Olenko huono vanhempi kun en halua meille joulupukkia
Joululahjat ovat aina ulkona kuistilla. En jaksa sitä väkinäistä ja hihhihhihtunnelmaa kun pukki tulee istahtaan olkkariimme ja jakaa lahjat.
Kommentit (3)
Minäkään en olisi aikanaan halunnut. Ja monet muutkin perinneiset tavat tuntuvat minusta teennäisiltä ja aiheuttavat myötähäpeää.
Kerran sitten olin joulupukkina yhden aattoillan. Kävin useamassa paikassa jakamassa lahjoja, ilahduttamassa lapsia ja vähän sain parilla käänteellä nauratettua aikuisiakin. Itse asiassa minulla oli tosi kivaa. Lasten odotus ja into ja toisaalta ujostelu olivat tosi hienoa nähtävää. Yllättävän vanhat olivat tosi innoissaan, ihan tuollaiset 14 - 16-vuotiaatkin eräässä perheessä. Myös perheiden vanhemmat selvästi tykkäsivät.
Mutta sitten oli muuan hämärä perhe. Asunto oli suurehko omakotitalo laitakaupungilla. Ei nyt mikään kartano, mutta kuitenkin selvästi hyvin toimeentulevaa väkeä. Paikalla olivat isovanhemmat, vanhemmat ja kaksi tyttöä, ehkä neljän ja kuuden ikäiset. Lahjoja oli kaksi valtavaa säkkiä. Aluksi tytöt tietenkin olivat innoissaan. Jossain kymmenennen lahjan kohdalla into alkoi laantua. Lopulta he kasasivat lahjoja torneiksi ja muodostivat niistä jonoja. Aikuiset olivat hiljaisia ja varautuneita. En voinut olla ajattelematta, että mitä lapsilta yritettiin ostaa lahjojen paljoudella ja millaista heidän arkensa oli materiaalisesta hyvinvoinnista huolimatta.
Paras perhe oli tavallisessa rivitaloasunnossa asuva porukka. Lapset olivat iloisia ja aikuisetkin lauloivat ja olivat mukana ihan kympillä. Kukaan ei hössöttänyt, mutta kaikki olivat avoimia ja välittömiä. Edes miehet eivät olleet jäykkäniskaisia, vaan iloisia ja hymyileväisiä. Olisikohan siinä ehditty ottaa pari viinilasillista, en tiedä enkä paheksu, kun kukaan ei kuitenkaan ollut missään huomattavassa humalassa. Siellä näki todellista jouluiloa.
Ap, jos teillä on lapsia, muista, että pukki on ensisijaisesti sinun juttusi. Jos lapset iloitsevat, iloitse sinäkin. Minä ymmärrän sinua, minäkin olen ollut vaivaantunut. Aikuinen kuitenkin kestää ne kymmenen minuuttia, jotka pukilla on aikaa viipyä perheessä.
Murehdit oikeasti vain sitä, ettei teillä ole tarpeeksi hienoa pukille.
Ehdit muuttua ensi jouluksi, lopeta tuo turha miettiminen!