Kristityt "varastivat" joulun
Kristityt ovat törkeästi varastaneet joulun ja päättäneet, että Jeesus syntyi silloin. Tämä päätös tehtiin muutama sata vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen. Ei ole oikein, että kristityt eivät kerro esimerkiksi sitä, että joulupukki symboloi hedelmällisyyttä ja kuusen koristeet valoa. Joulua on alunperin vietetty muun muassa hedelmällisyyden ja valon juhlana. Tämä tuntuu olevan asia, jota ei saa sanoa ääneen
Kommentit (38)
Olisivat keksineet omat juhlansa. Kiduttivat ja rääkkäsivät esi-isiäni saadakseen joulun itselleen. Typerät kristityt. Tätinikin polttivat noitana roviolla, koska myi yrttejä. Serkkua vesikidutettiin tunteja.
Kristityt ovat väkivaltaisia hulluja.
Melkein kaikki varmaan tietävät, että vuoden loppuun sijoittuvalla juhlimisella on moninainen historia. Suuri osa suomalaisista viettää joulua kristillisin tunnuksin, mutta monet myös pelkänä perhejuhlana. Ja on kai yhä enemmän niitäkin, joille joulu on nimenomaan pakanallinen juhla.
Monissa perheissä ja lähisuvuissa, kuten omassani, joulua vietetään porukassa, jossa on useampi näkemys edustettuna.
Minulle joulu on Je.esuksen syntymän muistojuhla. Se on ollut minulle sitä aina, ihan lapsesta lähtien, vaikka tulin vasta aikuisena uskoon. Kävin lapsena seurakunnan aamupäiväkerhoa, ja 80-luvulla peruskoulussakin puhuttiin joulusta Je.esuksen syntymän juhlana, opeteltiin jouluvirsiä koko koulun voimalla ja käytiin joulukirkossa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin siinä tosiaan kävi. Kristityt kiilasivat roomalaisten saturnalia-juhlan päälle. Yrittivät samaa juhannuksen kanssa, mutta se onnistui onneksi heikommin. Suomessa kristityt tappoivat iloisen sadonkorjuujuhla kekrin ja istuttivat paikalla synkän pyhäinpäivän.
Höpöhöpö, kukaan sinua ei estä juhlimasta sadonkorjuuta. Et silti juhli sitä koska..? Niin, ei ketään kiinnosta.
Valtio kielsi muinaisuskon harjoittamisen 1600-luvulla
Ruotsalaiset määräsivät silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulupukki ei symboloi muuta kuin kaupallista joulua koska on hyvin myöhäinen keksintö.
Ei vaan joulupukki todellakin on sarvipäinen hedelmällisyyden tuoja. Punanuttuinen kauppapukki tuli myöhemmin Amerikasta. Suomessa oli pukki jo kauan ennen sitä.. Joskin erilainen :D
Ilmankos mä tulin raskaaksi joululomalla aikoinaan.
Mä olen sydämen kristitty ja olen päättänyt, että vietänkin pääsiäistä, koska se tuntuu oikeammalta ja tärkeämmältä. Tosin väität varmaan ap. että pääsiäinenkin varastettu???? Vai??
Ja te nykyajan uskonnottomat kuitenkin vietätte joulua kristillisine symboleineen. Lahjat, kuuset jne...
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sydämen kristitty ja olen päättänyt, että vietänkin pääsiäistä, koska se tuntuu oikeammalta ja tärkeämmältä. Tosin väität varmaan ap. että pääsiäinenkin varastettu???? Vai??
Mikä on "sydämen kristitty"?
Onko se vähän parempi kristitty kuin muu kristitty?
Faith kirjoitti:
Melkein kaikki varmaan tietävät, että vuoden loppuun sijoittuvalla juhlimisella on moninainen historia. Suuri osa suomalaisista viettää joulua kristillisin tunnuksin, mutta monet myös pelkänä perhejuhlana. Ja on kai yhä enemmän niitäkin, joille joulu on nimenomaan pakanallinen juhla.
Monissa perheissä ja lähisuvuissa, kuten omassani, joulua vietetään porukassa, jossa on useampi näkemys edustettuna.
Minulle joulu on Je.esuksen syntymän muistojuhla. Se on ollut minulle sitä aina, ihan lapsesta lähtien, vaikka tulin vasta aikuisena uskoon. Kävin lapsena seurakunnan aamupäiväkerhoa, ja 80-luvulla peruskoulussakin puhuttiin joulusta Je.esuksen syntymän juhlana, opeteltiin jouluvirsiä koko koulun voimalla ja käytiin joulukirkossa.
Millainen on pakanallinen joulujuhla? Vietetäänkö sitä alkuperäisuskontojen riittien mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulupukki ei symboloi muuta kuin kaupallista joulua koska on hyvin myöhäinen keksintö.
Ei vaan joulupukki todellakin on sarvipäinen hedelmällisyyden tuoja. Punanuttuinen kauppapukki tuli myöhemmin Amerikasta. Suomessa oli pukki jo kauan ennen sitä.. Joskin erilainen :D
Joulupukki on st. Nikolaus, eli kristillinen pyhimys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin siinä tosiaan kävi. Kristityt kiilasivat roomalaisten saturnalia-juhlan päälle. Yrittivät samaa juhannuksen kanssa, mutta se onnistui onneksi heikommin. Suomessa kristityt tappoivat iloisen sadonkorjuujuhla kekrin ja istuttivat paikalla synkän pyhäinpäivän.
Höpöhöpö, kukaan sinua ei estä juhlimasta sadonkorjuuta. Et silti juhli sitä koska..? Niin, ei ketään kiinnosta.
”Valtio” ei kieltänyt 1600-luvulla mitään. Nyt hiukan tarkkuutta historiallisiin termeihin ja käsitteisiin.
Anakronismi on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kristityt eivät vietä joulua, joten äläpä yleistä.
300-luvulla alettiin viettää kristillistä joulua ja silloin oli myös Rooman keisarin syntymäpäivä.
Jouluna muistellaan Jeesuksen syntymää, koska oikeaa tarkkaa päivää ei tiedetä varmasti. Laskelmilla on muutamia vahvoja vaihtoehtoja.
Jouluna muistellaan Jeesuksen syntymää, koska silloin on hyvä muistella, kun on juhla-aika muutenkin. Oikeaa päivää ei tiedetä varmasti, mutta joulu se ainakaan ei ollut. Joitain satoja vuosia ajanlaskumme alun jälkeen oli yleistä, että hienojen ihmisten (tai jumalien) syntymä ajoitettiin jouluun. Esimerkiksi Rooman keisareista osa on (muka) syntynyt jouluna. Silloin päätettiin, että myös Jeesus on syntynyt jouluna
Eiköhän nykymaailmassa melkein kaikki juhlat ole "varastettu" jostain. Maailma muuttuu. Aikojen saatossa tavat sekoittuvat ja muuttuvat. Ei siitä voi vain kristittyjä syyttää. Joulu on aika kirjava sekoitus kristillisiä ja pakanallisia tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset määräsivät silloin.
Tuntuvat määräävän vieläkin
Intiaanihattu päähän jouluna ja ulos joikaamaan kuutamoon talven taittumisen kunniaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ja te nykyajan uskonnottomat kuitenkin vietätte joulua kristillisine symboleineen. Lahjat, kuuset jne...
Ystävä rakas, lue joskus joku kirja vaikka. Ei lahjat tai ikivihreiden tuominen sisään vuoden pimeimpään aikaan ole mitään "kristillisiä symboleja" vain niiden juuret on paljon kauempana, kristityt vaan ovat päälleliimanneet mieleisiään tarinoita.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nykymaailmassa melkein kaikki juhlat ole "varastettu" jostain. Maailma muuttuu. Aikojen saatossa tavat sekoittuvat ja muuttuvat. Ei siitä voi vain kristittyjä syyttää. Joulu on aika kirjava sekoitus kristillisiä ja pakanallisia tapoja.
Nykypäivän kristittyjä ei voi siitä varastamisesta syyttää, mutta siitä voi, jos he eivät anna vaihtoehdoille tilaa. Esimerkiksi kristityt joulun valta-asema perusopetuksessa on aivan käsittämätön. Ja viime vuonna eskariope ei edes tiennyt että jouluna voisi juhlia muutakin kuin Jeesusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulupukki on st. Nikolaus, eli kristillinen pyhimys.
Te olette molemmat oikeassa.
Ketkä varastivat Hagia Sofian?