Voiko 21-vuotiaalla olla niin pahat menkat ettei pysty tulemaan luennoille?
Kaveri lähetti hetki sitten sähköpostin missä hän pyytää että tekisin hänelle muistiinpanot huomisen luennoista koska hänellä on menkat. En ole huomannut että hän olisi ollut poissa itseasiassa kertaakaan syksyn aikana. Miten tilanne voi tällä kertaa olla niin paha?
Kommentit (23)
Voi olla.
Itselläni on koko elämäni ollut hyvin epäsäännölliset, mutta onneksi ei luonnostaan kivuliaat kuukautiset.
Kun ne tulevat luonnollisella aikataulullaan kahden tai kolmen kuukauden (tai kuuden...) välein, ekan päivän tai kaksi verta tulee niin paljon, että mielellään en lähde kotoa koska riski massiivisista ohivuodoista (vaikka minulla on kuukuppi JA imukykyisin löytämäni side) on suuri ja koko ajan joutuu jännittämään.
Tietenkin tätä epäsäännöllisyyttä yritettiin nuorena korjata useammallakin hormonivalmisteella ja kun esim. jokusen vuoden käytin e-pillereitä, vuoto tuli täsmällisesti ja pysyi suht vähäisenä. Ainoa vaan, että jokainen kokeiltu valmiste teki kuukautisista kipuhelvetin. Siis ei-pysy-pystyssä -tason kramppeja. Jouduin ottamaan kipulääkkeet suppona koska kipu oli niin voimakasta että oksensin. Ja ainoat kipulääkkeet jotka tepsi olivat sellaisia, että sitten ei voinut ajaa autoa. :(
Päätin parin vuoden jälkeen, että hitto, mieluummin päivä tai kaksi kotona vuodon takia parin- kolmen kuukauden välein kuin kivun takia joka kuukausi.
Heti kun lain vaatima ikä tuli täyteen, hankin kohdunpoiston. Ei enää ongelmia. :)
Kuukautiset ja niihin liittyvät vaivat ovat hyvin yksilöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Minun tyttärelläni oli, jostain syystä on nyt helpottaneet kun täytti 27.
Hän oli 22 kun pyysi lääkäriltä sterilisaatiota. Ei luvattu mutta e-pillereitä tuputettiin joita ei huoli. Ei halua ylimääräisiä hormoneja kroppaansa. Löysimme tähän tehoavan lääkkeen, mutta kyllä hän ehti kärsiä helvetin tuskat!
Edelleen on aikeissa mennä sterilisaatioon kun täyttää 30. On ollut koko ikänsä varma ettei lapsia halua, ja kuusi vuotta avoliitossa miehen kanssa joka ei myöskään halua. Järjetöntä että täysjärkinen täysin asiastaan varma ihminen ei saa apua!
Ja - turha tulla sanomaan että kyllä-se-katuu-ja-mieli-muuttuu-ja läpäläpäläpä. Tätä on kuultu joka puoleta ja mikään ei ole niin ärsyttävää! Minulle henk.koht on aivan sama saanko lapsenlapsia vai en. Jos he eivät ole vanhemmilleen toivottuja, on se kauhea tragedia.
Ihan kiva että kerroit mutta ei liity kysyttyyn millään lailla. Kuukautiset tulee sterkan jälkeenkin.
Kyllä. Pystyisitkö itse olemaan kauheissa vatsakivuissa (jotka säteilevät jalkoihin), niin että oksettaa ja oksentelet ja muutenkin huonovointisena ja ehkä hieman kuumeisenakin? Ja tietysti paljon verta tulee ja kaikki vituttaa ja itkettää.