Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko täällä ketään vannoutunutta silmälasien käyttäjää?

Vierailija
18.12.2018 |

Itse en voi käyttää piilolinssejä edes parhaiten kostuttavien tippojen kanssa. Olen kasvanut siihen aikaan, jolloin silmälasipäisyyttä on pidetty ulkonäköä rumentavana piirteenä.

En ole ikinä lukenut yhdestäkään suomalaisesta silmälasiharrastajasta Raili Hulkkosen lisäksi. Hän on kyllä tyylikäs ja persoonallinen nainen, jolla on pokkaa kulkea nollalinssiset lasit päässä.

Miksi sinä käytät silmälaseja? Monetko omistat? Monetko haluaisit?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai, että vannoutunut silmälasien käyttäjä???

Aivan, kuten joku voisi olla vannoutunut perse-seksin kannattaja? Siis sillä että joutuu käyttämään laseja ei ole mitään tekemistä asian kanssa?

Vierailija
22/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän laseja siksi jotta näkisin kunnolla. Ensimmäiset lasit sain armeijassa, mutta näköni oli kyllä selvästi heikentynyt jo ennen sitä. Ihmettelen suuresti että miksi lääkärin tarkastuksessa silmälaseja ei ole merkitty autolla ajamisen edellytykseksi.

Minulla on silmälasit käytännössä aina käytössä, ellen ole nukkumassa tai pesulla tms. touhussa. Viimevuosina olen myös alkanut lukea ilman laseja, ikä näkö muuttaa näköä niin että noilla likinäköiselle tarkoitetuilla laseilla ei enää näe hyvin lähelle.

Minulla on yhdet lasit jokapäiväisessä käytössä ja toiset varalla hukkaantumisen tai rikkoontumisen varalle. Lisäksi minulla on aurinkolasit vahvuuksilla ja ne on pääsääntöisesti autoilua varten.

Muutama vuosi sitten silmälasien rikkoontumisen yhteydessä yritin kokeilla piilolinssejä, mutta siitä ei tullut mitään, en saanut edes laitettua niitä silmiini.

Lasit on ok ja olen niihin tottunut, eikä minulla ole niistä mitään ulkonäköpaineita.

t. Mies 48v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai, että vannoutunut silmälasien käyttäjä???

Aivan, kuten joku voisi olla vannoutunut perse-seksin kannattaja? Siis sillä että joutuu käyttämään laseja ei ole mitään tekemistä asian kanssa?

Vähän sama asia kuin vannoutunut suihkussa kävijä.

Vierailija
24/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laseja on yhdet kerrallaan, enkä koe niitä häiritseviä kuin hyvin satunnaisesti, lähinnä jos pyöräilee sateessa.

Vesisade on tosiaan aika ikävä keli silmälasien käyttäjälle. En ole koskaan varautunut asiaan muuten kuin korkeintaan sateenvarjolla tai lippalakilla, joka hieman vähentää laseille muodostuvaa pisarointia. Viimeksi vesisateessa kävi taas mielessä että pitäisikö kokeilla jotain ainetta jolla lasien pinnan saisi sellaiseksi että vesi ei pisaroidu siihen. Samaan tapaan kuin että jos vahaa auton ikkunan, niin se psyy sateessakin melko kirkkaana.

Vierailija
25/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piilarit ei sovi joten lasit on ainoa vaihtoehto. Töihin suojalasit vahvuuksilla, vapaa-aikaan yhdet tavalliset ja yhdet aurinkolasit.

Vierailija
26/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omistan yhdet moniteholasit, joilla en ole oppinut lukemaan enkä pysty tekemään näyttöpäätetyötä, joten jälkimmäisiin tarkoituksiin käytän Tigerin halpislaseja. "Oikeat" lasini ovat malliltaan mahdollisimman ajattomat, koska en todellakaan halua hankkia uusia laseja vuosittain.

Vierailija
27/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sangat pitää ehdottomasti olla jousitetut... siis siten että ne aina palautuu jousen voimalla tiettyyn asentoon, sellaiset ovat kaikken napakimmat päässä, eikä ne väänny nurinniskoin vaikka tarttuisi vähän johonkin kiinni tms.

Vierailija
28/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielstäni laseissa ei kannata maksaa "lisävarusteista". Olen ottanut kaikki viimeisimmät lasini ilman kovapinnotteita ja ilman heijastamattomuutta ja mitä kaikkia ominaisuuksia niihin tarjotaankaan lisämaksusta. En ole huomannut että lasit naarmuuntuisi helpommin tai että ne jotenkin heijastelisivat oudosti. Empiiristen kokemusten perusteella voisin jopa väittää että ihan samat linssit sieltä tulee riippumatta siitä että mitä ominaisuuksia niihin on valinnut ja paljonko niistä on maksanut.

Vierailija
29/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäni ovat niin herkät kosketukselle, että ajatuskin piilolaseista ahdistaa. Silmälasit sopivat näkökyvylleni hyvin, onnistuineilla rilleillä visus on ollut 2.0 eli luen testitaulun alimmaisen rivin. Tästä ja taloudellisista syistä minkäänlainen silmäleikkaus ei innosta, ei välttämättä pääsisi yhtä hyviin tuloksiin. Vaihtoehdoksi jäävät siis rillit.

Pimeänäkölaitteina käytän halpisrillejä melko tavanomaisilla linsseillä ja aurinkolaseina Oakleyt, maksoi mitä maksoi, koska se on helpoin tapa saada vahvuudet kaareviin kehyksiin. Sellaisia kun ei kovin moni optikko osaa tehdä ja useimmat väittävät, että se ei ole mahdollista. Ikänäön myötä olen hankkinut rillejä eri työetäisyyksille, seuraavaksi pitäisi varmaan hankkia jonkinlaiset monitehot.

Vierailija
30/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielstäni laseissa ei kannata maksaa "lisävarusteista". Olen ottanut kaikki viimeisimmät lasini ilman kovapinnotteita ja ilman heijastamattomuutta ja mitä kaikkia ominaisuuksia niihin tarjotaankaan lisämaksusta. En ole huomannut että lasit naarmuuntuisi helpommin tai että ne jotenkin heijastelisivat oudosti. Empiiristen kokemusten perusteella voisin jopa väittää että ihan samat linssit sieltä tulee riippumatta siitä että mitä ominaisuuksia niihin on valinnut ja paljonko niistä on maksanut.

Samaa mieltä, ihan yhtä hyviä ovat olleet ilman satojen eurojen hinnan korotusta.

Vierailija
31/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin viimeksi piilolinssejä kymmenen vuotta sitten sukulaisten häissä. Vaikka kostutin silmiä illan mittaan monesti silmätipoilla niin linssien poistaminen oli kovan luokan operaatio illan jälkeen. Meinasin jo lähteä lääkäriin mutta sain revittyä linssit pois kuivista silmistä ja sen jälkeen en todellakaan ole käyttänyt kertakäyttöpiilareita.

Minulla ovat arkilasit sekä juhlakäyttöön sopivat lasit. Myös omilla vahvuuksilla olevat uimalasit löytyvät uimakassista koska muuten uimahallikäynti olisi silkkaa törmäilyä.

Vierailija
32/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä silmälaseja siksi, että olisin jotenkin vannoutunut vaan siksi, etten muuta voi.  

Vierailija
33/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkansa, eroa on kuin yöllä ja päivällä. Minulla on sekä lasit että aurinkolasit ”kaikilla herkuilla” ja parhaimmalla mahdollisella linssillä. Viimeksi ostin kalliit aurinkolasit samoin kriteerein ja heti lähtuessäni ajamaan autolla ihmettelin, kun heijastuksia tuli linsseihin. Kolmannen kerran jälkeen menin takaisin liikkeeseen, jossa titesivat, että Hups, tulikin väärä linssilaatu ilman heijastuksenpoistoa. Toisin sanoen yrittivät huijata.

Asia korjattiin ja ongelmat poistuivat.

Vierailija
34/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, ihan yhtä hyviä ovat olleet ilman satojen eurojen hinnan korotusta.

Näköni on -5 ja -5,5

Pakko ottaa 2x ohennus, muuten lasit ovat kamalat pullonpohjat.

Hinta pompsahtaa aivan muihin lukemiin kuin optikon mainoksessa.

"Aurinkolasit vahvuuksilla kaupan päälle" on kelvoton tarjous myös.

Ne kaupanpäälle-lasit tulevat ohentamattomina pullonpohjina, eikä niitä voi laittaa päähän ohennettujen lasien jälkeen, kun huimaavat.

Vierailija
35/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin muutamiakin piilolaseja eivätkä sovi mulle. Kokoajan sellainen olo, että on hiekkaa silmissä. Silmälasien kanssa ei ole ongelmia, joten käytän niitä.

Vierailija
36/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aktiivisessa käytössä koko ajan kahdet lasit vuorotellen. Toiset on tällä hetkellä Ralf Laurenin ja toiset Voguen. En valitse koskaan kehyksiä toki merkin mukaan vaan sillä perusteella, mikä sopii itselle. Olen aina valinnut muovisia ja värillisiä kehyksiä. Tällä hetkellä toiset on ruskea/vaaleanpunaiset ja toiset violetin sävyiset. Minusta ei olisi käyttämään hengettömiä tai mahdollisimman huomiota herättämättömiä tylsiä tummia klassisia metallikehyksiä.

Ja miksi silmälasit? No ihan vain siksi, kun niillä saa hetkessä särmää ulkonäköön vaikka ihan ilman meikkiäkin. Ja se paras puoli; tummat silmänaluset tai silmäpussit saa täysin näkymättömiin. Nuorentavat mukavasti. Ovat lisäksi jo osa persoonaani. Ei minua varmaan kukaan edes tunnistaisi ilman laseja.

Vierailija
37/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naamaan sopivat rillit on seksikkäät sekä naisilla että miehillä.

Vierailija
38/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään saa vaihdatettua laseihin optikolla silikoniset nenätyynyt, jotka eivät luista pitkin nenää. Lasit näyttävät siistimmältä kun vaihtaa kellastuneet muoviset nenätyynyt uusiin välillä.

Vierailija
39/39 |
19.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset lasit sovitettiin nokalle, kun olin jotain 4½-vuotias. Välillä oli muutama vuosi laseitta, mutta 13-vuotiaasta asti lasit ovat olleet jatkuvassa käytössä. Alle 50-vuotiaasta lähtien käytössä ovat olleet moniteholasit ja niiden lisäksi erilliset lukulasit, sillä monitehot eivät toimi sängyssä lukiessa kyljelläni. Lukulaseja on itse asiassa useammatkin, nuo yhdet hyvät optikolta otetut ja niiden lisäksi parit halpislasit. Piilareita en pysty käyttämään, sillä silmät ovat arat ja vetistävät (siis kuivat!). Ja kun on lähes koko ikänsä laseja käyttänyt, ei osaa olla ilman. Kävin joku aika sitten passikuvassa ja se otetaan laseitta, koska linssit helposti aiheuttavat heijastumia, sanoi kuvaaja. En tunne itseäni henkkarista enkä ajokortista, vaikka jälkimmäisessä on pieni pyöreä kuva lasien kanssa. Mistähän ne sen ovat saaneet?