Upotetaanko sinuunkin mikrosiru? ”Se tulee tapahtumaan kaikille”
Yhdysvaltalainen yhtiö Three Square Market joutui taannoin keskelle pienoista julkisuusmyrskyä, kun paljastui, että se aikoo tarjota työntekijöilleen mahdollisuutta upotuttaa itseensä mikrosiruja. Mikrosirujen tarkoitus oli korvata vanhanaikaiset kulunseurantalaitteet kuten kulkukortit.
Tämä tuskin jää viimeiseksi kerraksi, kun työntekijöitä ja ihmisiä yleisemmin ”sirutetaan”, uskovat USA Today -lehden haastattelemat asiantuntijat.
”Se tulee tapahtumaan kaikille”, sanoo lehdessä University of Wisconsin-Milwaukeen sosiologian apulaisprofessori Noelle Chesley.
”Ei tänä vuonna, eikä vuonna 2018. Ei ehkä minun sukupolvelleni, mutta varmasti lapsilleni”, 49-vuotias Chesley jatkaa.
Loup Ventures -yhtiön sijoittaja analyytikko Gene Munster sanoo lehdessä, että ihmisiin upotetut sirut ovat yleisiä 50 vuoden päässä.
”10 vuoden päästä Facebook, Google, Apple ja Tesla eivät vielä siruta työntekijöitään”, Munster sanoo. Sitä tulee tapahtumaan joissakin yhtiöissä, mutta ei suurissa yhtiöissä, hän uskoo.
Siruttamiseksi tulemisessa on vielä liian suuri kielteinen leima, mutta vuoteen 2067 mennessä tuo leima on kadonnut, Munster ennustaa.
Three Square Marketin siru toimii toistaiseksi vain kulkukorttina ja kulunvalvontalaitteena, ja sillä voi maksaa välipala-automaatilla. Yhtiö sai tempauksellaan mainosta tuotteelleen eli yrityksille myymilleen automaattikioskeilleen. Pitkän aikavälin visio on, että työntekijät voisivat maksaa kioskista ostamiaan tuotteita sisällään olevan sirun avulla sen sijaan, että heidän pitäisi käyttää kännykkää tai luottokorttia.
https://tekniikanmaailma.fi/upotetaanko-sinuunkin-mikrosiru-se-tulee-ta…
Kommentit (60)
Ja tämän kertoi 2000 vuotta sitten elänyt mies. Ilmoitti myöskin että se joka tuon ottaa tulee kuolemaan.
Onneks oon kuollu sitä ennen tavalla tai toisella. Viimeistään poltan itseni sirujonossa.
En ota sirua ainakaan vapaa-ehtoisesti. Jo nyt yhteiskunta ympärillä kehittyy siihen suuntaan, että mitä kauemmaksi naapureistani pääsen, sen parempi.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämän kertoi 2000 vuotta sitten elänyt mies. Ilmoitti myöskin että se joka tuon ottaa tulee kuolemaan.
Se joka ei sirua ota ei voi myydä eikä ostaa mitään
. Raamattu
Vierailija kirjoitti:
Kannat sirua taskussasi.
Tämä on totta, mutta tästä sirusta pääsee vielä halutessan helposti eroon. Sen kun jättää vaan puhelimet+muut elektroniset vimpaimet ja kortit pois matkasta.
Vierailija kirjoitti:
Kannat sirua taskussasi.
Niin minäkin, mutta tuota en ota ruumiiseeni
Vierailija kirjoitti:
Kannat sirua taskussasi.
En kanna. Älytön kameraton kännykkä
Vierailija kirjoitti:
Kannat sirua taskussasi.
Kehon ulkopuolella vapaaehtoisesti on eri asia kuin kehonsisäisesti ja pakotettuna.
No onneksi olen niin vanha, että eipä ehdi mulle. Mulla ei muuten ole älypuhelinta ja yleensä tuo puhelimeni onkin kotona, vaikka itse en ole. Käytän vain käteistä rahaa, toki se pitää nostaa automaatista ja maksaa laskut tililtä. Kaupassa en kuitenkaan koskaan maksa kortilla, eikä mulla ole mitään bonuskortteja minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Raamattu
Pedon merkki siis...
Miten käy, jos ei suostu? Joutuuko helvettiin?
Hulluilla ja rikollisilla on taas löysät housussa. 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Raamattu
Pedon merkki siis...
Miten käy, jos ei suostu? Joutuuko helvettiin?
Tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
. Raamattu
No ei ole vaikeaa kuvitella että jos 50v päästä sirutusta pidetään uutena normaalina niin siihen siruun on sisällytetty kaikki identiteettiä vaativat toiminnot työpaikalle pääsystä pankkipalveluihin.
Suomihan on tässä ihan kehitysmaa kun joka viralliseen asiaankin pitäisi olla erillisiä tunnareita, esim. Viro on paljon pidemmällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannat sirua taskussasi.
En kanna. Älytön kameraton kännykkä
Mikään kännykkä ei toimi ilman sirua.
Ei hyödytä mikrosirun välttäminen, jos ihmettelee kun peto nousee uudelleen valtaan
Muhun ei mitään mikrosirua laiteta.
Tästä tulee mieleen elokuva Belko Experiment.
Siinä 80 amerikkalaista lukitaan yllättäen, kesken työpäivän, työpaikalleen ja pahispomo kuuluttaa että tappakaa kaksi ihmistä puolen tunnin sisällä tai tulee seuraamuksia.
Porukka ei tapa ketään joten pahikset räjäyttävät rangaistukseksi muutamalta ihmiseltä pään. Työntekijät tajuavat, että heidän kallojensa takaosaan istutettu "seurantasirut kidnappausten varalta" ovatkin pieniä pommeja ja pahiksilla on kaukosäädin jolla ne voi räjäyttää.
Sitten pahispomo kuuluttaa että tappakaa kahden tunnin sisällä 30 ihmistä tai muuten 60:ltä räjähtää pää.
Ei upoteta.