Kehonkieli ei valehtele!
Kommentit (16)
Sä vain kuvittelet näkeväsi. Kuvitelman perusteella teet tulkinnan. Ja sitten ihmettet, mikseivät suhteesi kestä alkua pidemmälle.
Tuo oikeasti pitäisi olla jokin oppiaine, kehonkieli siis.
Ihminenhän viestittää puheellaan jotain 10-20%, loput koostuu kehonkielestä.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Kehonkielellä voi huijata siinä missä sanoillakin, kun tietää mitä tekee.
Hopeakettu kirjoitti:
Tuo oikeasti pitäisi olla jokin oppiaine, kehonkieli siis.
Ihminenhän viestittää puheellaan jotain 10-20%, loput koostuu kehonkielestä.
Minulle kehonkieltä ei ole olemassa. Sellainen viestintä ei tavoita minua ollenkaan.
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota olin sanomassa vähän eri sanoilla. Ja lisäksi metsään voimennä helposti kun ei tiedä toisen tilaa tms.
Tosi harva jaksaa paneutua asiaan niin paljoa että sujuvasti osaa huijata. Minäkin periaatteet tiedän mutten ole innostunut toteutukseen niitä viemään.
Nää pelimiehet jotka osaavat PUA-tekniikan ovat aika hakoja tuossa kehonkielessä, luovat naiselle mielikuvan elämänsä miehestä ja naiset sitten jälkikäteen ovat pettyneitä ja katkeria.
Tässä jokin aika sitten oli mielenkiintoista kun olin yhdessä palaverissa jossa oli kaksi koulutettua ammattilaista, tunnistin heidän kehonkielestään ja puheestaan manipuloinnin :) Olin sattumalta lukenut juuri ennen palaveria kirjan: Valtapeli
On aika hyödyllistä tietää jos muut yritävät manipuloida :)
Hohhoijaa!
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota olin sanomassa vähän eri sanoilla. Ja lisäksi metsään voimennä helposti kun ei tiedä toisen tilaa tms.
Tosi harva jaksaa paneutua asiaan niin paljoa että sujuvasti osaa huijata. Minäkin periaatteet tiedän mutten ole innostunut toteutukseen niitä viemään.
Nää pelimiehet jotka osaavat PUA-tekniikan ovat aika hakoja tuossa kehonkielessä, luovat naiselle mielikuvan elämänsä miehestä ja naiset sitten jälkikäteen ovat pettyneitä ja katkeria.
Tässä jokin aika sitten oli mielenkiintoista kun olin yhdessä palaverissa jossa oli kaksi koulutettua ammattilaista, tunnistin heidän kehonkielestään ja puheestaan manipuloinnin :) Olin sattumalta lukenut juuri ennen palaveria kirjan: Valtapeli
hei hopeahörhö. Ota kettukaramelli ja pistä kuono umpeen. Edes joulun kunniaksi
Kehonkieli saatetaan usein myös tulkita väärin. Ja kehonkieltäkin pystyy huijaamaan.
No ei se aivan noin ole, ellet ole asian spesialisti. Saatat nähdä että henkilö on hermostunut koska hieroo käsiään, sitä et tiedä johtuuko se sinusta vai yleisestä ahdistuksesta vai aiemmin tapahtuneesta vai syökö lääkitystä, joka aiheuttaa pakonomaisia liikkeitä ja levottomia käsiä. Joten tuollaiset tulkinnat kannattaa jättää pois, niissä helposti tekee virhe arvion. Kuuntelemalla saat varmasti paremmin ihmisestä selvä, voit myös johdatella kysymykset haluamaasi suuntaan, jolloin niistä pienistä sivusta tulleista huomatuksista, voitkin jo jotain päätellä jos osaat niihin huomiota kiinnittää.
Ei kannata kuvitella osaavansa lukea kehonkieltä, esim jännittäminen näyttää samalta kuin valehteleminen.
Valehdella voi ilmeenkään värähtämättä jos uskoo osaavansa ja on onnistunut paljon ihmisiä huijaamaan. Olen heitä nähnyt ja yksi on jopa tämän myöntänyt.
Eräs julkkislääkäri pitää itseään ihmistuntijana mutta tietäisipä vaan miten väärässä on ollut kun kirjoittaa reseptejä, toiset taas jää ilman hoitoa vaikka oikeasti tarvitsisivat. Mutta se ylimielisyys ja omien taitojen yliarviointi!
Vierailija kirjoitti:
Hopeakettu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hei hopeahörhö. Ota kettukaramelli ja pistä kuono umpeen. Edes joulun kunniaksi
Liian imelää, siis kettukarkit makuuni :)
Noita asioitahan on kyllä tutkittu, paljonkin. Tuossa esimerkiksi kriittisempää mietintää:
https://www.sanahaltuun.fi/2015/08/kehonkieli-on-sanoja-tarkeampi-vai-o…
Isossa maailmassahan esimerkiksi johtaville poliitikoille annetaan koulutusta miten vaikuttaa ihmisiin ja vaalien alla mainostoimistot preppaavat ehdokkaita jotta saadaan kannatus korkeaksi.
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Kehonkielen sijaan puhuisin nonverbaalisesta viestinnästä, joka on vielä isompi kokonaisuus. Mutta mitä kehonkieleen tulee, niin kyllä esimerkiksi mikroilmeitä on erittäin vaikea teeskennellä, siinä saa olla melkoinen PUA-artisti että siihen pystyy. Ja vielä vaikeampi on luoda tahattomia reaktioita kuten pupillien laajeneminen, punastuminen jne.
Sinänsä roskaa. Esim. oikeuspsykologiassa todettu että n. 50/50 mahdollisuus arvata oikein valehteleeko todistaja vai ei. Ongelmia kehonkielen tulkinnassa esim.:
-sinulta puuttuu usein henkilön ns. baseline eli miten hän käyttäytyy ja miltä näyttää rentoutuneena
-hermostuneisuus ja epärehellisyys vaikea erottaa toisistaan
-henkilölliset erot
-et voi tietää mistä senhetkinen olemus johtuu, tulkintavirheen riski olennainen
Onpa hermostuttava aihe joidenkuiden mielestä? Suomessahan oikein tietoisesti erikoistutaan nonverbaaliin viestintään, kun suora ajatusten tunteiden ilmaiseminen koetaan niin riskaabeliksi. Muiden pitäisi sitten kiltisti "huomata" vain se, mitä sanotaan, jos sanotaan, ja tuttavoida myrkkyliskojen kanssa.
On olemassa yleinen aivopuoliskojen toimintaan liittyvä uskomus, että katseen suunnasta pystyy näkemään, puhuuko ihminen muistista vai keksiikö päästään (ts. narraako), mitä sanoo. Muistaakseni se meni niin päin, että jos puhuja katsoo oikealle, hän puhuu muistista ja jos vasemmalle, niin keksii, mutta ainakin tämä on osoitettu paikkansapitämättömäksi. Monet "aivopuoliskoteoriat" eivät pidä paikkaansa.
Minusta olisi kauheaa, jos joku analysoisi minua tuollaisten uskomusten perusteella, kun tuntuu, että katseeni huitelee puhuessani missä milloinkin.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Todella. Lähelleni tuli vanhahko nainen (S-market kestokassin kanssa, vaikka ei kaupassa, eli köyhä) ja huomasin sivusilmällä hänen levottomasta liikehdinnästään, että hän on hermostuneen tai sekavan oloinen.
En katsonut päinkään, kertaakaan, koska minulla oli sujuva tekeminen kesken. Kuuntelin myös musiikkia kuulokkeista. En halunnut silloin häiriötä tuntemattomalta.
Huomasin, että hän meni toiselle puolelleni ja tuijotti minua taas. Sitten hän kysyi minulta jotain kopioimisesta ja papereista - lupaa pyytämättä, tervehtimättä. Mikä MOUKKA!
Vastasin kahteen kysymykseen lyhyesti, ja hän rupesi selittämään ajatuksiaan ja motiivejaan kysymyksilleen, eli häiritsemään työskentelyäni oksentamalla turhaa tietoa. Olin vähällä sanoa, ettei kiinnosta, mutta ajattelin että hän vaikuttaa tyhmältä ja haisee halvalle hajustelle, joten turha odottaa liikoja.
Olen joskus paennut tiellä häiriköivää miestä (minä kävelin, hän oli autolla, josta poistui lähennelläkseen minua) katsomatta kertaakaan häneen päin. Kehonkieli paljasta sen, mitä aivoissa tapahtuu.
Kerropa tuo neliraajahalvautuneelle.