Parisuhteessa elävät äidit - Kuinka usein saatte olla YKSIN kotona vaikkapa 24h?
No siinäpä se kysymys tulikin.
Eli miten usein te äidit, joilla mies kotona saatte olla aivan yksin kotona vaikkapa ihan kokonaisen päivän? Lähteekö mies koskaan lasten kanssa käymään vaikkapa päivän tai parin reissussa niin, että saat olla yksin kotona?
Itse olen aina lasten synnyttyä lähtenyt käymään muutaman päivän tai ihan vaikka yön yli reissuilla naapurikaupungissa kaverin perheen tykönä tai vanhempieni luona. Minusta on mukavaa olla lasten kanssa reissussa ilman miestä ja lapset tykkää.
Miestä olen koittanut pian yhdeksän vuotta pukata kahden lapsen kanssa edes vuorokaudeksi johonkin. Ihan mihin vain. Eipä ole lähtenyt. Siitä ei ole kiinni, etteikö hänellä olisi vapaapäiviä tmv. Sanoo vain, että minne hän nyt lähtisi (ei ole semmoisia kavereita lapsineen joille voisi yökylään lähteä ja sukulaississaan ei ole käynyt koskaan edes ennen kuin aloimme seurustella).
Olen ihminen, joka on aina viihtynyt todella hyvin myös omissa oloissaan. Ja alkanut todella kuluttaa viime vuosina se, että todellakin en ole pian yhdeksään vuoteen saanut olla edes yhtä vuorokautta ihan yksin kotona. Olen kyllä muualle päässyt oikein hyvin yksinkin, mutta se oma koti olisi se paikka, jossa edes joskus haluaisin olla ihan yksin rauhassa ilman ketään.
Vuosien varrella on muutamaan otteeseen saatu miehen kanssa lapset kauas mummolaan muutamaksi päiväksi häiden tmv. takia, mutta silloinkaan en ole saanut siis olla kotona ihan yksin. Mies on ollut siinä sitten kuitenkin.
Kaikillahan ei tällaista oman tilan ja ajan kaipuuta ole (meitä on moneksi) ja itse olen lapseni tehnyt, ukon valinnut ja hoidan perheeni joo. Mutta ihan vain mielenkiinnolla kyselen, miten yleistä tämä tällainen on, että äiti ei koskaan saa olla kotonaan ihan yksin.
Kommentit (36)
En koskaan. Minulla on päävastuu lapsistamme ja yrittäjäpuolisoni keskittyy töihin. Jos menen jonnekin, otan lapseni mukaan. Mies taas ei mene lasten kanssa pidemmäksi aikaa mihinkään.
Vanhin lapseni on 5 vuotta ja pisin aika erossa lapsistani on tarhapäivän mittainen.
Asia ei haittaa yhtään. Olen mieluummin lasteni kanssa kuin ilman heitä. <3
Ei kertaakaan noin pitkään, muutama tunti on maksimi ollut. Olen tullut äidiksi vajaa viisi vuotta sitten..
En mäkään saanut olla muutamaa poikkeuksellista parin tunnin pätkää lukuun ottamatta vuosien ajan.
Sitten tuli ero. Ja nyt saan olla kahdesti kuukaudessa YKSIN kotona jos niin haluan aina perjantai-iltapäivästä sunnuntai-iltaan. Tämä on mahtavaa; vaikka olen vastuussa arjesta yksin, niin silti koen tämän helpommaksi koska tosiaan tietää, että saa välillä tauon itselleen. Olisi saanut varmaan naimisissa ollessakin, mutta ei se mies koskaan mihinkään lasten kanssa vaikka viikonlopuksi lähtenyt. Pyysin kyllä. Monesti.
En ole koskaan ollut yötä yksin kotona, enkä ollut kuin tunteja yksin muutenkaan. Toki minulla on oma makuuhuone ja saan siten omaa aikaa. Ikääkin jo 63v.
Parina viime kesänä olen saanut olla muutaman päivän yksin, kun mies on ollut leirillä isomman kanssa ja pienempi mummolassa. Itse olen tietty ollut päivät töissä (ja tehnyt pitkää päivää), mutta ne muutamat tunnit, kun on illalla saanut olla yksin - ihanaa! Tänä kesänä tuota herkkua ei ole tiedossa ja ahdistaa jo valmiiksi...
En ikinä saanut edes muutamaa tuntia omaa aikaa, jos töissäkäymistä ja opiskelua ei lasketa. Ei ihme että parisuhde on entinen. Ex ei halunnut koskaan mennä yhtään mihinkään lasten kanssa keskenään, vaan aina liikuimme joko koko perheellä tai sitten niin että minä olin lasten kanssa. Sellainen on aika kuluttavaa.
Parisuhdeaikaakin oli vain jos minä maksoin lastenvahdin. Kuka semmoista viitsii kovin pitkään katsella, että toinen ei koe mitenkään tarpeellisena viettää kahdenkeskistä aikaa puolison kanssa?
N. 4-5krt vuosi. Itseasiassa nyt on juuri alkamassa "oma viikonloppuni" kun mies ja muksut lähtevät mökille parin tunnin päästä ja tulevat sunnuntaina takaisin. Itse en lähde mukaan sillä aion maalata meidän makuuhuoneen ja olla vain ja möllöttää kotona. Minulla ei pää kestäisi jos en joskus saisi olla yksin kotona. Rakastan kyllä lapsia ja miestä ja viihdyn tottakai perheeni kanssa, silti oma aika on joskus kultaakin kalliimpaa. Vähän viiniä, saunaa ja hömppää telkkarista, kyllä taas jaksaa. Lapset 3v, 4v ja 7v.
Lapset 8 ja 11, olen kerran pari ollut yksin kotona 24h lasten saamisen myötä. Silloinkin osa tunneista mennyt töissä.
Minulle on ok, että voin viettää aikaa ystävieni kanssa esim. lähtemällä reissuun tai viettää yö kotona tai hotellissa yhden lapsen kanssa kerrallaan.
Meillä on iso talo, joten muiden läsnäolo kotona ei ahdista minua. On ihan ok, että saan olla kotona yksin muutamia tunteja kerrallaan.
Kun mökki valmistuu saattaa olla että näitä yksin kotona hetkiä tulee, jos mies viihtyy lasten kanssa mökillä enemmän kuin minä. Tosin luulen, että silloin istutaan extempore iltaa ystävien kanssa kun mies ja lapset on mökillä.
Mutta joo myönnän, että irtiottoja perheestä aikuinen ihminen ja lasten vanhempi kyllä kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
En mäkään saanut olla muutamaa poikkeuksellista parin tunnin pätkää lukuun ottamatta vuosien ajan.
Sitten tuli ero. Ja nyt saan olla kahdesti kuukaudessa YKSIN kotona jos niin haluan aina perjantai-iltapäivästä sunnuntai-iltaan. Tämä on mahtavaa; vaikka olen vastuussa arjesta yksin, niin silti koen tämän helpommaksi koska tosiaan tietää, että saa välillä tauon itselleen. Olisi saanut varmaan naimisissa ollessakin, mutta ei se mies koskaan mihinkään lasten kanssa vaikka viikonlopuksi lähtenyt. Pyysin kyllä. Monesti.
No mikset itse lähtenyt viikonlopuksi kotoa esim. Minireissulle, ystävien kanssa viihteelle tms.
Minä olen mies, ja joka kesä minulla on kavereiden kanssa yksi viikonloppu mökillä aikaa ilman lapsia. Muuten nuo pyörii ympärillä koko ajan työssäoloaikaa lukuun ottamatta.
Vaimollani lapsivapaata on 6-12 päivää kuukaudessa, kun olen itse lasten kanssa reissussa. Lasten harrastukset ottaa aikansa treeni- ja kisareissuineen, ja ovat lähes kokonaan minun vastuulla.
Kai minulla sitten on onnekas vaimo, kun saa ruhtinaallisesti vapaata muusta perheestä? Tosin itse haluaisi kulkea mukana, mutta monesti reissuun lähtöpäivät siten, ettei saa vapaapäivää ehtiäkseen mukaan. Itse en valita, olen tyytyväinen siihen kesäiseen vapaaseen viikonloppuun ja nautin lasten kanssa kulkemisesta.
En koskaan sen jälkeen kun ensimmäinen lapsi syntyi. Silloin tällöin saan olla muutaman tunnin pätkiä omissa oloissani, mutta sitä tapahtuu ehkä kerran, pari kuukaudessa. Kaipaan todella paljon yksinoloa ja aikaa vain omille ajatuksille. Saisin siitä voimaa jaksaa.
Olin lasten kanssa 24/7 (okt, ruuat, harrastuskuskaukset you name it) ja mies reissutöissä. Ilmestyi viikonloppuisin nurkkiin pyörimään, puuhaili omiaan ja toki joskus vei lapsiakin (päiväseltään) jonnekin.
Eron jälkeen on ollut omaa aikaa 1 vrk/vko kun mies pitää lapsia, eli elämäni on nykyään paljon helpompaa. Ruokaa menee vähemmän, pyykkiä on vähemmän. Happy 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikset itse lähtenyt viikonlopuksi kotoa esim. Minireissulle, ystävien kanssa viihteelle tms.
Kyllä se on eri asia lähteä omasta kodista pois reissuun. Niitä reissuja tulee pari tehtyä vuoden aikana. Lähikaupunkiin kaverin tykö tyttöjen iltaan esimerkiksi. Mutta pointti oli, että enemmän kuin mitään ihminen kaipaisi sitä, että edes joskus saisi siellä omassa kodissa olla ihan yksin ja rauhassa edes sen 24h.
Mies on lasten kanssa anoppilassa ehkä muutaman päivän kesälomalla kun itse olen töissä, joten vastaan 2-3 päivää/yötä. Ja silloinkin olen itse töissä, joten ei se ole samalla lailla omaa aikaa. Joskus se olisi ihan mukavaa olla vain ihan itsekseen kotona, mutta sitä ei usein tapahdu.
Pari kertaa vuodessa, joko muut menee mökille tai minä menen yksin mökille.
Mulla ihan sama. Esikoinen on 12 v, enkä ole ollu yhtäkään yötä poissa kotoa. En ole lasten syntymien jälkeen ollut kertaakaan yksinäni 24:ää tuntia. Maksimi yksinoloa taitaa olla 5 tuntia.