Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirveä, hirveä hormonikierukka!

Vierailija
17.12.2018 |

Vuosien hormonittoman elämänvaiheen jälkeen lääkäri sai ylipuhuttua minut hormonikierukkaan, että kuukautiset muka jäisivät pois eivätkä olisi enää runsaat.
Ennen vuotoa kesti viisi päivää joista kolme tosi runsasta. Kierukan jälkeen vuoto kesti 12 päivää ja oli vähemmän runsasta. Vuodottomia päiviä oli kuukaudessa seitsemän, koska tummaa tiputteluvuotoa oli viikko ennen menkkoja.
Alavatsa pulpahti esiin valtavana muumimahana, ei auttanut ruokavalio eikä treeni. Maha roikkui reisien päällä istuessa.
Olin jatkuvasti PMS-tilassa, nestettä kertyi kehoon, selluliittia tuli lisää. Paino ei noussut kiloissa, mutta keho meni ikään kuin pysähtyneeseen tilaan.
Mielialan muutokset olivat kauheita, sain kamalia raivareita miehelle ja lapsen mukaan suuttuessa olin pelottava. Seksiä ei tehnyt mieli pariin kuukauteen, sillä inhosin vartaloani.
Koko ajan väsytti, kymmenen kilsan lenkin jälkeen normaalisti olisin energinen, mutta seuraavana päivänä lenkistä olin tosi uupunut. Paikat eivät palautuneet salitreenistäkään, paikkoja jomotti monta päivää.
Kroppa meni jumiin herkemmin ja olo oli kuin flunssa olisi juuri tulossa.
Kasvot menivät jotenkin turvoksiin, posket pyöristyivät.
Kävin otattamassa Mirenan pois puolen vuoden kuluttua sen asentamisesta, kun sivuvaikutukset pahenivat ja raivokohtaukset ylittivät oman ymmärrykseni.
Syy suuttumiseen oli aina naurettava, enkä ole väkivaltainen ihminen, mutta Mirena raivareitten aikana tunsin irtaantuvani ruumiistani, niin vihainen olin kaikesta.
Ja erona aiempaan elämään ennen Mirenaa; kun normaalisti suuttumisen jälkeen mieli tasaantuu, olenhan temperamenttinen ihminen muutenkin, kierukkaraivarit jäivät päälle ja ahdistus ei lähtenyt.
Siinä vaiheessa kun huomasin illalla meneväni nukkumaan ja toivovani kuolemaa yön aikana, etten heräisi taas hirveään ahdistukseen aamulla, kävin otattamassa sen pois.
Nyt poistosta on kulunut viikko ja jo ensimmäisenä aamuna placebovaikutuksen ansiosta tunsin toivoa paremmasta.
Keho on toiminut nyt niin, että vessassa juoksettaa koko ajan, ei ummeta enää eikä vatsa pömpötä. Olo on silti flunssainen koko ajan ja paikkoja kolottaa, voi viedä kuulemma kuukaudenkin että normalisoituu.
Onneksi mulla oli hormonittomat vuodet ennen kierukkaa, koska tiedän, miltä kehossa PITÄISI tuntea.
Mietin vaan, että tuntevatko ne naiset, jotka aloittavat pillerit nuorena ja vaihtavat lennosta kierukkaan. Tietävätkö he, miten paljon hormonit ja hormonikierukka muuttaa persoonaa?
Tilasin Lady Compin samantien ja päätin, että ei enää ikinä mitään hormoneita mulle, kiitos.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minullaon ollut Mirena 16-17 vuotta putkeen. Ei sitten mitään oireita. (Juu, olin muutaman vuoden ilman hormoneja tätä ennen.)

Vierailija
2/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukka rules!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut samainen hormonikierukka nyt vuoden ja tässä ajassa 50% hiukset lähteneet, uusia ei kasva. Menen poistattamaan kierukan tammikuussa. Olen myös ollut todella masentunut tän vuoden. Ehkä osa selittyy kierukalla. Muuten olen kyllä nauttinut todella paljon siitä että kuukautisia ei ole. Ensin valui 3kk ja sen jälkeen ei ole tullut.

Vierailija
4/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli enemmän vuotopäiviä vuodessa kuin vuodottomia. Alavatsa oli melkein jatkuvasti kipeä, supisteli. Siinä sitten mietti muutenkin, että minkä vuoksi tuollainen piti laitattaa, kun halutkin loppuivat vaivojen vuoksi.

Vierailija
5/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettin Mirena 2015 kesällä. Lähes jatkuvaa vuotoa viikosta toiseen, välillä runsasta ja välillä tiputtelua. Kaikki lääkärit yllyttivät pitämään Mirenaa vähintään vuoden, silloin tasoittuu.

Muata tuli myös raivohullu ja lähes 24/7 äkäpussi. Mikään ei ollut erityisen hauskaa tai ihanaa. Seksiä en halunnut ja olipa vuotoakin nin usein ettei monesti voinutkaan.

Kierukan oltua 8kk alkoi hormonaalinen akne. Järkyttävän suuria finnejä hiusrajaan ja kasvojen alaosaan. Päätin poistattaa kierukan 10kk jälkeen, mutta lääkäri suostui vuoden kohdalla. Mutta ei saanut kierukkaa pois.

Menin yksityiselle, mutta sielläkään kierukkaa ei saatu ulos. Kohdusta valui vihertävää nestettä, ja sain ab-kuurin. Sain myös lähetteen keskussairaalaan naisten polille. Ei-kiireellisen.

Pääsin kierukasta eroon 1v 3kk jälkeen. Mieliala parani, pahin akne ohi mutta vieläkin joka kuukausi tulee kipeitä finnejä.

Pelattiin ilman hormonaalista ehkäisyä laskien varmoja päiviä. Viikko sitten kävin raskauden keskeytyksessä ja sain reseptin e-pillereihin. En tiedä mitä tehdä ehkäisyn suhteen. Lapsia jo 3 mutta sterilisaatioon en lähetettä vieläkään saanut, alle 30v olen. Tekisi mieli aloittaa e-pillerit finnien takia, mutta ne kaikki muut oireet.. En tiedä.

Vierailija
6/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kaikille ei sovi synteettiset hormonit. Itseasiassa useimmille ei, joillekin kyllä, mutta monet eivät osaa yhdistää mielialaongelmia ym. Oireita hormonaaliseen ehkäisyyn juuri siksi, että niillä turrutetaan keho ja mieli jo teini-iässä.

Itse tule hormoneista kamalaksi ahdistuneeksi raivottareksi, hiukset muuttuu kuiviksi korpuiksi ja lähtee päästä, ja turpoan aivan hillittömästi. Jalkoihin kertyy niin paljon nestettä, että en voi kivutta juosta.

Vierailija
7/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli mirenasta finnit. Vuodot loppu, mikä oli hyvä. Pakko oli otattaa pois. Nyt on kuparikierukka ollut 1,5 vuotta. Hyvä väline on.

Vierailija
8/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ykkönen jatkaa.

Olen tosi yllättynyt näistä vastauksista. Tai olen toki kuullut, ettei kaikille sovi, mutta että oireet ovat noin rajut! Minulla ei siiskoskaan ole ollut mitään sivuoireita.

Itse asuassa - en ole koskaan saanut sivuoireita mistään.... esim. Verenpainelääkitys on vaikea löytää, mutta en ole siitäkään saanut oireita. Ehkä toiset ihmiset vain ovat herkempiä reagoimaan kaikkiin lääkkeisiin?

Söin pillereitä ikävuosina 20-28, ja Mirena laitettiin, kun olin 36 v.

Vierailija
9/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä paino nousi mirenan laiton jälkeen kuukaudessa 12 kg, akne puhkesi ja mielialanvaihtelut olivat jotain aivan järkyttävää. Aiemmin olin syönyt pillereitä, eikä mitään ongelmaa. Poiston jälkeen akne lähti pikkuhiljaa katoamaan, paino pysyi vaikka mitä teki. Nyt vihdoin, noin vuosi poistosta olen saanut 5 kg pois mutta on kyllä tosi tiukassa ne kilot. Vuosin myös mirenan sikana lähen koko ajan sellasta pientä tiputtelua. Em suosittele.

Vierailija
10/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kokeilin ensimmäisen kerran hormoniehkäisyä 19-vuotiaana ja aloin saada finnejä outoihin paikkoihin. En jäänyt pidemmäksi aikaa tarkkailemaan mahdollisia lisämuutoksia vaan lakkasin käyttämästä valmistetta. 

Myöhemmin kokeilin toista valmistetta ja se sitten teki mielialasta masentuneen ja herkästi räjähtävän. Siinä kohtaa päätin että saa kokeilut riittää, en rupea enää tämän enempää muokkamaan itseäni hormoneilla. Ties kuinka monta olisi pitänyt käydä läpi että olisi ehkä löytynyt joku sivuvaikutukseton, siinäkin toki sitten pidempiaikaiset riskinsä.

Huomasin muutokset helposti koska tietoisena mahdollisista riskeistä halusin aloittaessani seurata mitä mulle tapahtuu tai on tapahtumatta. Siksi ihmettelen kuinka moni nainen vain alkaa käyttää jotain hormoniehkäisyä, saa hirveät sivuvaikutukset joista yksi on monilla ihan selkeästi havaittava nesteen kertyminen kroppaan, mutta eivät silti tajua lopettaa käyttöä. 

Vierailija
11/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yli kuukauden kestoisia veren vuotoja Mirena kierukan ottamusesta, kiput vattassa vaan paheni jatkuvasti kunnes eräänä päivänä sain tarpeekseni ja nappasin sen kapineen ulos itse.

Ennen olen käyttänyt kupari kierrukkaa ilman mitään ongelmia. Aina ollut runsaat vuodot 3-5 päivää ja muutama pikku tipputtelu päivää, mutta hienot tasaiset 34 päivän kierrokset.

Nyt odottamassa sterilisaatiota. Yli 30 vuotta. Sterilisaatiota saa jos täyttää ykskin vaatimus listalta.

-30v

-3 lasta

-vaikeuksia muitten ehkäisy menetelmien kanssa.

Moni lääkäri syystä tai toisesta valehtelee ja ei suostu lausuntoon tai lähetteen. Rikkovat lakia.

Vierailija
12/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena tuputettiin e-pillereitä koulun terkkarilta lähtien. Kokeilin kolmea eri merkkiä eikä mitkään niistä käyneet. Jokaista söin n vuoden ja kaikista oireita; painonnousut, finnit, masentuneisuus, järkyt raivo- ja itkukohtaukset ja seksuaalinen haluttomuus. Silloin jo päätin etten tunge mitään hormonipohjaista kehooni.

Poikaystävät luovutti kun joutuivat käyttämään kondomia kun "kaikki naiset syö pillereitä" ja kun keskustelin kavereiden kanssa niin ne jotka söivät niin kaikilla! ihan kaikilla oli noita samoja sivuoireita. Haluttomuutta oli jokaisella, parikymppisillä nuorilla naisilla!!

Tapasin mieheni yli 20 vuotta sitten joka suostui 😂 käyttämään kondomia vuosia kunnes halusimme lapsia. Syntyi kaksi ja luku sai jäädä siihen ja neuvolalääkäri ylipuhui minut hormonikierukkaan. VIRHE!! Pilleriajoista oli aikaa yli 20 vuotta mutta aivan samat oireet palasivat. Itkin joka v*tun paikassa ja asiasta, halut hävis ja oksensin seksin jälkeen, paino nousi 8kg puolessatoista kuukaudessa jonka myös vuosin putkeen, kolme viikkoa väliä ja uusi vuotoputki, supisteli, suuria pikkurillinpään kokoisia finnejä tuli selkään, hartioihin ja rintaan ( niistä jäi syvät arvet ), hiukset tippui mutta leukaan kasvoi kovia partajouhia.

8kk jälkeen menin gynelle otattamaan härvelin pois joka tuli kuulemma jo ovella vastaan. Kohtu oli jotenkin supistellut sen ruttuun? tms eli kehoni hylki sitä tosissaan 😅

Tuostakin jo kohta 15 vuotta ja luomuna on ollut niin hyvä olla.

Vierailija
13/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin me ihmiset ollaan erilaisia. Itselläni hormonikierukka oli yli 25 vuotta, välillä vain vaihdettiin uuteen.

Koko aikana ei kuukautisia, ei turvotusta, ei mielialanvaihtelua ja seksielämä vilkasta. Hormonikierukan ansiosta selvisin myös vaihdevuosista lähes huomaamatta; se poistettiin, kun olin jo 57-v ja ainoastaan seuraavan puolen vuoden aikana minulla oli usein kuuma, muttei kuitenkaan mitään hikoilua, yöheräilyä tms. Jotkut kärsivät vaihdevuosioireista monta vuotta.

Olin hyvin tyytyväinen käyttäjä.

Vierailija
14/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni naamaan hormonikierukka nosti kuukausiksi törkeän aknen ja poskeen kammottavan mätäpaiseen. Otti kierukan 22-vuotiaana, siihen asti syönyt pillereitä ja kasvojen iho ollut aina kuin vauvan pylly.

Tiedän, että kierukat sun muut vaikuttavat eri ihmisiin eri tavoin, mutta ei tee itse mieli vaihtaa pillereitä kierukkaan juuri tämän keissin takia, vaikka pillereiden haittavaikutukset mietityttävätkin.

Vierailija
15/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli kuukauden kestoisia veren vuotoja Mirena kierukan ottamusesta, kiput vattassa vaan paheni jatkuvasti kunnes eräänä päivänä sain tarpeekseni ja nappasin sen kapineen ulos itse.

Ennen olen käyttänyt kupari kierrukkaa ilman mitään ongelmia. Aina ollut runsaat vuodot 3-5 päivää ja muutama pikku tipputtelu päivää, mutta hienot tasaiset 34 päivän kierrokset.

Nyt odottamassa sterilisaatiota. Yli 30 vuotta. Sterilisaatiota saa jos täyttää ykskin vaatimus listalta.

-30v

-3 lasta

-vaikeuksia muitten ehkäisy menetelmien kanssa.

Moni lääkäri syystä tai toisesta valehtelee ja ei suostu lausuntoon tai lähetteen. Rikkovat lakia.

Toivottavasti kukaan ei ota mallia sinusta, poistamaan aina neuvolaan, ettei tule vahinkoa, kierukka on voinut joutua vaikka virheasentoon, eikä ole siksi toiminut kunnolla. Ensimmäinen puilovuotta kannattaa odottaa, yleensä haittavaikutukset häviävät sen jälkeen.

Vierailija
16/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tiputtelua ensimmäiset puoli vuotta jatkuvasti. Sen jälkeen ollut parin päivän hyvin niukat kuukautiset, ei muita oireita (paitsi ennen kuukautisia yhden päivän kestävä päänsärky).

Vierailija
17/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin hormonaalista ehkäisyä muutaman vuoden ja erinäisten vuoto-ongelmien lisäksi en huomannut muita sivuvaikutuksia. Muutokset persoonallisuudessa ja kehossa tapahtuivat niin vaivihkaa että oletin lopulta että olen vain syntyjään jotenkin paska ihminen, vaikka ei siis periaatteessa ollut mitään isompia ongelmia. Kun jätin ehkäisyn pois pari vuotta sitten (kyllästyttyäni tiputteluvuotoon), niin vasta sitten muistin miltä tuntuu olla täysissä voimissa henkisesti, fyysisesti ja seksuaalisesti! Kauhistuttaa ajatella miten paljon naisten ja pariskuntien ongelmista aiheutuu hormonaalisesta ehkäisystä heidän tajuamattaan.

Vierailija
18/19 |
17.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytin hormonaalista ehkäisyä muutaman vuoden ja erinäisten vuoto-ongelmien lisäksi en huomannut muita sivuvaikutuksia. Muutokset persoonallisuudessa ja kehossa tapahtuivat niin vaivihkaa että oletin lopulta että olen vain syntyjään jotenkin paska ihminen, vaikka ei siis periaatteessa ollut mitään isompia ongelmia. Kun jätin ehkäisyn pois pari vuotta sitten (kyllästyttyäni tiputteluvuotoon), niin vasta sitten muistin miltä tuntuu olla täysissä voimissa henkisesti, fyysisesti ja seksuaalisesti! Kauhistuttaa ajatella miten paljon naisten ja pariskuntien ongelmista aiheutuu hormonaalisesta ehkäisystä heidän tajuamattaan.

Tämän sivuvaikutusten huomaamattomuuden takia on niitä, jotka luulevat etteivät saa mitään sivuoireita hormoneista. Tietysti on niitä joille ei oikeasti tule mitään, mutta "sivuoireettomat" meuhkaajat eivät ole pitäneet ehkäisystä edes kuukauden taukoa jolloin näkisi kunnolla sivuoireiden poissaolon.

Vierailija
19/19 |
29.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lienevätkö esim. Mirena-sivuoireet allergiaoireita?

Ovatko nykynaisten endometrioosit ja lukuisat muut synnytyselin-kasvannaiset näiden synteettisten "ehkäisyhormonien" aiheuttamia?

Hormonaalinen kortisoni- voide aiheuttaa myös pahan allergisoitumisen jos Mirena on samaan aikaan kohdussa. Keho, naamaa myöten alkoi kukoistamaan tuolloin raivokkaasti, kertoi ystäväni. Kierukka sai häneltä lähteä, mutta naama kukkii edelleen. Kortisonista hän ei voi vielä luopua; työ on tärkeämpi kuin ulkonäkö.

Avun saanee jos luopuu synteettisistä hormoniperäisistä "lääkeaineista" ja jaksaa sietää allergiaoirehdintaa useamman vuoden, kunnes keho itse poistaa rasvasoluihin sitoutuneet kemialliset hormonit!?

Hormoniallergiaan ei saa apua, se on vain kestettävä.

Duodecim artikkeli "Hormoni herkistää", kertoo tästä ongelmasta. Duodecimin toinen artikkeli kertoo sen, että apua tuo immuuni-järjestelmän heikentäminen tai "drugs"; mitä "drugs" taas tarkoittaneekaan? Duodecim kertoo myös sen miten kemiantuotteita, synteettisiä hormonikorvaajia on lääkäreiden taholta juhlittu "elämän eliksiirinä". (Sitaatti on Duodecim lääkäreiden aikakausikirjasta).

Lääkärit vaikenevat, apua heiltä on siten aivan turha pyytää!