Nainen, elättääkö mies sinut ja perheesi?
Onko Suomessa vielä naisia, jotka elävät nollabudjetilla ja ovat riippuvaisia miehen tilinauhasta?
Itse maksoin aina puolet menoista, opintotuesta, äitiyspäivärahasta, ansiosidonnaisesta ja sitten olikin mentävä töihin.
Mies ei tullut menoissa vastaan ikinä, aina 50-50. Joillakin tuttavilla oli yhteinen pankkitili.
Ymmärtääkseni on yleistä että molemmilla on omat rahat? Kun itse tienasin paremmin, mies oli jatkuvasti lainaamassa, se harmitti..
Kommentit (28)
Mies elättää perheensä samoin kuin minäkin.
Tietenkin. Minua ei kiinnosta työt.
Ei elätä, eikä ole koskaan elättänytkään. Yhdessä aikanaan maksettiin asiat, nyt ollaan erottu, ja oikein hyvin tulen edelleen toimeen. Ja kolme lasta on.
Olen aina elättänyt itseni.Ja välillä miestäkin.
Minä tienaan vähän enemmän, rahat on molemmilla omat, mutta menot on laskettu niin että suurinpiirtein saman verran jää käteen. On myös yhteinen ns taloustili ruokaa ja huvituksia varten. Omilla loppurahoilla saa sitten tehä kumpikin mitä tykkää.
Ei.En tunne ketään muutakaan jota mies elättäisi.Taitaa olla niitä 50-luvun juttuja.
Saan vain 490e vanhempainrahaa joten kyllä, mies maksaa enemmän.
Mies on aina maksanut kaikki lainat, laskut ja muut kulut. Ostelen omillani vain ruokaa ja muuta päivittäistavaraa. Toki puolet kaikesta omaisuudesta on nimissäni ja avioehtoa ei ole.
Meillä kaikki tulot menee yhteiselle tilille. Sieltä maksamme menomme. Toimii hyvin, sillä olemme molemmat suht säästäväisiä kuluttajia.
Mä en ymmärrä mitä pahaa siinä on, jos elättää? Jos vaikka vaimo on kotona ja hoitaa lapset sekä kodin. Minusta on ihan järkevääkin, että toinen on kotona jos vain tulot riittää. Toki voi sitä molemmat töissä käydä jos haluavat, mutta ymmärrän varsin hyvin järjestelyn, jossa toinen ei käy jos vain molemmille tämä ratkaisu sopii.
Yhteiset rahat. Kun olin hoitovapaalla ja tulot vain muutaman satasen, miehen palkka + mun tukeni käytettiin perheen menoihin ja säästöistä loput. Nyt taas olen töissä ja tienaan enemmän kuin mieheni, ja yhtä lailla ne menevät perheen käyttöön (ja yhteisiin säästöihin loput). Tämä tietenkin edellyttää, että molemmilla puolisoilla on samanlaiset rahankäyttötottumukset.
Elätämme yhdessä perheemme. 20 vuotta yhdessä, itse aina tienannut enemmän kuin mies, nyt saattaa olla että asia muuttuu miehen uuden työn myötä. Yhteinen pankkitili on ollut melkein alusta asti. Molempien palkat menee yhteiselle tilille ja sieltä maksamme laskut ja elämisen yleensäkin. Tämä ei tietenkään onnistuisi, ellei molemmat käyttäisi rahaa suunnilleen samalla tavalla. Suuremmista hankinnoista neuvotellaan yhdessä. Ei ole koskaan ollut rahasta riitaa.
Elätti osaltaan, kun olin kotihoidontuella tai äitiyspäivärahalla kotona ja mies teki osa-aikaisesti töitä perheen toimeentulon parantamiseksi. Nykyisin palkkojen netossa pari sataa eroa miehen hyväksi ja yhteiset rahat, joten vähän enemmän osallistuu perheen kuluihin. Mutta onko ne mun vaiko lasten kuluja, on tulkinnanvaraksta.
Ei elätä. Meillä on erilliset tilit, isommat omistukset puoliksi molempien nimissä, kumpikin käy töissä ja perheen kulut kustannetaan kutakuinkin puoliksi.
Olen työkyvytön, kun taas mies ihan hyvätuloinen, joten mies kyllä elättää minut ja tulevat lapsemme
Olen elättänyt mieheni ja lapseni jo vuosien ajan. Mies hoitaa kodin ja lapset.
Päinvastoin! Minä naisena huolehdin maksuista ja yritän karhuta mieheltä puolet. Viimeksi hän oli ostanut maantiepyörän, eikä ymmärtänyt, miksi olin käärmeissäni, kun vastike ja ruoatkin pitäisi maksaa sekä lainanlyhennys ja lasten päiväkotimaksut. Välillä miehen autonhuolto maksaa niin, ettei voi osallistua taloudenhuoltoon. Välillä reissu kavereiden kanssa on tärkeempi ja kallis.
Joo, eliittiperheen mieslapsi. Vielä sinnitellään. Puoliksi maksetaan, mä maksan eka kaiken ja karhuan puolet mieheltä.
Meillä on yksi yhteinen tili johon tulee kummankin palkka ja lapsilisät, tai siis lisä, koska esikoinen täytti juuri 17v.
Sitten on ns sivutili johon pyritään laittamaan ylimääräisiä jos sellaista on, esim.veronpalautukset meni sinne.
En koe, että mies elättäisi minua tai perhettämme vaikka saakin suurempaa liksaa, asuntolaina on puoliksi ja autoakin (vaihdettiin 5v ikäinen uuteen kk sitten) maksamme yhdessä.
Silloin kun olin kotiäiti, liki 6v putkeen, hän elätti meitä, mutta yhteinen päätös, ei halunnut mieskään lapsiamme pieninä hoitoon.
Meillä mies maksaa 80 prosenttia kuluista (mukisematta) ja vähän jää säästöönkin.