Ihan sama mitä töitä tekee kaikilla pitäisi olla sama palkka
Olit sitten lääkäri tai siivooja, kaikkien työ on yhtä arvokasta.
Kommentit (28)
Mikä saa teidät kuvittelemaan että tasapalkkaisessa yhteiskunnassa saisi itse valita mitä tekee? Kyllä ne työt tulisivat politbyroosta enempi ilmoitusluontoisina asioina. Niitä osoitettuja hommia sitten tehtäisiin ilman valitusoikeutta. Tälläisissä yhteiskunnissa on AINA vahva poliisilaitos joka ei ujostele laittaa väärinajattelijoita ja tottelemattomia ojennukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Neuvostoliitossa se johti siihen, että työt tehtiin mitenkuten, ihan sama teki hyvin tai huonosti.
Näin kerran Neuvostoliitossa, kuinka pari miestä maalasi pysäkkikatosta. Enimmäkseen tupakoivat, mutta aina välillä vähän maaliakin vetelivät. Entistä maalia ei raapattu pois, vaan vedettiin vaan siihen rapistuneen maalin päälle ja alaosasta myös savikerroksen päälle.
Katutöitä tehtiin tyyliin yksi jotain tasapäistä lapiota vähän heilutteli, viisi kuusi muuta seisoskeli ja tupakoi.
Eräs mies lakaisi hotellin edustaa, ees taas samoja roskia. Mihinkään niitä ei viety, vaan koko ajan pikkuhiljaa niitä vaan siirreltiin paikasta toiseen ja takaisin.
Vanhat mummot teki palkkansa tai eläkkeensä eteen töitä, eli istuivat jonkun museon tai kirkon edessä penkillä ja huitoivat sanomalehdellä ihmisiä kauemmas, jos nämä tulivat liian lähelle.
Asiakaspalvelu oli sitä, että ihmisiä mulkoiltiin vihaisesti ja lyötiin luukkuja kiinni nenän edestä, kun oli jatkuvasti se ruoka- tai teetauko. Kaupoissa ei viitsitty kaikille myydä, kivempaa vain keskustella keskenään ja välillä vilkaista vihaisesti asiakasta, joka yritti kiinnittää myyjän huomion.
Työpaikoilla yleensäkään ihmiset eivät olleet läheskään aina paikalla, koska he olivat jonottamassa jotain.
Traktorikuskina saattoi tosiaan saada paremman elannon kuin lääkärinä, tai ainakin työ oli mukavampaa. Sai ainakin ajaa traktoria. Lääkärinä ei välttämättä saanut ajaa Ladaakaan. Ja lääkärin työ saattoi olla turhauttavaa, kun tiesi, että voisi auttaa ihmisiä, jos vain olisi tarvittavat lääkkeet, välineet ja tilat.
Tällaiseen tasapalkkaisuuteen ei voi mennä muuten kuin juuri tuollaisessa suljetussa ja totalitaarisessa valtiossa. Onhan se ajatuksena ihanteellinen, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että kaikki ovat tasapuolisesti yhtä köyhiä. Jos lähtökohtana olisi taas se, että kaikki olisivat tasapuolisesti yhtä rikkaita, se rappeuttaisi yhteiskunnan vielä tehokkaammin.
Hyvin kirjoitettu ja totta.
No ei ollenkaan hyvin kirjoitettu aloitukseen nähden. Ehkä neuvostoliitossa tuo piti paikkansa, mutta ei se sitä tarkoita etteikö tasapalkan vuoksi voitaisi asettaa tavoitteita tai työmääriä mitkä pitäisi saada aikaiseksi.
Tuossa oli tarkoitus pitää ihmiset vain tekemässä jotain, etteivät kerkeä suunnittelemaan pahojaan. Tosin eihän Neuvostoliitossa ollut rikollisiakaan, koska järjestelmä oli täydellinen.
SinkkuM
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa teidät kuvittelemaan että tasapalkkaisessa yhteiskunnassa saisi itse valita mitä tekee? Kyllä ne työt tulisivat politbyroosta enempi ilmoitusluontoisina asioina. Niitä osoitettuja hommia sitten tehtäisiin ilman valitusoikeutta. Tälläisissä yhteiskunnissa on AINA vahva poliisilaitos joka ei ujostele laittaa väärinajattelijoita ja tottelemattomia ojennukseen.
Mä ajattelen asiaa lähinnä toisin. Mutta tässä olen samaa mieltä:
Mikä saa teidät kuvittelemaan että tasapalkkaisessa yhteiskunnassa saisi itse valita mitä tekee?
Kuten viittasin tälle yhdelle, että luuleeko se, että se saisi toimia tasapalkkaisessa yhteiskunnassa kirurgina, vaikka ei osaa laskea lääkkeitä tai veitsi ei pysy kädessä.
Ei todellakaan. Eihän se lapsukaiset sitä tarkoita, vaan tietenkin niitä töitä missä toisten henki olisi kyseessä saisivat tehdä vain taitavimmat ja motivoituneimmat.
SinkkuM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olishan se oikiasti tosi kivaa jos kommunismi toimisi. En ainakaan itse tekisi näin stressaavaa työtä vaan voisin vaikka siivota portaita omaan rauhalliseen tahtiin ja kuunnella hyvää musiikkia samalla. Ja sitten jos ei huvita niin kuunnella vaan musiikkia.
Juuri tuon takia ap onkin oikeassa.
Ne lääkäreiden ja hoitsujen työt pitäisi tehdä sellaiset, jotka niitä oikeasti haluavat tehdä ja on niille kutsumus, ei sellaiset jotka eivät piittaa potilaistaan ja sitä tehdään vain tilipussin takia.
SinkkuM
Siinä kutsumus haihtuu tohtoreilta äkkiä. Jollei sitten käy niin hasschusti, että aseman takia tuleva valta johtaakin siihen, että johtajat keksivät jotain pikkujäynää eli hommaavat pimeitä lisätuloja jostain muualta.
Tarkoitat siis sanoa, ettei niillä mitään kutsumusta koskaan ollutkaan?
Jos kutsumus katoaa, kun ei saa enemmän rahaa kuin muut, niin eihän se mikään kutsumus ole.
SinkkuM
Räikkönen totesi hyvin, että olisi harrastanut autolla ajoa, vaikka siitä ei olisi maksettu penniäkään. Tuossa kohtaa se varmaan olisikin tarkoittanut harrastamista.
Toisille kun jotkut asiat ovat kutsumuksia.
SinkkuM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä ajattelen asiaa lähinnä toisin. Mutta tässä olen samaa mieltä:
Mikä saa teidät kuvittelemaan että tasapalkkaisessa yhteiskunnassa saisi itse valita mitä tekee?
Kuten viittasin tälle yhdelle, että luuleeko se, että se saisi toimia tasapalkkaisessa yhteiskunnassa kirurgina, vaikka ei osaa laskea lääkkeitä tai veitsi ei pysy kädessä.
Ei todellakaan. Eihän se lapsukaiset sitä tarkoita, vaan tietenkin niitä töitä missä toisten henki olisi kyseessä saisivat tehdä vain taitavimmat ja motivoituneimmat.
SinkkuM
Mitäs kun kukaan (tai ainakaan riittävän moni) ei viitsi lukea lääkäriksi kun ei siitä saa kuin stressiä ja kohtuutonta vastuuta?
Hyvin kirjoitettu ja totta.