Ota vastaan tietoa kofeiinista ja siitä, miten se vaikuttaa uneen, sillä kofeiini on huume, joka aiheuttaa vakavia uniongelmia
Alkuun todettakoon että 1-2 kupillista aamukahvia heikentää terveillä aikuisilla "merkittävän paljon" unen laatua ja määrää seuraavana yönä:
https://www.sleepfoundation.org/sleep-topics/caffeine-and-sleep
Kommentit (17)
Onneksi itse älysin lopettaa itseni kahvilla myrkyttämisen. Pi rillä jaksaa paremmin.
Juu kaikilla on samat geenit ja tolleen.
Virkistyin huomattavasti, kun jätin kahvin pois.
No ei kyllä vaikuta millään lailla, aina nukun hyvin ja uni tulee kahdessa minuutissa. Vaikka olisin juuri juonut kahvia.
Ei vaikuta uneeni millään lailla. Yhtä lailla onnistuu pidemmänkin kahvitauon jälkeen.
Niin, ihmiset ovat erilaisia. Joillekin kahvi heikentää unenlaatua, joillekin ei. Ei mitään uutta mulle tästä ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Virkistyin huomattavasti, kun jätin kahvin pois.
Miten nopeasti huomasit muutoksen vireystilassa. Minulla nyt viides selvä päivä kahvista menossa.
Kofeiinin metabolisaation nopeus riippuu ihmisestä. Toisilla tulee se selvä energiapiikki kahvista koska kofeiini toimii nopeasti ja heillä tuskin on kovasti ongelmia nukkumisen kanssa kofeiinin takia.
Olen nyt ollu kuukauden juomatta kahvia ja yhtä huonosti nukun yhä.
Ja tätä ennen olin juonu 22 vuotta joka ikinen päivä kahvia.
Roskaa.
Mikä lähde edes joku National Sleep Foundation ylipäätän on?
Oli niin kovat rytmihäiriöt lopulta että oli pakko lopettaa juominen.
Olen ollut viikon juomatta kahvia. Huomaan kyllä että kahvin juominen on pelkkä tapa, eli l. opettamisen jälkeen ei ole tehnyt yhtään mieli kahvia. Sitä vaan on tullut juotua. Tunnen oloni väsyneemmäksi iltaisin. Aiemmin on ollut nukahtamisongelmia. Oli pakko kokeilla tätäkin konstia, koska en tahdo syödä nukahtamisl. ääkkeitä.
Toinen hyvä puoli kahvin juonnin vähentämisessä on hampaiden v. alkoisuuden helpompi y. lläpito.
Kauniita unia, huomiseen! kirjoitti:
Olen ollut viikon juomatta kahvia. Huomaan kyllä että kahvin juominen on pelkkä tapa, eli lopettamisen jälkeen ei ole tehnyt yhtään mieli kahvia. Sitä vaan on tullut juotua. Tunnen oloni väsyneemmäksi iltaisin. Aiemmin on ollut nukahtamisongelmia. Oli pakko kokeilla tätäkin konstia, koska en tahdo syödä nukahtamislääkkeitä.
Toinen hyvä puoli kahvin juonnin vähentämisessä on hampaiden valkoisuuden helpompi y. lläpito.
Tuon viimeisen sanan kun muokkasi niin viesti lähti etenemään. Kielletty sana.
kofeiini aiheuttaa myös psykooseja.