Leivotko itse joulutortut?
Monissa keskusteluissa olen törmännyt kommenttiin, "Ostan jouluruuat valmiina, mutta joulutortut leivon itse." Valmistaako nämä ihmiset voitaikinat itse ja leipoo siitä tortut vai lasketaanko valmistaikinan sulatus, hillonökäreen laitto ja paistaminen itse tekemiseksi?
Kommentit (21)
Ostan voitaikinalevyjä
Hillon keitän itse luumuista
Mä ostan ihan oko tortut valmiina. Ne molemmat, jotka meidän perhe joulunaikaan syö.
Ostan voitaikinan valmiina. Voitaikina on aika vaikea/onnistuminen vaatii hyvää tuuria.
Vierailija kirjoitti:
Ostan voitaikinalevyjä
Hillon keitän itse luumuista
Miten teet hillon? Mun itse tekemä hillo ei kestä paistamista, se muuttuu kuumetessaan juoksevaksi, eikä pysy paikoillaan tortussa.
Kasvatan luumut itse ja keitän hilloksi.
Voi on oman lehmän kermasta käsin kirnuttu ja vehnä omalla pellolla kasvatettu ja omassa myllyssä jauhoiksi jauhettu. Voiteluun käytetty kananmuna on tietenkin oman pikku kanasen pepusta tullut.
Kuivia luumuja ja vähän vettä ja sokeria kattilaan. Niin että luumut peittyy. Kiehauta ja bamixilla muussiksi.
Ei oo omenaista kuten kaupan ns, luumuhillo joka on makuuni pahaa
Teen taikinan itse mutta hillon ostan. Taikina on jo ollut viikon tekeytymässä pakkasessa. Inhoan lehtitaikinatorttuja joten siinä syy
Mulle kelpaa vain voitaikinalevyt
Teen itse niistä pakastelevyistä. Voisihan nekin kaiketi täysin valmiina ostaa.
Luumuhillo keitetään kuivatuista luumuista.
Jos ei ole kuivattuja luumuja hilloa voi erissä laittaa paistinpannulle ja haihduttaa siitä pois vettä jotta tulee paistonkestävää
Niin kalliossa asuva citysinkku laskee valmistaikinasta tehdyt joulutortut leipomiseksi. Nekin tekemällä hän silti katsoo ohjeita ja joutuu soittamaan äidillensä, että mitenkä se nyt menikään. Silläkin tavalla hän onnistuu räjäyttämään ne uunissa ja kavereille niitä tarjoillessa hän antaa disclaimerin: "no näitä nyt tuli tällaisia".
Eikun se sanonta sisältää vitsin. Ovat niin iisejä, ettei niitä viitti ostaa valmiina vaan "tekee itse". Taittelee kulmat ja hillot perään. Oho, itsetehdyn tuntua ja saa vähän tehdyn tuoksuakin kotiin.
Tästä kulmasta olen itse asiasta palstalla maininnut.
No juu, ei sitä ihan leipomiseksi voi sanoa, jos ostaa valmiin taikinan. Voitaikinan tekeminen on työlästä, joten kunnia heille jotka oikeasti tekee itse (minä en ole tehnyt sitten koulun kotitaloustuntien).
Onhan ne nyt uunituoreina ihan eri tavalla hyviä kuin valmiina ostetut, vaikka valmisVOItaikinaa ja -hilloa käyttääkin.
Ei ne jäähtyneinä enää oikein miltään maistu.
Teen itse kermaviilivoitaikinan. Inhoan lehtevyyttä, kananmunaa ja taikinan makeutta. Monenlaista torttua on tullut syötyä. Kaupan valmiit ja nämä puolivalmiit on pahoja.
Vierailija kirjoitti:
Kuivia luumuja ja vähän vettä ja sokeria kattilaan. Niin että luumut peittyy. Kiehauta ja bamixilla muussiksi.
Ei oo omenaista kuten kaupan ns, luumuhillo joka on makuuni pahaa
Lisää kanelia, konjakkia, vaniljasokeria.
Hyvä tulee.
Kaupan "hilloja" ei syö erkkikään.
tjoo, munin munatkin itse, tai jotain
Teen voitaikinan itse, siinä ei ole suurta vaivaa. Ei sen vaikeampaa kuin tekisi sämpylätaikinan.
T. Lidl-mies.
Mitä väliä?