on YHTEYS masennuksen oireisiin. Yhteys ei tarkoita sataprosenttista kausaliteettia, ap pieni.

Joten äläpä nyt höperehdi. Masentuneet tarvitsevat yhä ennen kaikkea terapiaa ja iso osa hyötyy yhä lääkkeistäkin.

Vierailija
28/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuin kun sain vamman tapaturmaisesti. Vamma vei työkykyni ja harrastukseni. Jännä että syön samoin kuin ennen tapaturmaa mutta sairastuin masennukseen vasta kun elämältänivns. katosi pohja. En usko että ruokavaliolla on tällaiseen mitään vaikutusta, sori vaan.

Vierailija
29/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuin elämäntilanteessa, jolloin söin ehkä terveellisemmin kuin ikinä aiemmin. Liikuin myös. Toki masennuksen myötä ruokavalio hiljalleen rappeutui, mutta masennus oli syy - ei seuraus.

Vierailija
30/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites sen selitätte, kun on lapsesta asti ollut melankoliaan taipuvainen, erakko ja lopuksi sairastunut masennukseen? Olen aina syönyt ihan tavallista monipuolista kotiruokaa, alkoholin aloitin vasta 18-vuotiaana ja sittemmin myös lopettanut lähes kokonaan. Samat ruokatottumukset jatkuu ja masennus on sittemmin ,ainakin, heikentynyt, kun sai jotenkin elämästä kiinni.

Minun puolesta voitte vaan suosiolla lopettaa hölynpölyn julkaisun? Jos ette voi, niin hankkikaa apua pakko-oireisiin, kiitos. Joku tampio vielä uskoo teitä, kun ei muusta tiedä.

Vierailija
31/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi moni masennuslääkkeitä syövä tai masentunut ihminen ei usko tähän että ruokavaliolla on yhteys sairauteen. Kuitenkaan he harvoin ovat testanneet esim mitä tapahtuu sairaudelle, jos luopuvat maitotuotteista, alkoholista ja epäterveellisestä ruoasta kuten ranskalaisista ja sipseistä, esim puoleksi vuodeksi.

Etenkin monelle masentuneelle tuo alkoholi on vihonviimeinen, josta ei millään luovuta.

Jos haluat parantua, etkö kuitenkin kokeilisi?

Hei, lakatkaa hokemasta yläpeukuttamasta että masentuneet käyttäisivät alkoholia. Olen ollut useissa masennusryhmissä ja kukaan ei ole ollut mikään alkoholin käyttäjä tai muutenkaan syrjäytynyt, kaikki ovat olleet ihan normaaleja ihmisiä niin kuin sinäkin. Katsokaapa vaikka lähipiiriänne, kuinka moni alkon suurkuluttaja on masentunut? Niinpä, aika harva. 

Unettomuus, stressi, ahdistus vaikuttavat suolistoon ja suolison bakteereihin huonontavasti. Ei välttämättä tarvita huonoa ruokaa tai alkoholia joskin ei niitä tietenkään kannata terveenkään käyttää.

Oletat myöskin että kukaan masentunut ei ole kokeillut ruokavaliota tai mitään muutakaan ikinä? Oletko huomannut että erilaiset self help -kirjat ovat erittäin suosittuja niin suomessa kuin vaikkapa amerikassakin. Kyllä ihmiset yrittävät kaikkensa. Minä olen taistellut masennusta vastaan jo 80-luvulta lähtien liikunnalla, terveysruoalla, mindfullnesilla. Olen kokeillut kaikkea. Itselleni paras lääke on liikunta. Minulla saattaa vierähtää vuosikymmen etten syö sipsejä tai juo alkoholia. Mutta elämäntilanteeni(esim. läheisten kuolemaan tai vakavaan vammaan johtaneet onnettomuudet, sairaudet) ja yksin näistä selviytyminen on kerta kaikkiaan vain liikaa. Sinulla on varmasti hyvät tukiverkot ja ystäviä, perhettä sukulaisia, toimeentulo, kaikkea mihin voi turvata pahalla hetkellä ja sinun on vaikea kuvitella tilannetta jossa minä elän. Minulla ei ole mitään noista ja olen täysin yksin vaikeuksien keskellä ja se on ihan LUONNOLLISTA ettei tässä porskuteta täysillä eteenpäin vaan voi myös tuntua pahalle ja ahdistaa ja nukkua huonosti.

Vierailija
32/32 |
28.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio ja terapia. Molemmat yksilöllistä. Apua molempiin ammattilaisilta eikä nettikeskusteluista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi