Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämäni on täynnä listoja

Vierailija
20.12.2018 |

Suunnittelen kaiken etukäteen, niin töissä kuin kotona. Ahdistun kovasti, jos en tiedä etukäteen esim reittiä jonnekin tai jonkun tilaisuuden ohjelmaa. Kaikki, mistä koen olevani vastuussa, suunnittelen pilkun tarkasti ja teen myös plan B:n. Esim nyt jouluna olen aloittanut valmistelut jo syyskuussa. Kaikki lahjat on ostettu, tuoretuotteita lukuunottamatta myös ruoat ja juomat, koristeet on tarkistettu, että ovat ehjiä, siivousvälineet on uusittu, saunatuoksu ja vasta odottavat joulusaunaa, pyykkiä pesen koko ajan niin, että sohvatyynyistä lähtien kaikki on puhdasta, hautakynttilät on hankittu, aaton ohjelma suunniteltu, lista kaikesta keskeneräisestä päivittyy koko ajan, kun teen jotain, kortit on lähetetty ja esim jääkaappi, liesituuletin sun muut on pesty. En vaan pysty rauhoittumaan jouluun, ellei kaikki ole täydellistä. Sitten pystyn vasta relaamaan. Onko tämä mielestänne normaalia? Jos kaikki ei ole etukäteen mietittyä, ahdistun niin, että se tuntuu yöunissa ja aiheuttaa päänsärkyä.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuttua, nyt vanhempana on jo oppinut ottamaan iisisti.

.

Tulee joulu vähemmälläkin huhkimisella.

Vierailija
2/8 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että muut pystyvät ottamaan asioita rennommin, minä panikoin ihan pienestäkin. Tuo joulu oli vain esimerkki tästä. En tiedä, onko tuo normaalia ja luonteeseen kuuluvaa vai jotenkin epänormaalia.

Minua ei siis auta yhtään se, että sanotaan, että älä välitä. Ei kukaan vietä joulua liesituulettimessa. Minun jouluni menee ihan pilalle, jos en ole tehnyt kaikkia listassani olevia asioita. Vasta sitten voin rentoutua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että nyt (45v) asiat vain pahentuvat vuosi vuodelta.

Vierailija
4/8 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listoja minäkin teen. Olen aina tehnyt. Ei tule stressiä, kun tietää/muistaa kaiken tarvittavan joulun valmisteluista. Ilolla katson listaani, mistä tehdyt työt ja hankinnat on yliviivattu. Samoin listan teen, jos joudun järjestämään perheessäni isomman tilaisuuden, esim. hautajaiset tai syntymäpäivät.

Vierailija
5/8 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin teen listoja, mutta minua ne ei ahdista, päinvastoin. Minulla on esimerkiksi lista, jonka printtaan kun lähden matkoille. Siinä on lueteltuna kaikki välttämättömät tarvikkeet ja vaatteet aurinkolaseista lääkkeisiin, ja on tosi helppoa pakata, kun voi ruksata vain listasta kaiken, ja olla varma ettei unohda mitään. 

Vierailija
6/8 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, kun minullakin se jäisi niihin listoihin. Ehei. Minun on aina suoritettava asiat tietyllä tavalla, ja esim töistä tullessa on pestävä ensin kädet ja kasvot, vaihdettava vaatteet ja siivottava keittiö ennen kuin voin rentoutua.

Vierailija
7/8 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi, kun minullakin se jäisi niihin listoihin. Ehei. Minun on aina suoritettava asiat tietyllä tavalla, ja esim töistä tullessa on pestävä ensin kädet ja kasvot, vaihdettava vaatteet ja siivottava keittiö ennen kuin voin rentoutua.

No mikä tuossa ahdistaa? Tottakai pestään kädet ja vaihdetaan vaatteet, eikä siinä keittiön siivouksessa kai kovin suuri urakka ole, kun kerran joka päivä sen siivoat. Ihan normaalia nuo puuhat.

Vierailija
8/8 |
20.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mikä ahdistaa. En vaan pysty koskaan rentoutumaan ennen kuin kaikki se on tehty, minkä pakotan itseni tekemään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme