Saako oman lääkärikäyntinsä nauhoittaa?
Välillä tulee niin uskomatonta settiä ettei kukaan usko ilman todisteita.
Kommentit (20)
Saa kai, mutta kertoisin asiasta lääkärille.
No ei saa ilman lupaa. Siis lain mukaan. Satun tietämään kun sekopäät tekee sitä jatkuvasti. T: sh
Saat - vaikka salaa kännykällä laukussa. Myös terpian tai hoitajakäynnin. Kannattaakin.
https://www.terve.fi/artikkelit/saako-laakarikaynnin-nauhoittaa
Saa kyllä ihan ilman mitään lupaa.
Kolmonen on väärässä.
Vierailija kirjoitti:
No ei saa ilman lupaa. Siis lain mukaan. Satun tietämään kun sekopäät tekee sitä jatkuvasti. T: sh
Debiili.
Miksi ihmeessä sinun pitäisi nauhoittaa lääkärikäyntisi? Kenelle sinun pitäisi todistaa ja mitä?
Saa tietysti jos itse olet osallisena keskustelussa tai jotain sinne päin :D
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä sinun pitäisi nauhoittaa lääkärikäyntisi? Kenelle sinun pitäisi todistaa ja mitä?
Ihan oikeudessa kun asiat menevät mutkikkaiksi. Kuka sanoikaan mitä - ja miten.
Itse haluaisin nauhoittaa lähinnä siksi, että saisin jälkikäteen kuunnella uudestaan lääkärin ohjeistukset sun muut. Kyllä ne tietysti tekstiinkin ne kirjoittaa, mutta aina ei ihan kaikkea.
Keskustelun jossa itse on henkilökohtaisesti osallisena saa aina nauhoittaa. Eikä ole mitään velvollisuutta edes kertoa asiasta toiselle osapuolelle.
Se on sitten eri asia miten tätä nauhoitettua keskustelua saa levittää eteenpäin...
Siksi en puhu potilaille mitään ylimääräistä. Tutkin, kirjoitan sva:n ja lääkemääräykset.
Kanta-arkisto on sen takia, että sieltä voi katsoa tiedot myöhemmin.
Luulisin, että lääkäriltä pitää olla lupa nauhoittamiseen. Kysy asiaa, kun menet lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Luulisin, että lääkäriltä pitää olla lupa nauhoittamiseen. Kysy asiaa, kun menet lääkärille.
Voi sieltä katsoa, mutta usein lääkäri siinä vastaanotolla puhelee monenlaista ja sitten kirjoittaa tekstiin suppeamman version, jossa on vaan pääasiat. Monesti olisin halunnut tarkistaa jonkun lääkärin antaman neuvon tai ohjeen, eikä siitä ole tekstissä halaistua sanaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi sieltä katsoa, mutta usein lääkäri siinä vastaanotolla puhelee monenlaista ja sitten kirjoittaa tekstiin suppeamman version, jossa on vaan pääasiat. Monesti olisin halunnut tarkistaa jonkun lääkärin antaman neuvon tai ohjeen, eikä siitä ole tekstissä halaistua sanaa.
”Asiakas saa nauhoittaa lääkärin vastaanotto käynnin tai puhelun. Sen voi tehdä vaikka salaa. Nauhoitteen voi laittaa myös nettiin, kunhan se on tarkoitettu vain rajatulle piirille. Näin linjasi tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio, kun häneltä pyydettiin ohjeistusta asiaan.”
Mietin tätä itse juuri, kun olin lääkärin kanssa keskustelemassa vaivasta johon eivät ole löytäneet syytä ja eka kommentti oli että mun pitää nyt vaan oppia elämään sen kanssa. Sanoin keskustelun aikana 3 - 4 kertaa että käytän tehokasta hoitomuotoa vaivaan, joka ei auta. Se ei voinut mennä häneltä ohi, kun keskusteltiinkin siitä.
Asia jäi kirjaamatta ja jatkolähete torpattiin sillä perusteella että voisin aloittaa tuon tehokkaan hoitomuodon.
Yksityisellä löyty ongelma, kun vihdoin viitsivät tutkia. En voi kannella tuosta käynnistä ja kirjaamisesta mitään, kun on sana sanaa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät jo lääkäriin mennessä, että tulet haastamaan hänet oikeuteen jostain? Rakentava asenne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät jo lääkäriin mennessä, että tulet haastamaan hänet oikeuteen jostain? Rakentava asenne.
Joskus se on paikallaan - koskaan ei voi olla liian tarkka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Asiakas saa nauhoittaa lääkärin vastaanotto käynnin tai puhelun. Sen voi tehdä vaikka salaa. Nauhoitteen voi laittaa myös nettiin, kunhan se on tarkoitettu vain rajatulle piirille. Näin linjasi tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio, kun häneltä pyydettiin ohjeistusta asiaan.”
Okei. Mä Nauhotan ja laitan Youtubeen. Rajattuna piirinä toimii: Suomenkielen taitoiset.
Mä otan aina studiovehkeet mukaan, kamerat ja mikrofonin. Välillä otan "ottoja" uusiksikin ja ohjaan tilannetta haluamaani suuntaan.
Tottakai. Välillä tarttis myös tulkin, kun jäi toi saksa lukematta koulussa, kun hullu luin ranskaa. Mitään ei välillä meinaa ymmärtää lääkärin puheesta.