Miten toimia appiukon kanssa?
Nyt ruennut hommat tökkimään hänen kanssaan oikein urakalla!!
Esim. viimeksi kun häntä näin niin... Appiukko tuli meille, mitään ilmoittamatta. Istui pöytään ja rupatteli. Minä kysyin, että pesikö hän kätensä. Vastasi että kyllä pesin. Johon minä että et sinä pessyt. Yritti siis valehdella. Pyysin häntä pesemään kätensä johon hän alkoi inttämään ettei siinä ole mitään järkeä ja että hänen pitäisi sitten peseytyä joka paikasta ja ne kaikki bakteerit tarttuu hengitysilmasta ym. Sitten nousi ylös ja sanoi "minäpä tästä sitten lähden".
Minä sanoin että jos on liikaa pyydetty että pesisit kätesi niin onpas ihmeellistä. Appiukko vaan intti että minä lähden kotiin ja paineli kenkiään laittamaan. Minä aloin itkemään että miksi tässä aina käy näin? Mikä tässä on niin hankalaa? Sanoin että kun meillä on sellainen tapa että kädet pestään niin miksi ei voi noudattaa sitä? Talossa talon tavoilla! Appiukko vaan sanoi ivallisella äänellä että niin kun teillä on sellainen TAPA! Ja lähti.
En ymmärrä mitä pahaa minä tuossa tein, mutta ukko otti ja lähti. Ei voinut keskustella minun kanssani meidän ongelmista. Menikö se lukkoon vai loukkaantui vai mitä? En ymmärrä todellakaan.
Sitä edellisellä kerralla hän taas pölähti meille ilmoittamatta naisystävänsä kanssa. Minä makasin 40 asteen kuumeessa rintatulehduksessa ja olo oli sen mukainen. Rinnat paljaana sängyllä maatessa siinä kuumeessa ei hirveästi olisi hoksottanut vieraita mökkiin ottaa.
Meillä siis nyt viikon vanha vauva niin sen takia käsiä pestään ja pestään meillä kyllä muutenkin kädet jos esim kaupasta tullaan tai kylästä ym. Vieraita pyydetään käsiä pesemään nyt vauvan ollessa ihan pieni.
Me ei todellakaan oltaisi tähän kaivattu ketään katsomaan vauvaa. Appiukko on nyt käynyt jo kahdesti. Kummallakin kerralla vaan seisonut oven takana ilmoittamatta yhtään mitään tulostaan tai kysymättä käykö tulla.
Näitä samanlaisia tapauksia on vaikka kuinka paljon. Ukko ottaa ja lähtee kotiin. Mietin lähteekö hän pakoon tilannetta jossa joutuisi ehkä keskustelemaan. Hän on ihminen joka omasta mielestään AINA oikeassa. Puhumaan ei kuitenkaan taida hänestä olla!
Sitten hän on ihmeissään miksi minä olen itkuherkkä ja en hyppää ilosta kaulaan kun hän tulee meille todella sopimattomaan aikaan. Ei ymmärrä, että olen juuri synnyttänyt ja rintatulehduksessa. Väsynyt ja aneminen. Kaiken pitäisi olla normaalia ja minun voimissani. Vauva ei saisi muuttaa mitään ja hänen pitäisi olla AINA tervetullut meille kylään!
Nyt hän on käynyt meillä harvemmin kuin ennen (paitsi nyt kun vauva syntyi niin on tuppautunut jo kahdesti alle viikossa) ja esikoinen vierastaa ukkiaan. (kun näkee niin harvoin). Kuitenkin tytön pitäisi hypätä ukin syliin heti ovella. Tyttö itkee kauhuissaan kun ukki yrittää väkisin ottaa tyttöä syliin :( Minä taas hormoni myrskyssäni alan itkemään ja maidot valuu paidasta läpi kun heruminen alkaa heti kun joku itkee tai herkistyn ym. Tilanteet on ihan kamalia näin hormonien lisävauhdittamana :( Ukki ei usko kun sanon joka kerta että anna tytön katsella sinua rauhassa äläkä heti ole syliin ottamassa. Tyttö ihan kauhuissaan pelkää ukkia kun tilanteet menee siihen että minä itken ja ukki yrittää väkisin :(
Mitä siis voisin tehdä appiukon kanssa jonka kanssa ei voi jutella?
Kommentit (20)
vaikutat taysin pimahtaneelta. en ikina kehtais menna omalta apeltani vaatimaan mitaan kasien desinfiointia kun meille tulee. ja jos appi tulee kaymaan ja sinua vasyttaa rintatulehduksessa niin pysy ihmeessa siella lepaamassa alaka nouse itkeskelemaan kun esikoinen menee paniikkiin ukin nahdessaan. siis millainen perhe teilla oikein on, naatteko te yleensa ketaan millonkaan ? voi hyvaa paivaa naita juttuja. mita sun mies tekee kaiken keskella ? vai onko se ikina kotona kun ei jaksa kattoo tota sun meininkia ?
olen allergiatukihenkilönä toimiessani joutunut tutustumaan allergianhoito suosituksiin ja käymään erilaisilla kursseilla ja seminaareissa. toivoisin että leviäisi laajemmallekin se tieto siitä, että lapsen KUULUU saada olla tekemisissä lian ja epäpuhtauksien kanssa, se on suorastaan hänen OIKEUTENSA ja edesauttaa hänen terveyttään. syy siihen, että rajan takana (venäjällä) ei ole allergioita on se, että lapset ovat jatkuvassa kosketuksessa maahan ja likaan ja heille kehittyy vastustuskyky. suomalaiset lääkärit jotka tutkivat allergioita (ja ovat maailmanhuippuja tutkimuksissaan) suosittavat että lasten kanssa ei oltaisi niin hygieenisiä vaan annettaisiin maistella hiekkaa ja multaa ja elää ainakin kesät kuin pellossa, se auttaa kehoa sietämään eikä keho reagoi turhaan vaarattomiin pölyihin, ruokiin ym. ja tämä on ihan fakta ja laajasti tutkittu asia.
eikä se tarkoita sitä, että esim vatsatautiepidemian aikaan ei pestäisi käsiä tms tai vessassa käynnin jälkeen. vaan sitä että jos vähän ulkona käydään tai postia haetaan tms niin ei heti kuvitella että postinkantajalla on kuolettava sairaus ja vedetä desinfiointi ainetta ympäriinsä...
Kuule, aika auttaa. Koita ottaa ihan rauhallisesti.
ja sulla selkeästi hormonit pinnassa. Anna ajan kulua niin kyllä se siitä!
Joku ongemahan appiukolla on koska käyttäytyy typerästi. Haluaisin selvittää meidän ongelmat ja tilanteet jossa aina tulee kitkaa.
Minä olen lapsstani kun karhuemo ja minusta se on hyvä asia. Mieluumin puolusta ja pidän hyvänä kuin että en välittäisi. Siis ihan ilman hormoneitakin :)
Jos meillä pyydetään pesemään kädet niin minusta se on naurettavaa jos joku ei siihen suostu vaan suuttuu ja lähtee pois! Kyllä kaikki muut ovat jopa ihan itse ilman pyytämistä pesseet kätensä meille tullessaan kun tulivat katsomaan esikoista vauvana! Ap
Ei ainakaan kukaan mun tuntema 60v mies(paljonko ap:n appi on?) käsiään pese.
Varsinkaan käskemällä.
Outoa on siitä hikeentyä. Ja että siitä tekee tollasen kohtauksen, niin kyllä siinä taitaa hormonit vähän hyrrätä.
Ja kyläilystä, appiukolle voi ilmoittaa, että sinä haluat, että soittaa ennen kyläilyä. Appiukon voi oikeasti olla vaikea käsittää, että ihminen jolla on vain yksi pieni vastasyntynyt okee itsensä niin väsyneeksi, että ei halua vierailijoita. Sellainen kannattaa ihan ilman huutoa ja riitaa kertoa.
kauppareissun jälkeen? Tai ylipäätään kotiin tullessaan?
Kyllä meillä ainakin pestään ja varsinkin jos on vauva talossa. Käsissähän ne bakteerit leviää. Ihme sakkia!
ulkoa tullaan niin jos kädet selvästi likaset niin pesen. lapsi pesee aina, kun ne on aina likaset. meillä ollaan kipeitä vaan siihen aikaan kun ollaan tarhassa eli ei näin loma aikaan eli huomaa mistä ne virukset sun muut tulee..vaikka meilläkin käy vieraita!!!!
kauppareissun jälkeen? Tai ylipäätään kotiin tullessaan?
Kyllä meillä ainakin pestään ja varsinkin jos on vauva talossa. Käsissähän ne bakteerit leviää. Ihme sakkia!
En pese aina ees vessan jälkeen
Tilannne kuulostaa ihan painajaismaiselta. Uskon todella ja ymmärrän sinua. Meillä pitää myös aina pestä ja desinfioida kädet kun tulee katsomaan vauvaa. Myös itse pesemme ja desinifioimme kädet käsidesillä aina kotiin tultaessa jostain muualta. Se on hyvä tapa, jolla voi estää turhia vauvan sairastumisia liian aikaisin. Minä myös halusin olla ihan rauhassa alussa kun vauva syntyi joten ymmärrän "tuskaa" kun joku tulee ilmoittamatta käymään ja toimii vielä ahdistavalla tavalla.
Neuvona sanoisin,että puhu asiasta vaikka miehesi kanssa ja kerro asia hänelle jos hän voisi puhua appiukolle, että ei tule teille kylään ilmoittamatta ja kun hän tulee vaikka miehesi pyytää häntä pesemeään kädet. Jos miehesi ei ole kotona, voisit koittaa sanoa ukolle, että kädet pestään vauvan hyvinvoinnin takia.
Tiedän, että asiat eivät ole näin helppoja, jos ihminen on vielä mielestään aina oikeassa jne. Mutta kyllä sinulla on juuri synnyttäneenä ja oman perheesi äitinä oikeus olla rauhassa oman perheen kesken eikä sinne tarvitse tulla kylään ilmoittamatta jos se toimintapa ei ole teille sopiva. Lisäksi teillä ollaan teidän kodin tavoilla eli kädet pestään jos te niin haluatte.
Olet ihan oikessa, koita vaan pitää pintasi ja tsemppiä oikein paljon. Jos ukki koittaa ottaa toista tyttöä syliin niin siihenkin voi vaan koittaa jämäkästi sanoa, että tyttö ei nyt halua ja uskalla tulla joten annetaan hänen olla rauhassa. Inhottava tilanne, tsemppiä ja sinulla on oikeus toimia oman perheesi hyväksi juuri niin kuin itse haluat, muista se :)
vieraita pyydetään pesemään kätensä. Itse en ole kertaakaan joutunut pyytämään vaan sukulaiset menevät suoraan pesemään kätensä kylään tullessaan. Ihan yleinen tapa minusta. Ja talossa talon tavalla. Miksi antaa erioikeuksia yhdelle itsepäiselle?
Eikö se ota kantaa ollenkaan?
Ja taitaa olla siis niin että appesi ja anoppisi on eronneita - no ei ihme tommosen ukon kanssa.. :-)
"Ei ainakaan kukaan mun tuntema 60v mies(paljonko ap:n appi on?) käsiään pese. Varsinkaan käskemällä.
Outoa on siitä hikeentyä. Ja että siitä tekee tollasen kohtauksen, niin kyllä siinä taitaa hormonit vähän hyrrätä."
Allekirjoitan tämän. Aika vaikeaa on saada aikuiset miehet tekemään yhtikäs mitään käskemällä, hyvä jos kehotuksesta tekevät. Minusta on vähän epäkohteliastakin käskeä vanhempaa ihmistä käsien pesulle.
Eräs arvostettu allergialääkäri kysyi kerran joukolta odottavia äitejä miten toimisivat jos tutti putoisi maahan. Suurin osa vastasi että menisivät huuhtelemaan tutin, joku sanoi että ei antaisi lapsen suuhun ennen kuin on desinfioinut sen ja loputkin vastaukset olivat saman suuntaisia.
Lääkäri neuvoi että mikään vastaus ei ollut "oikea" vaan sen pudonneen tutin kanssa kannattaa mennä huoneen likaisimpaan nurkkaan ja pyyhkiä lattiaa tutilla oikein kunnolla ja sen jälkeen tutti lapsen suuhun. Äidit olivat kauhuissaan, tietenkin. Oppikirjat ovat opettaneet aivan toista. Mutta tämä allergiatutkija oli vakuuttunut siitä että liika peseminen ja hygienia edesauttaa lasten allergioiden kehittymistä ja onhan tästä jo vankkaa tutkimustietouttakin.
Mitäs jos vaikka kieltäisi vieraita pesemästä niitä käsiä kun tulevat kylään ja alkavat leikkiä pienokaistemme kanssa?
Siis ymmärtäisin huolesi, jos käy käpälöimään pientä vauvaa... Mutta jos nyt istuu hetken ja lähtee pois, niin so what?!?
Muakin harmittaisi varmaan jos appiukko pölähtäisi meille tämän tästä, mutta en nyt kyllä nostaisi asiasta moista meteliä. Jos kerran vain poikkeaa, niin sama se vaikka makaan kipeänä sängyssä.
muutenkaan aikaasi. Tollanen käsienpesuhössötys (ja herran jumala, kuka siitä desifioimisesta höpisi?) on TÄYSIN TURHAA. Bakteerit ovat nykytietämyksen mukaan hyväksi lapselle ja ylihygieenisyys aiheuttaa allergioita.
JA TODELLA RÖYHKEÄÄ huomauttaa vieraalle käsienpesusta.
Tyttö varmaan suhtautuu ukkiinsa itkien myös sen takia että sinä itket.
Ymm'rsin pointtisi (törppö appiukko!), mutta koita olla rauhallinen kun 3 v on paikalla, hän on selvästi hämmentynyt.
Ja sano nyt miehellesi, että sanoo isälleen että ilmoittaa kun on tulossa. Ja vääntää rautalangasta, että sinä olet sairas ja toipumassa myös synnytyksestä.
Että on todellakin tärkeätä, että kädet pestään silloin kun talossa on vastasyntynyt vauva. Jos vauvaa tarttuu jokin flunssa tai muu, niin eipä siinä enää paljon naurata.
Ja appiukkosi kuullostaa kyllä erittäin omapäiseltä. ja myös röyhkeältä tyypiltä, kun ei teillä noudata teidän talon tapoja!! Teillä tehdään näin ja heillä erilailla, mutta kun teillä ollaan niin silloin noudatetaan teidän tapoja.
Mutta mitäs tosiaan miehesi sanoo tähän ja käske hänen puolustaa sinua.
En voi muuta toivottaa, kun tsemppiä ja älä anna periksi ukille!