Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

korkea verenpaine loppuraskaudesta

11.05.2006 |

Laitoin tämän kysymyksen jo tuonne odottajien puolelle, mutta ajattelin kysellä vielä täältä, josko teillä olisi kokemusta.

Minulla mitattiin eilen neuvolassa ensimmäistä kertaa todella korkea verenpaine: Kolme mittausta, jotka kaikki olivat 130-150/100-106. Tämän jälkeen lähdinkin suoraan sairaalaan, jossa otettiin vauvasta käyrää ja minusta verikokeita. Lääkäri myös ultrasi ja totesi, että napavirtaukset ovat hyvät ja vauva hyvin kasvanut. Jäin sitten sairaalaan yön yli tarkkailuun ja aamulla ennen ylösnousemista mitattiin uudelleen paineet, jotka olivat nyt 137/87 ja kun vauvan käyrä näytti hyvältä ja kaikki verikokeet ja pissa olivat puhtaita, niin minut lähetettiin kotiin saatteena vain, että normaalit neuvolakontrollit riittää. Aloin kuitenkin miettimään tätä kun edellisen illan lääkäri oli sanonut, ettei ainakaan yötä vasten käynnistetä ja yhtä äkkiä ei tarvitakkaan edes normaalia tarkempaa seurantaa. Viikkoja minulla kuitenkin on jo 39+4. Onko muilla kokemusta samasta myöhäisillä viikoilla, onko todella niin että ei seurata eikä aleta käynnistelemään? Huoli on nyt kova vauvan voinnista...

Voiko verenpaineeseen vaikuttaa nämä lämpimät kelit ja se että eilen minulla oli todella paljon turvotusta ja kuuma ja todella huono päivä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon vastauksista! Tämä rauhoitti vähän omaakin mieltä, että kaikki voi olla oikein hyvin. Saisi vain tulla jo katsomaan äitiä ja isiä tämä masuasukki :)

Vierailija
2/7 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli myös korkea verenpaine (jopa155-100 )synnytystä edeltävinä parina viikkona, asiaa seurattiin, mutta ei ollut muita oireita. Neuvolassa olisivat suositelleet jäämään jo aiemmin pois töistä, mutta en malttanut ja omasta mielestäni voin ihan hyvin. Vauva syntyi 37+1 ja kaikki meni hyvin., vaikka ehdinkin olemaan äitiyslomalla vain 5 pvää ennen synnytystä.Vauva on nyt 3,5 kk ja oma verenpaineeni on ollut ihan normaali synnytyksen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pompsahti viikolla 39 rr korkeammaksi kuin normaalisti. Sairaalaan en joutunut, kun pissa oli puhdas ja olo muutenkin hyvä, eikä muutakaan raskausmyrkytykseen viittaavaa esiintynyt. Terveydenhoitaja epäili syyksi ihan normaalia verenpaineen nousua, mikä useasti esiintyy synnytyksen lähestyessä. Mun kohdalla tää ei nyt ihan pitänyt paikkaansa, kun tyttö syntyi sit lopulta 41+6.=) Mutta paineet pysyivät kohollaan synnytykseen asti.

Parilla ystävälläni kuitenkin näin on käynyt. Paineet nousivat molemmilla keskimäärin viikkoa ennen synnytystä.

Turvotus saattaa hyvinkin nostaa verenpainetta ja kuuma ilma myös. Mutta jos kaikki kokeet ovat olleet ok ja tunnet olosi hyväksi, en usko että mitään hätää on. Kannattaa varmaan kuitenkin soitella neuvolaan ja pyytää päästä rr-mittaukseen, ihan oman mielenrauhan vuoksi. Hyviä vointeja sinulle!=)

Miisa ja neiti 5.5kk

Vierailija
4/7 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa vielä korkeammat kuin sinulla. Kävin jatkuvasti mittauksissa ja ultrissa, mutta koska pissa oli puhdas, asiaa vain seurattiin ja käskettiin levätä. Raskausmyrkytystä ei tullut ja verenpaine laski normaaliksi heti vauvan synnyttyä. Vauvalle ei tullut mitään korkeiden paineiden takia eikä missään vaiheessa ollut virtauksissa mitään poikkeavaa. Minulla terveydenhoitaja epäili paineiden nousseen siksi, että harrastin hänen mielestään " olosuhteisiin nähden liian raskasta liikuntaa" . Synnytystä ei käynnistetty myöskään. Eli: tarkkana pitää olla ja levätä täytyy, mutta välttämättä ei kannata stressata asiasta. Jos sinua seurataan tarkasti, raskausmyrkytys pitäisi kyllä huomata ajoissa.

Vierailija
5/7 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousi raskauden lopussa paineet koko ajan. Neuvolassa tilannetta kontrolloitiin kaksi kertaa viikossa, lisäksi mittaisin paineita kotona. Naistenklinikalla olin pari yötä tarkkailussa, illoin mulle sanottiin, että jos paineet on yli 100/160 niin sitten sinne. Jos jää alle, ei hätää. Edellytys tietysti on, että proteiineja ei virtsassa ole. Rv 40+2 mulla sitten nousi paineet taas noin 110/168 ja proteiinit oli ++. Sisään sairaalaan siis ja aloitettiin käynnistys. Napavirtauksissa ei missään vaiheessa ollut vikaa ja vauvan syke oli koko ajan ok. Sulla on korkeat paineet, mutta ei vielä todella korkeat. Mulla raskausmyrkytys jatkui vielä synnytyksen jälkeenkin, pahimmillaan paineet oli 128/189.

Jos sulla on neuvolakontrolli ainakin kerran viikossa (niin kuin noilla viikoilla varmaan onkin) ja olo ei muutu huonoksi (päänsärky, huimaus, ylävatsakivut) en usko että ongelmaa on. Voithan hankkia vielä jostain kotiin verenpainemittarin ja seurata päivittäin muutaman kerran paineita niin näet jos ne lähtevät vielä nousuun.

Tsemppiä viime metreille.

- tp

Vierailija
6/7 |
11.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin oli verenpaine korkea loppuraskaudesta, tosin joa aiemmin kuin AP:llä. Sitä seurattiin siten, että kävin neuvolassa 2-3 kertaa viikossa. Sanoivat, että jos tulee kova päänsärky, voi kyseessä olla raskaausmyrkytys ja siinä tapauksessa heti sairaalaan.

Terve tyttö syntyi ihan käynnistelemättä ja myrkytyksittä viikon varaslähdöllä.

Onnea loppuraskauteen!

K

Vierailija
7/7 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. ja terve tyttö syntyi viikolla 38+3, kun raskausmyrkytys verikokeista todettiin. Verenpaine oli 131/95-86 ja virtsa puhdas, mutta myrkytys siis näkyi verikokeissa. Kahtena yönä hillittömät ylävatsakivut, jotka minä tulkitsin mahataudiksi, kun en ollut myrkytykseen " perehtynyt" (vältin lukemasta kaikkia " kauhutarinoita" ..). Mitään muita oireita ei ollut, vasta kun soittivat takas sairaalaan ja pistettiin piuhoihin tuli voimakas verenpaineen lasku ja sen seuraksena tärinää ja paha olo. Samalla vauvan sydänäänet laski, joten edessä kiireellinen sektio. Mutta tosiaan mulla oli merkkinä tuo voimakas ylävatsakipu, siihen ainakin kannattaa reagoida. Muitakin oireita voi varmaan aiheuttaa.