Ei ollut kovin hyvä lapsen todistus
Olen vähän pettynyt. Ope arvostellut tosi tiukasti.
Kommentit (22)
Missäs vielä saadaan välitodistus?
Laiskahkoille oppilaille onkin ihan hyvä antaa tässä vaiheessa kouluvuotta vähän miettimisen aihetta. Jospa pinnistelisi vähän enemmän kevätlukukaudella.
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän pettynyt. Ope arvostellut tosi tiukasti.
Olisiko piltille pitänyt antaa hyvä todistus vain siksi, että sinä olisit tyytyväinen?
Minua huvitti aloituksessa, että vika löytyi tietysti opettajasta, eikä lapsesta. Ehkä lapsella on huonot geenit, mitkä vaikeuttavat opiskelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän pettynyt. Ope arvostellut tosi tiukasti.
Olisiko piltille pitänyt antaa hyvä todistus vain siksi, että sinä olisit tyytyväinen?
Nyt mulle tuli väkisinkin mieleen naapurin rouva, joka aikanaan teki lapsensa läksyt ja kiukutteli sitten julkisesti opettajalle, joka oli antanut kokeiden ja tuntiosaamisen perusteella lapselle huonot arvostanat. Oli sitä mieltä, että kodin uurastus lapsen eteen oli mennyt hukkaan. Kiukkua pahensi se, että lapsi ei rouvan toiveiden vastaisesti saanutkaan hymypatsasta, vaan koulukaverit olivat äänestäneet väärää lasta. Opettajan olisi pitänyt tehdä valinta, ja tämän rouvan lapsen hyväksi. Maailma on vääryyttä täynnä. Se oli totisesti aika vaivaannuttava tilaisuus se kevätjuhla...
Vierailija kirjoitti:
Missäs vielä saadaan välitodistus?
Ainakin meillä tulee joulutodistus
Ope arvostellut tiukasti? Ei ole vaihtoehtona, että lapsi on opiskellut laiskasti? Tai että lapsi on opiskellut ihan ahkerasti, mutta tuo on se taso, johon hänen kykynsä riittävät?
No mitä sitten odotit?
Olethan täällä vuosi toisensa jälkeen kuvannut omia kouluvaikeuksiasi ja sitä, että et yrityksistäsi huolimatta ole saanut suoritettua yhtään tutkintoa.
On väärin, että odotat tuossa tilanteessa lapseltakaan sen kummempia.
Älä ainakaan näytä pettymystäsi lapselle. Hän varmasti tekee parhaansa niillä edellytyksillä, joita hänellä on.
Vierailija kirjoitti:
Ope arvostellut tiukasti? Ei ole vaihtoehtona, että lapsi on opiskellut laiskasti? Tai että lapsi on opiskellut ihan ahkerasti, mutta tuo on se taso, johon hänen kykynsä riittävät?
Kun kokeista saa kuitenkin 8 tai 9 ja todistuksessa on 7 niin on se minusta tiukkaa arvostelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope arvostellut tiukasti? Ei ole vaihtoehtona, että lapsi on opiskellut laiskasti? Tai että lapsi on opiskellut ihan ahkerasti, mutta tuo on se taso, johon hänen kykynsä riittävät?
Kun kokeista saa kuitenkin 8 tai 9 ja todistuksessa on 7 niin on se minusta tiukkaa arvostelua.
Voi lapsi kulta kun arvosanaan vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkät koenumerot.
Koenumerot ovat vain osa todistuksen arvosanaa. Tuntiosaaminen on erityisesti alaluokilla se tärkeämpi asia. Sinähän et ole näkemässä, miten poika tunneilla pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope arvostellut tiukasti? Ei ole vaihtoehtona, että lapsi on opiskellut laiskasti? Tai että lapsi on opiskellut ihan ahkerasti, mutta tuo on se taso, johon hänen kykynsä riittävät?
Kun kokeista saa kuitenkin 8 tai 9 ja todistuksessa on 7 niin on se minusta tiukkaa arvostelua.
Voi lapsi kulta kun arvosanaan vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkät koenumerot.
Niinhän niihin vaikuttaa. On kuitenkin saanut läksyjen kuulusteluistakin open mukaan 9 ja 8 jopa 10. Ne on Wilmaan merkitty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ope arvostellut tiukasti? Ei ole vaihtoehtona, että lapsi on opiskellut laiskasti? Tai että lapsi on opiskellut ihan ahkerasti, mutta tuo on se taso, johon hänen kykynsä riittävät?
Kun kokeista saa kuitenkin 8 tai 9 ja todistuksessa on 7 niin on se minusta tiukkaa arvostelua.
Voi lapsi kulta kun arvosanaan vaikuttaa muutkin asiat kuin pelkät koenumerot.
Koenumero ei korreloi todistuksen arvosanan kanssa. Osaamisen taso pitää näyttää tunnilla. Opettajat korjatkaa, jos oken väärässä, mutta onko koearvosanan painotus n 50%. Näin muistelisin.
Jos numero on huonompi kuin koenumeroiden perusteella voisi arvella, muksu ei esim. tee läksyjään, ei osallistu tunnilla, hommailee muita asioita kuin pitäisi jne.
Kannattaa kysyä opettajalta, mistä on kyse, ja sen jälkeen laittaa se kakara korjaamaan asia tästä lähtien.
Koe-arvosana määrittää pitkälti todistusnumeroa, ja tuntiaktiivisuuden taso voi korottaa tai laskea numeroa. Korjatkaa, jos olen väärässä.
Ylemmillä asteilla, vaikkapa amk:ssa arvosanat tulee sitten lähinnä tenttien mukaan, riippuen alasta.
Minä kysyisin: Tuliko lapselleni oikea numero todistukseen ”oppiaineesta”, kun hän sai kokeista numerot x, y ja z, tuntikuulusteluista h, j ja k ja on tehnyt kotitehtävät aina/melkein aina/useimmiten? Ymmärrämme, että tämä on vain väliarviointi, eikä numerolla ole tässä vaiheessa merkitystä, mutta tarkistamme vain, ettei todistukseen ole tullut virhettä.
Taidat nyt taas vähän liioitella, Ammattivalittaja?
Kyse taitaa olla vain jostakin yksittäisestä aineesta, jossa koenumeroiksi on tullut kasia ja ysiä, mutta todistuksen arvosana on seiska? Eikä ne kokeetkaan ehkä ole olleet pelkästään kasia ja ysiä vaan huonompiakin?
Vai tosissasiko väität, että poika sai jokaisessa aineessa todistukseen huonomman arvosanan kuin kokeista?
Vierailija kirjoitti:
Taidat nyt taas vähän liioitella, Ammattivalittaja?
Kyse taitaa olla vain jostakin yksittäisestä aineesta, jossa koenumeroiksi on tullut kasia ja ysiä, mutta todistuksen arvosana on seiska? Eikä ne kokeetkaan ehkä ole olleet pelkästään kasia ja ysiä vaan huonompiakin?
Vai tosissasiko väität, että poika sai jokaisessa aineessa todistukseen huonomman arvosanan kuin kokeista?
Kun en liioittele mutta samapa tuo. Aina on tehnyt kotitehtävät yms.
ei se välttämättä arvostelusta ole kiinni,voi olla,ettei lapsesi osaa,tai ope antaa kirimisen aihetta. Onko kiinnostusta oppimiseen,sekin ratkaisee,jos ei kiinnosta niin...voivoi