Vartija hiippaili perässäni, kun kävelin pitkin Citymarkettia laatikossaan oleva nukke kainalossa. Luulikohan minun varastavan sen ? :D
Muiluttavan jotenkin kassan ohi. Menin siis hakemaan sen nuken ja lisäksi matkalla kassalle katsoin itselleni sukkia ja rintsikoita. Jossain vaiheessa sitten tajusin, että vartija häälyy taka-alalla.
Juu, nelikymppinen akka ilman meikkiä ja iso laatikko kainalossa onkin varmasti potentaalinen myymälävaras...
Kommentit (43)
Jos se haistoi viivan ja arveli pääsevänsä pukille
Mä jouduin myös kerran Prismassa seuratuksi. Olen 55 v ja tunsin itseni nöyryytetyksi, en ole eläissäni varastanut.
Lopulta lykkäsin ostoskärryyn vartijalle jakerroin olevani syvästi nöyryytetty.
Tutulle kassalle kerroin tilanteesta ja annoin palautetta netin kauttakin.
20 vuoden asiointi siinä Prismassa loppui siihen.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa yksi tyypillisimmistä myymälävaras on keski-ikäinen nainen, joka varastaa kosmetiikkaa. Näin kertoi eräs vartija kerran.
Tavallista on myös sukkapuikkoja pöllivä mummo.
Vierailija kirjoitti:
Sain itse häädön joku aika sitten kaupasta tuolla tavalla. Olin ostamassa äidilleni syntymäpäivälahjaa ja pyörin hyllyvälejä kun en vielä keksinyt mitä ostaa. Vartija pyöri perässä ja tuntui että hänellä olisi ollut kiire tehdä muutakin, joten jätin ostokset kyseisessä kaupassa tekemättä.
Lisäksi jos ihmisellä on ihonmyötäiset vaatteet ja pieni laukku, niin mihin ihmeeseen hän saa sen marimekon lautasen tai juurikin tuollaisen ison nuken työnnettyä? Koin oloni nöyryytetyksi, kun kyllähän muutkin asiakkaat huomaavat tilanteen. Mikäli olisin ollut varkaissa, niin uskon että pelkkä vartijan katse olisi toiminut varoituksena. Tarvitseeko siinä perässä pyöriä puolta tuntia?
Niin kuka sut sieltä hääti?
Lähipiirissä hieman persoonallisesti pukeutuvia rock-metallistihenkiköitä. Aina on vartiat perässä ja näitä henkilöitä kyllästyttää moinen 'lokeroiminen' potentiaaliseksi varkaaksi. Ikinä eivät mitään ole varastaneet eivätkä edes meinanneet. Työssäkäyviä henkilöitä jotka hoitavat asiansa jämptisti.
Oletko varma että seurasi juuri sinua? Ettei vaan olusi ollut sama matka johonkin? Ootko luonteeltasi itsekeskeinen?
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä hieman persoonallisesti pukeutuvia rock-metallistihenkiköitä. Aina on vartiat perässä ja näitä henkilöitä kyllästyttää moinen 'lokeroiminen' potentiaaliseksi varkaaksi. Ikinä eivät mitään ole varastaneet eivätkä edes meinanneet. Työssäkäyviä henkilöitä jotka hoitavat asiansa jämptisti.
Irina Vartia vai Antero Vartia? Vai peräti molemmat?
1
Vierailija kirjoitti:
Mä jouduin myös kerran Prismassa seuratuksi. Olen 55 v ja tunsin itseni nöyryytetyksi, en ole eläissäni varastanut.
Lopulta lykkäsin ostoskärryyn vartijalle jakerroin olevani syvästi nöyryytetty.
Tutulle kassalle kerroin tilanteesta ja annoin palautetta netin kauttakin.
20 vuoden asiointi siinä Prismassa loppui siihen.
Tääkin on todella naurettavaa että otetaan noin henkilökohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Muiluttavan jotenkin kassan ohi. Menin siis hakemaan sen nuken ja lisäksi matkalla kassalle katsoin itselleni sukkia ja rintsikoita. Jossain vaiheessa sitten tajusin, että vartija häälyy taka-alalla.
Juu, nelikymppinen akka ilman meikkiä ja iso laatikko kainalossa onkin varmasti potentaalinen myymälävaras...
Olisi pitänyt tajuta ettet ole varas kun ei ollut meikkiä.
Varasta ei voi tunnistaa ulkonäön perusteella. Tietyt ryhmät toki ovat potentiaalisempia mutta kaikki väestönryhmät, sukupolvet, sukupuolet varastavat.
Tosin joskus vartija seuraa perässä silkkaa tyhmyyttään tai tylsyyttään. Taikka jos seurattavalla on vaikka hyvä perC.
Vierailija kirjoitti:
Vartijoiden ja myymäläetsivien tulee tehdä tarkkailunsa täysin huomaamattomasti.
On epäonnistunut tehtävässään, jos asiakasi huomaa jotain kyttäilyä. Ja se asiakas ei välttämättä toisten tule, niin loukkaavana ja alentava voi tämän kokea.
Eli tälle, joka sanoo, että vartija teki vain työtään. Ihan helkutin huonosti teki, jos tuollainen tunnelma tuli asiakkaalle.
-Olen kouluttanut aikoinaan tähän hommaan ja perusasia, jota ainakin silloin ihan käytännössä harjoiteltiin 90-luvulla.
Janmissä lakipykälässä näin sanotaan herra kouluttaja. Olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko nyt ihan varma, että kyttäsi sinua? Ettei olisi kytännyt jotakuta toista siinä jossakin lähistöllä ollutta ja sinä et vain tajunnut? Asiansa osaava vartija nimittäin kyttää sitä epäilemäänsä varasta aikas huomaamattomasti. Toki jos oli vähän vähemmän ammattimainen vartija, saattoi kytätä sinuakin. Tuskin kuitenkaan tuon nuken takia, vaan ehkä epäilyksen herätti juurikin se, ettei sinulla ollut laukkua tai muuten käyttäydyin jotenkin epäilyttävästi. Todennäköisesti oletti, että yrität nuken nojalla kuljettaa jossain takin alla parit pikkarit ja rintsikat kassan ohi ja vahti, ettet saa niitä tungettua taskuihisi.
"Asiansa osaava vartija nimittäin kyttää sitä epäilemäänsä varasta aikas huomaamattomasti."
Niin kamerat on keksitty, mutta oletko miettinyt etteivät välttämättä ole mitään ruudinkeksijöitä kaikki?
Ööö, olen. Siksi kirjoitinkin "...jos oli vähän vähemmän ammattimainen vartija...". Mutta sitä kohtaa et ilmeisesti enää kerinnyt lukea, ennen kuin tuli liian kiire pätemään?
Vierailija kirjoitti:
Sain itse häädön joku aika sitten kaupasta tuolla tavalla. Olin ostamassa äidilleni syntymäpäivälahjaa ja pyörin hyllyvälejä kun en vielä keksinyt mitä ostaa. Vartija pyöri perässä ja tuntui että hänellä olisi ollut kiire tehdä muutakin, joten jätin ostokset kyseisessä kaupassa tekemättä.
Lisäksi jos ihmisellä on ihonmyötäiset vaatteet ja pieni laukku, niin mihin ihmeeseen hän saa sen marimekon lautasen tai juurikin tuollaisen ison nuken työnnettyä? Koin oloni nöyryytetyksi, kun kyllähän muutkin asiakkaat huomaavat tilanteen. Mikäli olisin ollut varkaissa, niin uskon että pelkkä vartijan katse olisi toiminut varoituksena. Tarvitseeko siinä perässä pyöriä puolta tuntia?
Niin eli et saanut häätöä, vaan ylireagoit todennäköisesti kuvittelemaasi tilanteeseen ja itse poistuit paikalta.
Minut on kerran nuorempana ollessani hyvin epävarma itsestäni pysäytetty aiheettomasti vartijan toimesta, mutta ajattelin vain, että hän tekee työtään ja tuolla kerralla vain sattui erehtymään. Sitä sattuu, varmaan jopa ap:lle 😉
Vartijaa voi höpläyttää leikkimällä hippaa hyllykköjen takana.
Hassuttelen näiden innokkaiden vartijoiden kanssa joskus jos sattuvat perässä hiihtämään. Kunnolla vaan ympyrää kovaa vauhtia siellä kaupassa ja osastolta toiselle edestakaisin. Katselet kaikkia tuotteita.
Muistaa vaan se että jos vartija pysäyttää kassan jälkeen ja pyytää mukaan niin on parempi mennä. Tekee valituksen sitten jälkikäteen. Oikeus on tietenkin poistua syyttömänä, mutta jos vaikka on varma rikoksesta (jota ei ole tapahtunut) saattaa tilanne mennä fyysiseksi ihan turhaan. Antaa viedä koppiin ja soittaa poliisia paikalle. Siinän sitten selittelee kun mitään ei löydy.
Ex.vartija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vartijoiden ja myymäläetsivien tulee tehdä tarkkailunsa täysin huomaamattomasti.
On epäonnistunut tehtävässään, jos asiakasi huomaa jotain kyttäilyä. Ja se asiakas ei välttämättä toisten tule, niin loukkaavana ja alentava voi tämän kokea.
Eli tälle, joka sanoo, että vartija teki vain työtään. Ihan helkutin huonosti teki, jos tuollainen tunnelma tuli asiakkaalle.
-Olen kouluttanut aikoinaan tähän hommaan ja perusasia, jota ainakin silloin ihan käytännössä harjoiteltiin 90-luvulla.
Lakipykälässä?! Mikä ihmeen lakipykälä siihen muka tarvittaisi. Kysymyshän on liikkeen imagosta. Ihmiset alkavat välttää kauppoja, joissa vartijat seuraavat asiakkaita näkyvästi. Ei sillä ole lain kanssa mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi vaki r.omaneja sai seurata ihan vapaasti:)
Ex.vartija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään missän lakipykälässä vaan koulutusohjeissa.
Ei perustuslaissakaan sanota, että kassan tarvitsee sanoa päivää ja kiitos.
Että on tyhmiä ihmisiä, ei voi muuta sanoa....
Itse asiassa yksi tyypillisimmistä myymälävaras on keski-ikäinen nainen, joka varastaa kosmetiikkaa. Näin kertoi eräs vartija kerran.