Kantoliinasta...
Mulla on ollut nyt pari kuukautta käytössä rintareppu, joka toimii hyvin ja poika (3kk) viihtyy siinä hyvin... Mutta nyt mua kiinnostais kokeilla tuota kantoliinaa... Onko jo liian " myöhäistä" aloittaa sen kanssa kikkailu? Ja mikähän liina olisi hyvä? Katselin noita liinailu sivuja, joista jäi mieleeni Mollavauvan pitkäliina, Pikkuruun kantoliina ja sitten Tricot.slen trikooliina, mikähän näistä olisi hyvä? Ja mikä on kankaasta paras, trikoo/kevyt/paksu... ? Ihan pihalla mikä kannattais ostaa...
Ja toivon tietenkin muitakin vinkkejä valintaan ja käyttöön!!!
Napero
Kommentit (7)
ollut käytössä pariviikkoa ja olen kovasti tykännyt! Meidän vauva on pian 3kk ja kovasti haluaa olla sylissä. Viihtyy liinassa todella hyvin, siinä kunsaa sylissä olla:) MEidän liina on 5,10m pitka ja sopivalta on tuntunut.
Meillä on vajaa 3-kuisen kanssa käytössä Baby Bundler (Babu) trikooliina (yli 5 m) ja on ollu oikein hyvä. Joka päivä poika nukkuu 2 tunnin päikkärit liinassa kun ollaan esikoisen kanssa iltapäivällä hiekkalaatikolla. Silloin kun ei suostu vaunuun nukkumaan, nukkuu muutkin päikkärit liinassa. Kietaisuristi II on se mitä meilläkin käytetään.
Esikoiselle en älynnyt hankkia kuin kudotun Amazonas Antiquan ja se tuntui vastasyntyneelle liian jäykältä. Muistan pitäneeni poikaa siinä kudotussa liinassa puolivuotiaana ja siitä eteenpäin, kietaisuristi kakkosessa. Minusta tuntuu että kuopus alkaa vähitellen olla sen verran painava että trikoolina on liian joustava ja siirrytään siihen kudottuun jossain vaiheessa. Sinuna ehkä hommaisin jo kudotun, riippuu vähän siitä miten painava vauvasi on. Sinun kannattaisi kokeilla liinoja vaikka kaupassa sitten vauvan kanssa jos et saa lainaan mistään.
AINA jää jotain sanomatta! argh
siis ostin Babun nettikirppikseltä muistaakseni kolmella kympillä. Kudotusta ikivanhasta Antista (Amazonas Antiquasta) maksoin 20e, nettikirppikseltä, ja kantoreppu saatiin 11 e ja rinkka 40 e, kaikki yhteensä noin saman verran kuin yksi liina maksaa uutena!
Mielestäni trikooliinalla on helppo aloittaa ja kyllä siinä voi kantaa isompaakin vauvaa. Mulla poika on jo yli yhdeksän kiloa ja trikooliinalla kanto onnistuu edelleen. Mulla on pitkä liina myös babu eli baby bundler 5,4 metriä ja lisäksi hankin amazonas carry me combo kantopussit. Niitä suosittelen, tulee halvemmaksi kuin pitkä liina ja säästyy sitomiselta. Ne saa säädettyä itselle sopivaksi ja ulos lähtö sujuu leikiten kun heittää vaan liinarenkaat olkien yli ja sujauttaa vauvan kyytiin. Kannan sisällä ja ulkona ja poika viihtyy. Kantorepunkin hankin, mutta siinä kantaminen tuntuu raskaalta verraten liinalla kantamiseen.
juu, muistinkin tuolta toisesta pinosta, että Napero sinun vauvasi oli vielä aika kevyt, muistankohan oikein, ehkä minäkin sitten hankkisin sen trikoisen...
Oli uutena melkoisen hinnakas mutta erittäin hyväksi koettu :)
+ kohta viisikuisen tytön saa (vielä) kolmeen eri asentoon.
+ ulkoasu miellyttää (väri musta) monet ovat luulleet omaksi paidakseni
+ ergonominen, eli ei paina kun sitoo huolellisesti, vauvan paino jakaantuu tasaisesti.
+ tyttö tykkää ja äiti kanssa
- pitkä malli...likaantuu helposti lattialla ja näin ollen esim. kadulla sitominen on hankalaa (sisätiloissa päälle)
- vaikka materiaali on hengittävää, lämpimässä ilmanalassa (emme asu suomessa) lapselle tulee helposti hiki...ja äidille joskus myös.
Kyllä vielä voi aloittaa, mekin aloitettiin liinakokeilut vasta kun vauva oli 5 kk, mutta ihan yllättävän hyvin tuo viihtyy liinassa. Sain kaverilta Hug-a-Bub-merkkisen pitkän trikooliinan, joka ainakin on hyväksi nyt havaittu, tosin siinä ei ole kuin kaksi vaihtoehtoista kantoasentoa, mutta vauva on niin suuri, että eipä varmaan muut asennot toimisikaan. Saisitko jostain lainaksi liinan, että voisit testailla?