Tämä ei ole jouluprovo... Pienet lapset ja sukulaiset tulossa joulun viettoon.
Olen sisaruksista vanhin ja ainoa jolla on lapsia. Vanhempamme myivät talonsa jokunen vuosi sitten ja siitä asti joulut on vietetty meillä. Ihan kiva, tykkään laitella ja emännöidä, jos aikaa ja jaksamista vaan on. Nyt meillä on kuitenkin parikuinen vauva ja taapero, jotka eivät nuku samaan aikaan ja mies on uudessa työssä, johon sisältyy matkustelua. Eli tilanne on eri kuin vielä viimekin vuonna.
Olen yrittänyt puhua vanhemmilleni ja sisaruksilleni, että tänä vuonna rima on vähän alempana ja pyytänyt apuakin. Mikä nyt tässä ärsyttää, niin muiden vastaukset. Vanhempani ovat vastanneet, että heitä varten ei tarvitse joulua laittaa, niin eivät myöskään osallistu sen valmisteluihin. Heille on kuulema se ja sama vaikka syötäisiin pizzaa. Tuo vielä menee. Mutta nuorempien, kuitenkin aikuisten sisarusten kommentit! Laitoin esim. perheemme wa-ryhmään, että en taida ehtiä tehdä tänä vuonna itse piparitaikinaa niin kaupan saa kelvata. Tähän siskoni vastasi, että "harmi, ei tule kyllä joulun tuntua ilman omatekoista taikinaa :(". Vastasin, että voisiko hän sitten tehdä sen taikinan niin laittoi, että ei osaa. Siihen minä, että netistä saa kyllä ohjeen. Ei vastannut enää mitään. Samaten laitoin, että laatikot jää tänä vuonna tekemättä, ostan kaupan ja tuunaan ne. Tähän siskoni laittoi, että "harmi, kyllä ne omatekemät ovat kyllä parempia, kaupan on pahoja".
Ja muitakin vastaavia juttuja... Mitä olisin kaivannut, niin ymmärrystä siihen, etten nyt vauvan ja taaperon sekä miehen työmatkan takia pysty ihan täyteen suoritukseen! Ja apuakin voisi vaikka antaa, kun pyydetään. Pidän kyllä pääni ja teen vain sen mihin kykenen (ja mies auttaa minkä töiltään ehtii), mutta tuo asenne kyllä ärsyttää!
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Laitat viestin kuka tuo mitäkin.
Juuri näin. Jos omatekoiset on kerran parempia, voi jokainen osallistua valmisteluihin tuomalla mukanaan omatekoisia laatikoita, piparkakkuja jne.
No onhan se kiva, että sisaruksesi saavat lomaa sieltä kehitysvamma-asuntolasta, vaikka kyllä sielläkin varmaan jouluateria on.
Älä anna syyllistää itseäsi. Anna noiden kommenttien mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Teet tasan sen verran kuin sinua huvittaa. Eivätkä miehesi työt ole yhtään omiasi tärkeämpiä, jos yhdessä olette lapsenne tehneet.
Aivan. Ilmoitat vaan että jokainen saa nyt tuoda yhteiseen pöytään tarjottavia. Ja ilmoitat mitä pitää tuoda. Ja jos ei tuo niin silloin ei voi tulla.Jos ei ymmärrystä löydy se heidän oma vika.
Vierailija kirjoitti:
Olen sisaruksista vanhin ja ainoa jolla on lapsia. Vanhempamme myivät talonsa jokunen vuosi sitten ja siitä asti joulut on vietetty meillä. Ihan kiva, tykkään laitella ja emännöidä, jos aikaa ja jaksamista vaan on. Nyt meillä on kuitenkin parikuinen vauva ja taapero, jotka eivät nuku samaan aikaan ja mies on uudessa työssä, johon sisältyy matkustelua. Eli tilanne on eri kuin vielä viimekin vuonna.
Olen yrittänyt puhua vanhemmilleni ja sisaruksilleni, että tänä vuonna rima on vähän alempana ja pyytänyt apuakin. Mikä nyt tässä ärsyttää, niin muiden vastaukset. Vanhempani ovat vastanneet, että heitä varten ei tarvitse joulua laittaa, niin eivät myöskään osallistu sen valmisteluihin. Heille on kuulema se ja sama vaikka syötäisiin pizzaa. Tuo vielä menee. Mutta nuorempien, kuitenkin aikuisten sisarusten kommentit! Laitoin esim. perheemme wa-ryhmään, että en taida ehtiä tehdä tänä vuonna itse piparitaikinaa niin kaupan saa kelvata. Tähän siskoni vastasi, että "harmi, ei tule kyllä joulun tuntua ilman omatekoista taikinaa :(". Vastasin, että voisiko hän sitten tehdä sen taikinan niin laittoi, että ei osaa. Siihen minä, että netistä saa kyllä ohjeen. Ei vastannut enää mitään. Samaten laitoin, että laatikot jää tänä vuonna tekemättä, ostan kaupan ja tuunaan ne. Tähän siskoni laittoi, että "harmi, kyllä ne omatekemät ovat kyllä parempia, kaupan on pahoja".
Ja muitakin vastaavia juttuja... Mitä olisin kaivannut, niin ymmärrystä siihen, etten nyt vauvan ja taaperon sekä miehen työmatkan takia pysty ihan täyteen suoritukseen! Ja apuakin voisi vaikka antaa, kun pyydetään. Pidän kyllä pääni ja teen vain sen mihin kykenen (ja mies auttaa minkä töiltään ehtii), mutta tuo asenne kyllä ärsyttää!
Mitäs tuota vatuloimaan, teet mitä jaksat ja haluat.
Jos ei jollekin kelpaa, niin ei voi mitään.
Itse sä itsellesi ne paineet teet.
Olet miellyttäjä. Lopeta se.
Myös ehkä vähän uhriutuja. Googleta "uhriutuminen" niin elämäsi muuttuu!
Tässä asiassa ei ole oikeasti ongelmaa. Hyväksy perheesi sellaisena kuin he ovat. He ovat laiskoja vapaamatkustajia. Hyväksyt sen ja syötte pitsaa/valmista laatikkoa tai teet kaiken itse sitten. Älä yritä muuttaa muita. Et voi myöskään vaatia heiltä kiitollisuutta. Sinä itse päätät, ketä elämässäsi on. Sinä päätät, mikä tekee sinut onnelliseksi. Kaikki muu on itselleen valehtelua.
Tsemppiä!
Onko kukaan edes tarjonnut sulle rahaa laittamisesta?
Siskos kuulostaa hyvin lapselliselta. Jokainen aikuinen tajuaa, et jos haluu tietylaista ni se sit hommataan ite. Ja piparitaikinaki on tosi helppo tehä. Sinuna siis en jäis päätäni vaivaamaan siskon jutuilla vaan tosiaan reippaasti ilmottasin, mitä hänkin voi tuoda mukanaan. Joko kaupan tai itetehtyy, oma valinta.
Käsittämätöntä että kehtaavat esittää vaatimuksia. Sinulle on kova työ yleensäkin ison porukan joulun vietosta, silti vaikka piparit ja laatikot onkin valmiita. Pyhiin mahtuu paljon aterioita, paljon tiskiä ja pöytien pyyhkimistä ja rikkaimurointia, kaikenlaista vieraiden passaamista. Siinä on duunia vaikka vähän oikoisikin vähän mutkia, ja itse en kyllä kehtaisi valittaa mistään ihmiselle joka viitsii vieraita ottaa kotiinsa jouluna.
Mä laittaisin sisaruksille viestin, että vanhempien kanssa on sovittu, että tilataan pizzaa, ja sitten unohtaisin koko jutun, mutta en olekaan koskaan ollut jouluihmisiä.
Siskosi on päässyt helpolla eikä ymmärrä, mitä kevytkin kestittäminen vaatii. Varmaan myös nostalgisoi lapsuuden jouluja, mutta ei oöe valmis tekemän itse samoja juttuja + avuttomuus.
Mä en edes ilmoittaisi erikseen mitään tommosia, että käytän kaupan valmisjuttuja. Todennäköisesti piparit olis menny ihan täydestä, jos et olisi maininnut taikinan alkuperästä mitään ja tuunatut kaupan joululaatikotkin saa aika hyvin näytämään itsetehdyiltä.
Ehdottomasti jos valitusta joltakin nyt joulunvietosta tulee, sanot, että valittaja voi ensi jouluna järjestää sukujoulun itse juuri niin hienosti kuin haluaa.
En usko. Tää on taas näitä joulutarinoita Porvoosta. Vaikka kuinka otsikossa jo väitetään että "ei ole jouluprovo", niin kyllä on. Ja jos oikeasti löytyy noin pällejä ihmisiä, niin niille on sanottava suoraan, että en vaan jaksa laittaa ja on pienet lapset ja AUTTAKAA.
Minkä sinä sille voit, että sisaruksesi ovat uusavuttomia ja sinä et? En todellakaan rupeaisi tuossa tilanteessa heille mitään ruokia väsäämään. Jos ei osata mitään itse tehdä (varsinkin kun luulen, että ovat tottuneet siihen että paapot heitä joka joulu ja kyse on ihan puhtaasti viitsimisestä), niin sitten syödään sitä mitä pöydässä on ja pidetään turpa kiinni. Toinen vaihtoehto on, että pysyvät kotona keskenään.
Muista ilmoitaa joulupöydässä, että tämä oli viimeinen vuosi kun teillä kokoonnutaan jouluksi, koska kukaan ei vaivautunut auttamaan ja syyllistettiin kun et laatikoita ja pipareita väkertänyt itse. Että ensi joulu jossain muualla ja työnjako, kuka tekee mitäkin vai tilataanko pitsat.
Ei tosiaan ole provo, vaikka paljon niitä nyt näkyykin olevan... Enkä rupeakaan syyllistymään tai mukautumaan muiden toiveisiin, teen sen minkä jaksan. Halusin vain päivitellä tänne, kun tuntuu niin uskomattomalta itsestänikin. Ikinä en itse ketaisi alkaa toimia noin, että alan valittamaan ja esittämään vaatimuksia, kun valmiiseen pöytään menen! Ja me tosiaan kaiken vielä maksammekin, jota en pidä ongelmana, sillä olemme selvästi parempituloisia. Jouluna täytyy varmaan ihan määrätä niitä tehtäviä, kun ei nätillä pyytämisellä apua kerta heru. Olkoot tulematta sitten ensi vuonna, jos osallistuminen haittaa. Kuten joku kirjoitti, kyse on sisaruksillani varmaan vielä lapsellisuudesta ja lapsuusjoulun nostalgisoinnista. ap
Minä en ottaisi vastaan tuollaisia riesoja vauvataloon lisävauvoiksi.
Provo, joka alkaa sanoin tämä ei ole provo
on
epätoivoisen
huono!!!
No huh huh, kiittämättömiä...sä tarjoat jo tilat, ihan hyvin voisivat tulla ns. nyyttäriperiaatteella. Teet sen minkä jaksat äläkä stressaa! <3
Mä houstaan miesystäväni kanssa uuden vuoden bileet, ja ilmoitin että juomat tulee talon puolesta mutta pöytään kukin tuokoon jotain syötävää. Me tehdään kanssa yksi "ruokalaji" ja huolehditaan ettei tule esim. kymmentä suolaista piirakkaa koordinoimalla tuomiset.
Mulla olisi periaatteessa aikaa laittaa ja leipoa ja kokata kun olen lomalla koko viikon ennen bileitä, mutta en viitsi, kun tämä nyyttäriperiaatekin toimii ihan hyvin ja saa maistella myös toisten tekemiä ruokia :)
Laitat viestin kuka tuo mitäkin.