Pitävätkö useimmat ihmiset makuuhuoneen ikkunaa auki yön yli?
Minä sanoin, että eivät pidä. Mies väittää, että pitävät.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vain hullut pitävät.
Jaa. Muita näkemyksiä?
Kyllä mä pidän lämpimämpään vuodenaikaan, mutta en tietenkään näin talvella.
Meillä on liki aina raollaan, vain kovimmilla pakkasilla kiinni.
No, tulkaa kertomaan, enkö ollutkin oikeassa.
Ap
Pidän, mies ei halua pitää. Mies nukahtaa aina ensin, joten avaan tuuletusikkunan sen jälkeen sentin raolleen. En kolmenkymmenen asteen pakkasessa, mutta siedettävillä ilmoilla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on liki aina raollaan, vain kovimmilla pakkasilla kiinni.
Näin meilläkin on. Mutta emmekös olekin vähemmistöä?
Ap
Ap, olet oikeassa. Erittäin omituista pitää aina auki. Olen sellaisen kerran tavannut. Menin kylään keskellä talvea kahden pojan kimppakämppään. Siellä oli kylmä ja laitoin ikkunan kiinni. He sanoivat, että se ei ole ollut vielä koskaan kiinni heidän aikanaan. (mutta antoivat olla kiinni mun vierailuni ajan)
Ai -14°c pakkasella ikkuna auki? No arvaa kaksi kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Hulluja, ketkä haluavat paleltua.
Meillä on paksut täkit. Ihanan raikasta nukkua ikkuna auki. Herää virkeänä.
Hullu mies pitää ikkunaa auki vuoden ympäri makkarissa, mä meen suosiolla lastenhuoneen nukkumaan ja suljen oven että emme paleltuis yön yli.
Vierailija kirjoitti:
Ai -14°c pakkasella ikkuna auki? No arvaa kaksi kertaa.
Meillä menee pakkasraja ehkä jossain kymmenessä. Kovalla tuulella toki on myös kiinni. Tai jos on pakkasta ja kohtalainen tuuli.
Pakkasta 30 astetta ja makuuhuoneen ikkuna auki, joopa joo.
Kesäisin on joskus pidetty ulko-oveakin auki, jotta saisi ristivedon ja kämppää vähän viilenemään. Siis yöllä, meidän nukkuessamme. Nukun kyllä paremmin raikkaassa ilmassa, eli ikkunan ollessa auki. En kuitenkaan ilman viilennettyä alle 15 asteeseen pidä ikkunoita enää auki nukkuessa, sillä siitä saan kurkun kipeäksi.
Mitäpä haittaa avonaisesta ikkunasta on, esimerkiksi kerrostalossa? Tai muutenkaan, kyse on kuitenkin useimmiten kapeasta tuuletusikkunasta, jossa on ötökkäverkko ja mahdollisesti vielä aukeaminen rajoitettu niin, ettei siitä mahdu edes nyrkissä oleva kämmen tai ranne välistä sujahtamaan. Ovesta nyt pääsee kuka tahansa kulkemaan jos se on apposen auki, eläimetkin.
Mulla on makkarin ikkuna aina vähintään hiukan raollaan.
Kesäaikaan pidän raollaan, talvella jätän sisemmän ikkunan auki. Lisäksi patteri pienelle tai kokonaan kiinni. Viileässä nukkuu parhaiten!
Meillä useimmiten auki läpi vuoden vain kovan häirisevän tuulen, melun tai liian kylmän pakkasen takia pidämme ikkunan kokonaan kiinni. Itse nukun paremmin kun makuuhuone raikas, ilmava ja viileä ja herään virkeämpänä. Päivä alkaa virkeänä ja hyvin levänneenä. En tiedä mistä johtuu, mutta nyt vanhempana tarvitsen enemmän lämpöä ja pakkaskestävyys on heikentynyt kun yölämpötila nousee yli -10 asteen, niin haluan pitää ikkunan kokonaan kiinni?
Talon lämmittäminen tulis kalliiksi, jos pitäisi ikkunaa auki yön yli..
Vain hullut pitävät.