Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annanko enää tänä jouluna perinteistä lahjakoria tällaiselle henkilölle?

Vierailija
19.12.2018 |

Olen tutustunut joitakin vuosia sitten harrastuksen kautta vanhempaan eläkeläisrouvaan, joka on oikein mukava ihminen ja skarppi tyyppi. Hän mainitsi joskus jotain raha-asioistaan, mistä päättelin, että hänen eläkkeensä on hyvin pieni. Annoin hänelle sitten joululahjaksi herkkukorin. En muista, mitä kaikkea siinä oli, mutta joka tapauksessa rouva kiitteli kovasti ja sanoi, että hän antoi siitä konvehtirasian sukulaiselleen, koska hänellä ei ollut rahaa ostaa muuta lahjaa. Olin tietysti iloinen, että lahjani meni tarpeeseen.

Tästä joulukorista on tullut tavallaan perinne, ja on ollut kiva koota siihen kaikenlaista. Itse elelen todella pienellä budjetilla, mutta kun ei ole isovanhempia, niin tämä rouva tavallaan edustaa sitä sukupolvea elämässäni. Ja kun hänen ainoa lapsensa ei asu Suomessa, olen ajatellut, että ainakin joku muistaa häntä.

Nyt vain sitten yllätyksekseni sain tietää, että rouva asustelee omakotitalossa hyvällä alueella ja lisäksi omistaa Helsingin keskustassa aikoinaan perimänsä kerrostaloasunnon, josta hän saa vuokratuloja. Eikä se eläkekään ilmeisesti ole niin huono kuin olen luullut, koska hän on tehnyt pitkän työuran ihan vaativissa tehtävissä. Varmasti noista omistuksista koituu kulujakin, mutta vaikka nyt miten laskee, niin hän on minua huomattavasti varakkaampi. Jotenkin meni maku hänen vihjailuihinsa köyhyydestä. Voi tietysti olla, että hän kuvittelee minun olevan rikas. Lahjojen antamisen tarkoitus ei tietenkään ole hyväntekeväisyys, mutta mietin vain, pitäisikö sittenkin käyttää nuo rahat oikeasti köyhän ihmisen auttamiseen. Jos antaisinkin ko. rouvalle vain joulukortin? (Näemme siis vielä ennen joulua.) Vai olenko vain laiska ja itsekäs, kun ei huvita lähteä ostelemaan niitä herkkukorin aineksia?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna sille kynttilä ja joulukortti.

Vierailija
2/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhukset usein on pihejä rahankäyttäjiä, eivätkä raskisi ostaa mitä saisi lahjana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Risuja lahjaksi rikkaalle kitupiikkille.

Vierailija
4/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko saanut häneltä mitään vastalahjaa ikinä? Jos et, lopeta hyvä ihminen tuollaisen roopeankan hyysääminen.

Vierailija
5/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna hänelle matkalahjakortti ulkomaille lastaan katsomaan, ettei hänen tarvitse joulua yksinään viettää. Sinä voit syödä aivan hyvin seuraavan vuoden kaurapuuroa ja säästää.

Vierailija
6/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna suklaarasia/kahvipaketti/teetä ja kortti. Jos ihmettelee vaatimatonta lahjaa kerro olevasi heikohkossa rahatilanteessa tällä hetkellä.

Rouva taitaa tykätä hyötyä ihmisistä. Näin nuukat monesti toimii.

Vierailija
7/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheen ainokainen on asunut jo kahdeksan vuotta ulkomailla, mutta taatusti tulee meidän vanhempien luokse joka joulu ja tietysti tapaa samalla laajaa ystäväpiiriäänkin. Ei ole sinun asiasi huolehtia vieraasta vanhuksesta. Hänellä on varmasti rahaa vaikka matkustaa lapsensa luokse. Toki lapsikin voi toivoa, että äiti säästää ja viimeisen henkosen jälkeen tulee runsaasti rahaa perinnöksi. 

Vierailija
8/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä jokin väärinkäsitys. Eli tämä rouva ei ole valitellut köyhyyttään ja olet vain päätellyt nurinperin. 

Tuskin kukaan keskusta-asunnon omistaja ja hyvällä eläkkeellä rupeasi jotain muutaman kympin herkkukoreja huijaamaan. 

Mutta tiedä häntä, on tietysti omituisen sairaalloisen nuukia. Kuvailit häntä kuitenkin mukavana eli patologinen saituus näkyy kyllä luonteen inhottavuutena yleensä muutenkin. 

Olet vain käsittänyt väärin ja ainakaan säälistä älä tälle rouvalle mitään vie. Rikkaitakin on sinänsä ihan tapana muistaa, jos tykkää. 

Vierailija
9/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän mielestäni sanoi silloin taannoin, ettei hänellä olisi ollut mahdollisuutta antaa lahjaa sukulaiselleen, jos minä en olisi antanut lahjaani. Muutenkin hän on viitannut "köyhyyteensä", kun on ollut puhetta mm. liikkumisista. Esimerkiksi taksiin ei kuulemma ollut varaa, kun hänellä oli jokin jalkaongelma. Silloinkin mietin, kenet saisin häntä kyytimään, kun itselläni ei ole autoa. Hän on myös ulkoisesti vaatimaton. Mutta jos hän myisi joko talonsa tai sen asunnon, hän ainakin silloin voisi varmasti ajella taksilla ihan mielin määrin.

Taidan antaa vain sen kortin. Ei hän todennäköisesti mitään siitä sano, että tänä jouluna ei tule muuta lahjaa. Jos sanoo, niin hänen on pakko olla laskelmoinut, että saa minulta "avustusta" :D

ap.

Vierailija
10/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulutrolleja voi vielä hyvällä mielin tehtailla loppiaiseen asti

Vierailija
11/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin äiti on "köyhä". 

Kaksi keskusta-asuntoa. Toinen vuokralla, toisessa asuu itse ja Helsingissä siis eli asuntojen arvo on liki miljoonan yhteensä. 

Mutta eläke on tosi pieni, koska ikänsä on ollut kotirouvana. Rahat ovat kiinni näissä asunnoissa ja elää oikeasti tosi pienellä budjetilla. 

Ei kuitenkaan kenellekään valittelisi köyhyyttä eli se ero tähän ap:n rouvaan. 

Vierailija
12/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, että joku sanoo tätä trolliksi, vaikka tämä on tylsääkin tylsempi asia, jota en vain viitsi kertoa kellekään tutulle, ettei synny aivan vääriä käsityksiä.

Seuraavaksi varmaan joku ilmiantaa aloitukseni ja hankkii minulle banninkin. Hyvää joulua silti sinullekin :)

ap.

Vierailija
13/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin äiti on "köyhä". 

Kaksi keskusta-asuntoa. Toinen vuokralla, toisessa asuu itse ja Helsingissä siis eli asuntojen arvo on liki miljoonan yhteensä. 

Mutta eläke on tosi pieni, koska ikänsä on ollut kotirouvana. Rahat ovat kiinni näissä asunnoissa ja elää oikeasti tosi pienellä budjetilla. 

Mielenkiinnosta kysyn, miksi äitisi ei myy sitä toista asuntoaan.

ap.

Vierailija
14/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Munkin äiti on "köyhä". 

Miksi äitisi ei myy toista asuntoa ja nauti elämästä, vaan kituuttaa pienesti?

Vierailija
15/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä hän on ajatellut näiden valitustensa olevan sellaista tavallista arkipäivän valitusta tavallisista pikku murheista. Ei ole ajatellut että tulkitset hänen olevan köyhä. Voi olla ettei hän halua tuhlailla, on tarkka rahoistaan ja siksi "ei ole varaa". Tai mistäs sitä tietää mitä velkoja ja kuluja hänellä on? 

Luultavasti hän on joka tapauksessa ajatellut herkkukorisi olevan lahja ystävälle, eikä almu köyhälle. Voithan koota tänä vuonna vaatimattomamman paketin. Kahvia ja keksejä.

Vierailija
16/16 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhä ei ole se, jolla on vähän. Vaan se, joka haluaa enemmän kuin mitä hänellä on.

Eräs leskirouva asuu kokonaan maksetussa omassa rivarikolmiossa, ja ajaa hienolla Audilla. Ei velkoja, täys työeläke jne. On omasta mielestään melko vähävarainen.