Viettääkö nykyään ketkään enää joulua ihan vain oman perheen kesken omassa kodissa
Kommentit (11)
Todellaki, todellaki, todellaki...
Meillä tulossa noin kolmaskymmenes kotijoulu omalla porukalla.
Me. Miehen vanhemmat pyysi aattona heille, mutta kieltäydyttiin.
Me olemme näin tehneet jo 37 vuotta muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Nämä poikkeukset ovat olleet niitä, kun vanhempani ja/tai veljeni perhe on tullut meille, ja yhden joulun vietimme Afrikassa safarilla. Miehellä ei vanhempia enää ollut naimisiin mennessämme.
Parikymppisenä naimisiin mennessäni ilmoitin vanhemmilleni, että me vietämme joulun omassa kodissamme omat perinteet muodostaen, mutta ovet ovat aina auki ja kutsu meille voimassa sitä erikseen esittämättä.
Hektisen arkielämisen vastapainoksi joulunpyhät ovat meille aina olleet rauhoittumisen aikaa oman perheen parissa ja se on ollut ilmeisen onnistunut päätös, sillä nyt myös jo aikuisten lasten puolisot haluavat viettää joulun kokonaan meillä vaihtamatta paikkaa siinä välissä.
Olen jokaiselle lapselle sanonut, että en pistä pahakseni, jos he haluavat toimia toisin, matkustaa tai viettää joulun toisten appivanhempien luona, mutta niin kauan minä joulun laitan kuin jaksan ja kaikki ovat tervetulleita meille.
Lapsenlapsia ei (vielä) ole, katsotaan tilanne uudelleen sitten, jos niitä siunaantuu.
Ihan omassa seurassani oon kotonani.
Mun lapsuudessa me vietettiin perheen kesken. Kun olin ihan pieni, mentiin äitini vanhempien luo (siellä saattoi olla muitakin sukulaisia), ja joinakin jouluina äitini sisko oli luonamme. Olen viettänyt kaikki jouluni vanhempieni luona, pl. sen joulun, kun olin vaihto-oppilaana. Tänä jouluna mun vanhemmat asuvat eri paikkakunnalla, emmekä jaksa sinne lähteä, joten vietämme kotona. Yksi ystäväni kuitenkin ilmoittautui meille joulunviettoon, joten emme sitten vietäkään vain oman perheen kesken. Olen tyytyväinen! Jotenkin tuntuu siltä, että ei ihan pääse joulutunnelmaan, jos on vain oman perheen kesken. Haaveilen, että ensi jouluna ystävän lapsetkin tulisivat (nyt he ovat isänsä kanssa isän kotimaassa), ja myös ystäväni ex-mies, mutta en tiedä, haluaisikohan hänen tyttöystävänsä meille tulla (en tiedä, ovatko he viettäneet joulua yhdessä, kyseessä on hieman sellainen kevyempi suhde). Ystäväni ja hänen eksänsä kyllä pystyvät viettämään joulua samassa paikassa, siinä ei ole ongelmaa.
Ollaan varmaan 10 vuotta vietetty joulut kotona oman perheen kesken.
Ei stressiä, ei kiirettä. Saa ottaa rennosti.
Tavataan sukulaisia ennen joulua ja vaihdetaan lahjat.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan varmaan 10 vuotta vietetty joulut kotona oman perheen kesken.
Ei stressiä, ei kiirettä. Saa ottaa rennosti.Tavataan sukulaisia ennen joulua ja vaihdetaan lahjat.
Samat, suklaarasiat vaihdetaan läheisimpien kanssa, varsinaisia lahjoja ei ole vuosiin enää toisillemme ostettu, mitä sillä turhalla krääsällä tekee.
Ihmettelen tätä määritelmää oma perhe ja oma koti.
Tarkoitatko ap siis ydinperhettä ja sen kotia? Silloinhan ei voi sanoa "enää" koska tapa viettää joulua vain ydinperheen parissa on uusi, nykyajan trendi.
Mun lapsuudessa useimmiten joulua vietettiin suvun kanssa.
Meidän helsinkiläinen ydinperhe siis yleensä matkusti Itä-Suomeen mun äidinpuolen mummilaan jouluksi kun me lapset olimme pieniä. Ennen matkaa kävimme Helsingissä isän vanhempien luona, toisessa mummolassa siis. Meillä oli myös perinne viettää tapaninpäivä mun sedän äidin luona, ja tämän kuoltua sedän luona (setä oli Tapani, joten se oli hänen nimipäivänsä, siitä tapa). Isoisän kuoltua ja vanhempieni erottua me lapset kävimme jouluaattoaamuna isän luona ja illan vietimme äidin ja mummin kanssa setäni ja tätini luona Helsingissä - mummi matkusti silloin Itä-Suomesta meille pääkaupunkiin useaksi viikoksi. Naimisiin mentyäni olen viettänyt joskus joulua omassa kodissani mieheni ja äitini sekä mieheni sukulaisten kanssa. Veljeni on taas yleensä viettänyt naimisiin mentyään jouluaattonsa vaimonsa perheen kanssa, paitsi meillä on tässä tapauksessa ollut tapana käydä aattoaamuna kaikki yhdessä haudoilla, usein kolme sukupolvea yhdessä.
Joulunalusviikolla myös käytiin viemässä joulukukka sukulaisille ja tuttaville, jotka asuivat lähisueudulla.
Näyttää että nykyaikana monet suomalaiset eivät enää seurustele suvun kesken. Pahimillaan tällä palstalla joku ei pitänyt edes isoäitään enää sukulaisena.
Minä tavallaan. Olen töissä viikonloppuna ja taas heti tapaninpäivänä. Vietän joulun lapseni kanssa kotona. Ei ole muutakaan paikkaa, mahdollisuuksia tai rahaa.