En halua että ulosottoni paljastuu perinnönjaossa..
Toinen vanhemmistani kuoli tänä vuonna .
Perunkirjoitukset olivat vähän aikaa sitten ja siihen liittyvät paperit lähetetty verottajalle.
Päätöksessä menee puolivuotta tai vuosi.
Minulla on kuitenkin nuoruuden tyhmyyden takia ulosotossa 16tuhatta uo-velkaa.
Olen sitä lyhentänyt palkasta joka kuukausi ja veronpalautukset lyhentäneet velkaa.
En ole ikinä kertonut uo-veloistani muille sisaruksille enkä elossa olevalle toiselle vanhemmalleni.
Nyt velkani uhkaa paljastua,kun luin että kun verottajanpäätös perunkirjoituksesta tulee
Minun osuuteeni langetetaan maksukielto ja ulosotto saa tietää perinnöstä ja myös kaikki osakkaat.
Pelottaa että kaikki muut osakkaat järkyttyivät veloistani ja
Tulee vaan ongelmia.
Tyhmänä en osannut kieltäyä perinnöstä ajoissa.
Minun tulisi keksiä jokin keino miten saisin tuon 16tuhannen euron velan kuitattua ennen perinnön saamista.
Takuusäätiölle on pitkät jonot.
Mitä tekisitte tässä tilanteessa?
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
No höpsistä. Onko pöhkömpää kuultu, että kieltäytyisi perinnöstä tuosta syystä. Nythän saat velkojasi lyhennettyä tai jopa kokonaan pois, riippuen perinnön syystä. Jos siitä joku järkyttyy, että sinulla on ulosottovelkoja, niin entä sitten?
piti olla perinnön koosta.
Kertoisin tilanteeni rehellisesti.
Onkohan se edes mahdollista kieltäytyä perinnöstä jos on velkaa ja rahaa tulossa?
Saatko perinnössä rahaa?
Vai onko perintö esim. kiinteistö/asunto, johon toinen vanhempi jää asumaan?
Rahallahan saisit ulosoton maksettua, riidattomassa pesässä usein voidaan maksaa peruskirjoituksen jälkeen jo rahat ulos ja itse verotus varmistuu vasta esim. vuoden päästä.
Haasteellisempaa, mikäli tulet omistamaan jotain, joka ei realisoidu ja joudut maksamaan perintövelat. Silloin ulosotto taitaa tulla tiedoksi, koska ko. omaisuus olisi periaatteessa ulosmitattavaa omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Onkohan se edes mahdollista kieltäytyä perinnöstä jos on velkaa ja rahaa tulossa?
On.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samaa mietin, on velkojan tai velkojien edunmukaista, että perintö saadaan ulosmitattua.
Aloittajalla olisi nyt kirjaimellisesti tuhannen taalan paikka päästä velastaan tai ainakin osasta eroon perinnöllä. Oma neuvoni on, että nöyrästi vaan tunnustaisi tosiasiat ja olisi tyytyväinen siitä, että elämä jatkuu ja siitä, että velka hoituu joko omalla työllä, perinnöllä tai molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Kertoisin tilanteeni rehellisesti.
Olin tulossa myös ehdottamaan tätä. Ja katsoisin mahdollisuuksia kertoa siitä etukäteen ennen kuin se tömpsähtää yllätyksenä. Silloin voisin itse kertoa siitä sillä tavoin kuin haluan, ilman juoruiluja ja arvailuja.
Sukulaiseni perinnöstä ulosmittasivat joitakin sakkoja välittömästi, kun raha oli tullut tilille. Niin pitikin mennä. Sitä ei kukaan muu edes tiedä, kun tämä tapahtuu vasta rahojen tultua perillisen tilille.
Tiukka paikka varmasti kertoa vanhemmalleen, että on ulosotosta. Voin vain kuvitella. Tsemppiä!! Hyvin se sinun asia kuitenkin lopulta päättyy. Uskon niin. Ei sinullakaan enää salailua.
Vierailija kirjoitti:
Sukulaiseni perinnöstä ulosmittasivat joitakin sakkoja välittömästi, kun raha oli tullut tilille. Niin pitikin mennä. Sitä ei kukaan muu edes tiedä, kun tämä tapahtuu vasta rahojen tultua perillisen tilille.
Ei voi mitenkään salata pesänhoitajalta. Ellei ole itse.
Vierailija kirjoitti:
On, mutta sen jälkeen ei pääse halutessaan velkajärjestelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Älä höpise. Pankkitililtä ei kyllä ulosotto vie yhtään mitään. Se raha ulosmitataan ennenkuin mikään on siirtynyt tilille.
Vierailija kirjoitti:
Lapsen eduksi?
Älä välitä muiden sanomisista, hienosti olet hoitanut velkaasi kun maksat takaisin.
Kuka teillä on kuolinpesän hoitajana?
KäKi kirjoitti:
Siis käsittäkseni perinnöstä luopumalla ei voi välttää ulosottovelkojen perintää tai rikoksista määrättyjen vahingonkorvausten maksua. Tämä on ihan oikein. Varmistan vielä,mitä laki sanoo asiasta, ja jos velat voi muka välttää, lakia pitää muuttaa niin, ettei perinöstä luopumalla voi niitä välttää.
Jaana Tommiska
Laki sanoo, että uovelallinenkin voi kieltäytyä perinnöstä. Aloittajan tilanteessa on jo kuitenkin myöhäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen eduksi?
Perinnöstä luopuva ulosottovelallinen ei voi määrätä siitä, kenen hyväksi luopuminen tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen eduksi?
Perinnöstä luopuva ulosottovelallinen ei voi määrätä siitä, kenen hyväksi luopuminen tehdään.
Eikä kukaan muukaan. Perinnöstä vain luovutaan ja se osuus jaetaan perintökaaren mukaan.
No höpsistä. Onko pöhkömpää kuultu, että kieltäytyisi perinnöstä tuosta syystä. Nythän saat velkojasi lyhennettyä tai jopa kokonaan pois, riippuen perinnön syystä. Jos siitä joku järkyttyy, että sinulla on ulosottovelkoja, niin entä sitten?