Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verovirkailijat mokailevat koko ajan?

Vierailija
20.12.2018 |

Jokakerta kun hoidan asioita, niin virkailijat hoitavat asiat väärin. Kun lähetän tärkeitä dokumentteja, ne katoavat tai jätetään lojumaan.

Tänä vuonna kun uusin verokorttia niin verovirkailija yritti väkisin laittaa minulle kovempaa veroprosenttia kunnes jouduin kolme kertaa korjaamaan ja laittaa verovirkailijan ymmärtämään että laskelmat menevät viimevuoden mukaisesti ja mikään ei ole muuttunut joten veroprosenttini pysyy samana. Omaishoidon palkkioni on sama.

Aiemmin puolestaan kun olin toimittanut omaishoidettavan lääkärin tekemän B-lausunnon invalidivähennystä varten, he eivät olleet edes käsitelleet asiaa koko vuotena mitenkään. Vaikka kyseessä pitäisi olla virkamiespäätös. Eli kuka tahansa verovirkailija voi päättää että invalidivähennys astuu voimaan. Ei vaadi kokouksia. Olin koko vuoden yhteydessä n.7 virkailijan kanssa kysellen tämän vähennyksen perään eikä kukaan auttanut vaan kertoivat että astuisi voimaan ensi vuonna 2019!? Vaikka kyseessä oli v.2018 tammikuussa viety dokumentti ja jonka pitäisi astua voimaan heti ja vaikuttaa tuloihin.

Kun näin monta verovirkailijaa ei suostu käsittelemään tätä asiaa, täytyy kyseessä olla tahallinen teko.

Viimeisimmän virkailijan kanssa rupesin tivaamaan tästä vähennyksestä kun mikään ei heidän kanssaan toimi ja lisäksi oli tullut omaishoidettavan ensivuoden verokortti missä ei ollut edes mainintaa invalidivähennyksestä niin hampaat irveessä puhelinkeskustelun aikana saatinkin tämä asia kummasti päätökseen vasta sitten.

Sen jälkeen sama virkailija väitti että minun edunvalvojana täytyisi hakea itse heidän mokastaan väärin verotetut eurot takaisin ensivuoden verotuksessa. Vaikka on olemassa ennakkopäätös että mikäli verottaja tekee virheen , verottaja sen joutuu myös korjaamaan.

Lisäksi kyseinen virkailija ei tiennyt että työkyvyttömyyseläkkeessä on aina automaattisesti 100% invalidivähennys vaan puhui puutaheinää siihen asti kunnes menimme itse (siis minä) heidän sivuilleen lukemaan kuinka se verotus toimii lain mukaan heidän omilta verosivuiltaan.

Jos itse en olisi tietoinen kaikista näistä asioista, nämä asiat olisivat jääneet hoitamatta ja lakisääteiset vähennykset jääneet käyttämättä veronmaksajan tappioksi. Näinkö toimii suomen virkamieskoneisto?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja samalla kun tehtiin ensivuoden verokorttia omaishoidettavalle niin he yrittivät hänellekin laskea veroprosentin korkeammaksi ja sain siinäkin korjailla miten se lasketaan.

Omaishoidettavan tulot muuttuvat maaliskuussa kun sairauspäiväraha loppuu ja on tuloton, niin verovirkailija yrittikin laskea sairauspäivärahat koko vuodelle vaikka kerroin että se raha päättyy maaliskuussa ja näin saada keinoteltua korkeammaksi veroprosenttia korkeammaksi.

ap

Vierailija
2/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up kellään muilla vastaavia kokemuksia verovirkailijoiden kanssa jotka eivät osaa tai yrittävät keinotella sinua vastaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi hyvä ihminen et tee verokorttejasi netissä? Näkisit heti mm. invalidivähennysten määrän.

Vierailija
4/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole, koska osaan esittää asian lyhyesti ja ytimekkäästi ja verottajan ohjeiden mukaan. Kertaakaan ei ole tullut tuollaista vastaan, vaikka on pitänyt selvittää hyvinkin monimutkaisia asioita.

Lisäksi sillä vero%:lla ei ole ainakaan minulle ollut mitään merkitystä, lopullisessa verotuksessahan se korjataan. Vuoden tulojen mukaan se % määritellään, ei 3 kuukauden, koska hämmentävän monella on tuloja joka kuukausi, vaikka vuoden alussa yritetään selittää, että loppuvuosi eletään pelkällä vedellä.

Vierailija
5/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottaja on kuin vakuutusyhtiö. Tarkoitus on kerätä ihmisten rahat ja pitää ne.

Vierailija
6/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi hyvä ihminen et tee verokorttejasi netissä? Näkisit heti mm. invalidivähennysten määrän.

Pointti onkin se että yksikään virkailija ei käsitelleet koko vuonna b-lausuntoa joten invalidivähennys ei astunut voimaan ollenkaan. 

ap

Vierailija
7/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole, koska osaan esittää asian lyhyesti ja ytimekkäästi ja verottajan ohjeiden mukaan. Kertaakaan ei ole tullut tuollaista vastaan, vaikka on pitänyt selvittää hyvinkin monimutkaisia asioita.

Lisäksi sillä vero%:lla ei ole ainakaan minulle ollut mitään merkitystä, lopullisessa verotuksessahan se korjataan. Vuoden tulojen mukaan se % määritellään, ei 3 kuukauden, koska hämmentävän monella on tuloja joka kuukausi, vaikka vuoden alussa yritetään selittää, että loppuvuosi eletään pelkällä vedellä.

Jos on kehitysvammainen sairauspäivärahalla mikä päättyy 2019 maaliskuussa ja on tiedossa ettei kyseessä ole pysyvä tulo, niin on huono lähteä laskemaan sitä koko vuodelle ja ruveta maksamaan ekstraveroja vain sillä perusteella. 

ap

Vierailija
8/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti onkin se että yksikään virkailija ei käsitelleet koko vuonna b-lausuntoa joten invalidivähennys ei astunut voimaan ollenkaan. 

ap

Pointtini oli, että hoida jatkossa itse verotuksesi (joko ennakkoperinnän yhteydessä tai sitten veroilmoitusten yhteydessä) niin ei tarvitse itkeä muiden osaamattomuutta. 

Vierailija
9/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kehitysvammainen sairauspäivärahalla mikä päättyy 2019 maaliskuussa ja on tiedossa ettei kyseessä ole pysyvä tulo, niin on huono lähteä laskemaan sitä koko vuodelle ja ruveta maksamaan ekstraveroja vain sillä perusteella. 

ap

Mistä ihmeen ekstraverosta mahdat nyt kirjoittaa. Vero maksetaan tuloista ja jos ei ole tuloja, niin ei se verottaja edellytä, että huhtikuussa sille pitää maksaa sama summa kuin maaliskuussa. Kehitysvammaisen sairauspäiväraha on sen verran pieni, että ei tuossa tule eteen mitään taloudellista katastrofia.

Vierailija
10/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Pointtini oli, että hoida jatkossa itse verotuksesi (joko ennakkoperinnän yhteydessä tai sitten veroilmoitusten yhteydessä) niin ei tarvitse itkeä muiden osaamattomuutta. 

Sulla jäi nyt koko mun tekstin pointti huomaamatta. Minä lähetin b-lausunnon invalidivähennykseen ja virkamies jätti sen lojumaan eikä omaishoidettava saanut sitä hyötyä siitä mikä piti. Jos sulla ei tähän asiaan ole lisättävää niin turha laittaa mitään turhia ja asiaankuulumattomia kommentteja?

ap

Vierailija
11/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sulla jäi nyt koko mun tekstin pointti huomaamatta. Minä lähetin b-lausunnon invalidivähennykseen ja virkamies jätti sen lojumaan eikä omaishoidettava saanut sitä hyötyä siitä mikä piti. Jos sulla ei tähän asiaan ole lisättävää niin turha laittaa mitään turhia ja asiaankuulumattomia kommentteja?

ap

Aivan pakko neuvoa, koska olet pulassa kun et kykene kommunikoimaan hyvin yksinkertaisia asioita Verohallinnolle.  Toimivinta täten on, että syötät kiltisti itse tulot ja vähennykset netissä ja tarkistat ennakkoperinnän päätöksestä tarkasti ovatko kaikki lakisääteiset vähennykset kohdillaan. 

Vierailija
12/14 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Mistä ihmeen ekstraverosta mahdat nyt kirjoittaa. Vero maksetaan tuloista ja jos ei ole tuloja, niin ei se verottaja edellytä, että huhtikuussa sille pitää maksaa sama summa kuin maaliskuussa. Kehitysvammaisen sairauspäiväraha on sen verran pieni, että ei tuossa tule eteen mitään taloudellista katastrofia.

Sun mielestä 10% vero on sama kuin 0% vero? Tämä nimittäin oli se lopputulos minkä saimme kun minä korjailin heidän virheitään.  10% on iso raha sairauspäivärahasta. Taitaa olla 70e kuukauden tuloista ja köyhälle se on iso raha.

Vierailija
13/14 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on verovirkailijan pätevyys ja koulutus käsitellä ihmisille hyvin tärkeitä asioita????Kun on yhteydessä verottajaan niin siellä tuntuu olevan hyvin nuoria ja kokemattomia ihmisiä. Nyt taistelen erään täysin selvän asian kanssa nuoren mies verovirkailijan kanssa. Hän on tehnyt kaikki mahdolliset virheet ja nämä koijjarit saavat sitten tehdä veropäätöksiä. Minun veropäätökseni aiheuttaa lähes 25000 e tappion. Ja vielä veronkorotuksen päälle. Asiassa, joka 3 vuotta sitten oli täysin selvä ja tehty verottajan ohjeiden mukaan. Nyt se ei kelpaa hänelle. Kyseessä nuori noin 20-23 vuotias ylioppilas, joka on ollut muutaman kuukauden töissä verottajalla, sitä ennen jonkin siivousfirman asiakaspalvelussa. Verosihteerin mukaan valehtelin veroilmoituksessa ja siitä syystä sakko. Verosihteeri ei halunnut edes kuulla perusteluja ja kun verovelvollista lain mukaan pitää kuulla, jotta hän voi antaa selvityksen, niin tämä koijjari teki kuulemisen ja veropäätöksen samalla kertaa. Veroselvityksen kuuleminen piti olla voimassa 2 viikkoa, mutta hän sulki omaverossa selvityksen vastauksen annon samalla ja valittaessani väittää, että puhelimessa olin sanonut, että minulla ei ole asiaan mitään lisättävää. Olin puhelimessa täysin shokissa, kun kuulin hänen päätöksistään. Kuka tahansa menee shokkiin kun selvästä asiasta pamautetaan 25000 verot ja täysin aiheettomasti. No asia ei tähän jää. Tuntuu, että verottajalla ei ole mitään vastuuta vaan he voivat tehdä ihan mitä vaan.

Vierailija
14/14 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verovirastossa on töissä paljon osaamattomia ihmisiä.

Suurimmalla osalla ei ole mitään koulutusta ja tietämystä alasta.

Sinne otetaan töihin lähes ketä vaan, joka osaa vähänkin toimistohommia.

Olen itsekin joutunut oikomaan verovirkailijan tekemiä juttuja, oli sellainen nuori tyttö palvelmassa.

Eikä edes uskonut kuin kerroin hänelle asiat vaan hän joutui hakemaan vanhemman työntekijän avukseen, joka selitti tyttöselle, että asiakas on ihan oikeassa.

Niinkuin valtion virastoissa yleensäkin, ammattitaidotonta porukkaa riittää verotoimistoonkin.