Pidätkö rahaa epämoraalisena asiana?
Käytännössä raha on joko paperia tai digitaalisia numeroita, jolle me ihan tavalliset ihmiset olemme päättäneet asettaa arvon. Jos nämä digitaaliset numerot tai paperit katoaisivat joku päivä mistä tahansa syystä, olisimme katastrofissa. Olemme täysin riippuvaisia rahasta!
Keskuspankki määrittää rahalle arvon silläkin riskillä, että ajaa maita perikatoon. Koska jos edes rahaa printtaava taho ei asettaisi arvoa tuotteelleen, on pelko olemassa, että näin ei tekisi tavalliset ihmisetkään.
Itse ainakin koen rahamaailman keskellä, että olen jumissa jonkun toisen ihmisen valtasuunnitelman alaisuudessa, vasten omaa tahtoani. Teen asioita, joita en halua tehdä, koska joku ihminen on keksinyt materian, jolla perustella minun pakottamisen näihin juttuihin.
En missään vaiheessa hyväksynyt ehtoja, että haluan tällaista elämää itselleni. Se vain tuupattiin eteeni oletuksella, että olen samaa, mukana kulkevaa massaa. Varmaan olenkin, mutta ottaa pattiin käsittämättömän paljon joka tapauksessa.
Muita?
Kommentit (8)
Jos sulle ei raha kelpaa niin anna mulle. En koe tuskaa sen omistamisesta ja käyttämisestä. Uusi auto olis suunnitteilla.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan rahaa, sillä saa kaikkea kivaa.
Siitä olen samaa mieltä, että saa kaikkea kivaa, mutta en silti pidä sitä täysin ideaalisena vaihtokauppana. Vihaan sitä, että kaikella on pakko olla arvo. Toisaalta se on ainoa tällä hetkellä toimiva vaihtoehto. Kenties se kertoo siitä, että maapallon resurssit eivät riitä kaikille? Ylipopulaatio tulee tuhoamaan meidät ja muut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos sulle ei raha kelpaa niin anna mulle. En koe tuskaa sen omistamisesta ja käyttämisestä. Uusi auto olis suunnitteilla.
Kiteytät toisen syyn, miksi vihaan rahaa. Se luo juuri tällaista ikävää ahneutta ja ketkuruutta. Sitä joskus haalitaan jopa täysin kyseenalaisin keinoin. Enkä nyt väitä, että sinä olisit tällainen, mutta viestistäsi ilmenee tietynlainen olemus tähän suuntaan. Ap
Raha on vain yksi vaihdon välineistä...
Voithan sä ostaa maata, tehdä peltoja ja kasvattaa karjaa. Sitten vaan käyt vaihtotaloutta
Jos ihmiset tekisivät töitä mentaliteetilla "ihmiskunnan tulevaisuuden eduksi ja yhteisen hyvän eteen" niin maailma olisi huomattavasti parempi paikka elää kaikille. Nyt tehdään töitä "oma napa paras napa ei huolta huomisesta tai muista" niin tällaisessa maailmassa elämme. Raha sitä ja raha tätä. Ruokaa heitetään roskiin koska siitä ei makseta vaikka maailmassa nähdään nälkää. Asuntoja pidetään tyhjillään vaikka on paljon kodittomia. Sairas maailma. Rahan ja itsekkyyden takia vaan.
Rakastan rahaa, sillä saa kaikkea kivaa.