Avoliitossa elatusvelvollisuus?
Olen aina käsittänyt, että lain mukaan vain avioliitossa olisi elatusvelvollisuus.
Asun avoliitossa ja mieheni jäi jokin aika sitten työttömäksi. Miten voi olla mahdollista, että Kelan mukaan minä olen elatusvelvollinen, vaikka laki ei kai näin määrää?
Kommentit (30)
https://kysykelasta.kela.fi/viewtopic.php?f=33&t=42918
Tässä vielä eli avopuolison tuloilla ei ole työmarkkinatukeen vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Asumistukeen sen sijaan on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukeen sen sijaan on.
Niin on, olen tuo sama joka kirjoitti asumistuesta ja tt-tuesta. Ruokakunnan määritelmä on muutenkin aivan pöljä, siihenhän helposti kämppiksetkin kuuluvat jos eivät erikseen ilmoita/todista että ovat vain kämppiksiä...
Saako hän ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa ? Kyllähän sillä jotenkuten pärjäilee ja sitä maksetaan 400 päivää. Mutta jos saa vain kelan työmarkkinatukea, niin tiukille menee talous. Siitä ei kyllä vuokraa ja muita laskuja makseta. Ja vielä toinen puoli asiassa: itse en ainakaan arvostaisi kotona makoilevaa miestä kun itse käyn töissä.
Vierailija kirjoitti:
Ei tämä kyllä näin onnistu. Mies saa luvan etsiä oman asunnon. En todellakaan ala kustantamaan kaikkia asumiskuluja, ruokia ja maksamaan laskuja. Käsittämätöntä! Jos olisin niin vakavissani hänen kanssaan, menisin naimisiin. Nyt luulin, että avoliitto olisi edes jotenkin miedompi sitoutuminen. Ei ilmeisesti ole.
No miksi sä luulet, ettei SinkkuMíes ota vaivoikseen miten palstalaisten kaltaista sosiaalipummia?
Sitten jos löytyy laadukas nainen, jolla on omaisuutta niin katsotaan uudestaan. Mä ala sen elämää kustantamaan, jos se sattuu työttömäksi jäämään, eikä sillä ole pennin jeniä.
ʒinkkumieʒ
Ei kelasta voi nyhtää rahaa, jos toinen samassa taloudessa tienaa hyvin. Sehän olisi hullua.
Ja meillä muillako olisi sitten Elatusvelvollisuus puolisoosi, ja välillisesti myös sinun,koska asumiskulusi pienenee...
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten kun avomieheni oli työttömänä hän ei saanut peruspäivärahaa koska minulla oli niin hyvät tulot,siis tavallinen teollisuustyöläinen olen.Luulen että laki muuttui ja nyt puolison tulot eivät vaikuta.
Sama oli mulla avovaimoni kanssa. Minulla on oma firma ja nimi lehdissä joka veronpalautuspäivä, niin katsoivat, ettei hän tarvitse mitään takiani. Se, että ei oltu naimisissa ja ei sitä kautta olisi saanut mitään, niin hyvän eron tehneenä sanoin, että saa käyttää minun toista tiliä laskujen maksuun ja elämiseen. ELi vuokrat ja normielämä. Sieltä ei makseta matkoja eikä tueta uutta miestä jos sellainen tulee elämään. Vaatteet, vuokrat, sähköt lapsi ja oikea ruoka ja netti, netflix hbo, puhlaskut jne. Eli peruselämän kulut siihen asti, että pääsee takaisin töihin. Annoin kolme vuotta aikaa etsiä työtä ja käyttää toista tiliäni ja sit se on loppu. Elatukset maksan vasta kolmen vuoden jälkeen, koska maksan heidän normielämän nyt kokonaan. Reilu diili minun mielestä, koska en halua heidän kärsivän ja kolme vuotta on pitkä aika etsiä duunia saada sitä. Tosin sovellan tota kyllä jos mikään ei meinaa muuttua vaikeuksia syntyy, mutta ei hän voi kusettaa minua. Siitä pidän huolen ja olen hyvin tietoinen rahoistani.
Työttömyyskorvaukset on kyllä henkilökohtaisia, eihän niihin puolison tulot vaikuta?? Mutta asumistukea ja tt-tukea haettaessa katsotaan koko ruokakunnan tulot/varallisuus.