Pyyhin aina kirjaston kirjojen kannet yleispuhdistusaineella
Ennenkuin tuon kirjat olohuoneen puolelle, pyyhin kannet yleispuhdistusaineella. Mukavampi lueskella puhdaskantisia kirjoja eikä lähmittyjä. Muita?
Kommentit (40)
Joo, oon mäkin joskus tehnyt tuota. Ja olen myös pyyhkinyt divarista ostamiani kirjoja.
Todella hyvä, minä kun pyyhin sivuille aina paskan tahrimat sormeni.
Pyyhin suttuisilta tuntuvat kirjankannet joko desinfiointiaineeseen kastetulla vanulapulla (jos ovat erityisen möhnäiset) tai kostealla mikrokuituliinalla. Joskin pyrin lainaamaan pääasiassa uutuusteoksia, jotka ovat onneksi freesissä kuosissa sekä kansien että sivujen osalta.
Jopa on bakteerikammoista porukkaa.
Tilaattko ruoankin netin kautta ettei tarvitse astua samaan tilaan jota muut hengittävät?
hengittämään samaa ilmaa tietysti
Uunissa 200 astetta pari tuntia riittää tappamaan pöpöt.
Hyvä idea. Kissa söi just kalapuikkoa Remeksen päältä kun en viittin matollekkaan laittaa. Pyyhin kyllä tän jälkeen. Ette tiedä mitä kirjoille ihmisten kotona tapahtuu...
Vierailija kirjoitti:
Ennenkuin tuon kirjat olohuoneen puolelle, pyyhin kannet yleispuhdistusaineella. Mukavampi lueskella puhdaskantisia kirjoja eikä lähmittyjä. Muita?
Joskus.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi myös pyyhkiä ne sivut, siellä vasta saastaa on. Kukaan ei tiedä mitä sinne väliin on kuivattu. Yöks.
Mä oon ainakin löytänyt sinne väliin liiskaantuneena ötökän ja esim. tomaatin siemenen, ja sitten on tietty ne mysteeritahrat, joiden alkuperää voi vaan arvailla :'D. Mut tuskin ne kuivana kovin vaarallisia on.
Tulipa tästä keskustelusta mieleen, että lainasin vuosia sitten sen teinivampyyrikirja Twilightin. Kirjan sivut olivat täynnä kuivunutta verta!!! Oksettavaa!! Tautista!! Näen niin sieluni silmin kun joku angstiteini on tiputellut nenänvuotovertaan siihen ihan kickseissä. Tai pahempaa...
Vierailija kirjoitti:
Kun olin nuori, kirjojen sisäselkämyksessä oli joskus varoitusteksti, missä annettiin ohjeet tartuntatautikodista kirjastoon tuotavien kirjojen käsittelystä. Näitä oli etenkin lastenosaston kirjoissa rokkotautien varalta. Olen varmaan av:n vanhimmasta päästä, joten moni ei sellaisia liimattuja lappuja liene nähnyt?
Minä olen nähnyt. Takuulla olen vanhempi kuin sinä. Olen 88v! Lainastoiksi niitä sanottiin ja koululla oli lainaamo.
Vierailija kirjoitti:
En enää lainaa kirjastosta. Luderiskin lisäksi ihmisten ällöttävyys on ihan toisella tasolla nykyään.
Luteita kirjojen välissä?!
Minä laitan ultraäänipuhdistukseen ja vielä varmuuden vuoksi pariksi päiväksi pakastimeen.
Lainaamieni kirjojen aiheet ovat sellaisia jota ei teinit eikä massat lue. Lukijakunta tuntuu olevan siistiä porukkaa.
Minä pakastan nykyään kirjaston kirjat, ja kaipaan aikaa jolloin ei tarvinnut välittää syyhystä ja luteista. Siitä ei ole lopultakaan kovin kauan.
Itse pidän ensimmäisen lainaviikon pakastimessa.
Nuoletteko niitä kansia vai mitä ihmettä? Pese kädet ennnen ja jälkeen kirjan lukemisen, niin ei sieltä mitään tauteja tartu. Mutta kommentteja on kyllä hauska lukea.
Aika hyvä. Luen vain kirjaston kirjoja koska en kotiin enää kasaa mitään. Olen 80, flunssa viimeksi 2016. Eikä muitakaan tauteja.
Välillä löytyy räkää sivuilta. :(