Jahas, yksi ammattisaikuttaja taas niin reippaana käveli tuolla
Paljon huonompikuntoiset ihmiset häntä sijaistavat sitten. Vähän koomista on kyllä. Onhan se kiva vakipaikalla ottaa rahaa ja muut tekee työt.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ap on näitä kouluttamattomia, jotka luulevat että 6-12 vuotta lääketiedettä opiskellutta lääkäriä maallikko huijaa kädenkäänteessä.
Minullakin on ulospäin näkymätön sairaus ja toimivat jalat. Joskus jopa meikkiä.
Mä sairastin rintasyövän, ilman, että se näkyi päälle päin. Ja ihan kaupungilla kävelin ja kahvittelin sädehoitojen välipäivinä.
Yllättävän moni sairastaa vakaviakin sairauksia ilman, että se näkyy. On töistä lintsaaviakin joo, mutta ketään, ketään en lähtisi arvioimaan ulkonäön perusteella.
Miksi aloittajan työpaikalla on sairaita hommissa, jos he tuuraavat jotakuta? Hoitakaa ihmiset kuntoon.
En tiedä muuta kun, että olen painanut töitä koko viikon urakalla ja viikonloppuvapaat paloi ammattisaikuttajan takia. Onko normaalia kun ollaan 6× vuodessa saikulla eli käytännössä joka toinen kuukausi. Itse olen ollut viimeksi 10v sitten saikulla. Stana.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ainakin todella paha suolistotauti, joka vetää minut aivan kotikuntoon jopa kuukaudeksi kerrallaan. Ulkopäin näytän hyvinvoivalta, ja voinkin käydä ulkona kaupassa/töissä, jos en ole syönyt pariin päivään mitään ja ajoitan menoni oikein. Olen hyvin heikko ja kipeä, mutta ulkopäin näytän terveeltä kuin pukki. Suolen poisto edessä, mutta tästä ei edes lähimmät tiedä, saati työkaverit.
Suolistosairaudet minullakin tuli mieleen. Pojallani on ja käy töissä siten, ettei syö mitään koko päivänä ennen kuin kotona. Muuten ei tulisi työnteosta mitään. Todella terveen näköinen ja komea nuorimies. Joillekin meistä töissä käyminen vaatii enemmän kuin toisilta. Ei pitäisi tuomita ketään ulkonäön perusteella.
Minä olin tuollainen, kun kävin lukuisissa tutkimuksissa sairauteni selviämiseksi.
Harmi, että lopulta löytyi parantumaton syöpä kahden vuoden tutkimusten jälkeen.
Elinaikaa on jäljellä vuosi.
Kyllä sitä voi olla saunylla ja silti pystyy lenkille menemään. Kuten esim minä. Tuli vaan arina vastaan ja lääkäri määräsi nimenomaan rauhallista ulkoilua ja LEPOA
No ei kaikki näy ulospäin. Minä sairastuin traumaperäiseen stressihäiriöön jossa oli todella voimakasta ahdistusta, paniikkikohtauksia ja unettomuutta. Sain puoli vuotta sairaslomaa, lääkityksen ja terapiaa, lääkärin luona käynti kuukauden välein. Lääkäri oli fiksu ja painotti että tätä hoidetaan kuin sairautta, määräsi minut joka aamu nousemaan, harjaamaan hampaat ja hiukset, jopa meikkaamaan jos haluan. Piti syödä hyvin ja terveellisesti, liikkua joka päivä. Jos ei jaksanut liikkua niin mennä edes autolla metsään ja hengitellä. Piti tavata ystäviä jaksamisen mukaan. Missään nimessä ei saanut jäädä neljän seinän sisälle kökkimään.
Kyllä minäkin sain pitkiä katseita työkavereilta kun elelin sen ajan kuin ei mitään, pomo oli kuitenkin ihana ja ymmärtäväinen. Mutta kyllä kannatti, paranin siinä puolessa vuodessa hyvin eikä masennus puhjennut. En edes huomannut koko aikana että vaatekoko pieneni ja kuntokin oli noussut. Kun aloitin taas työt, nyt on mennyt jo 5 vuotta ilman yhtään saikkua.
Lääkäri antoi todella hyvää palautetta, olin niin sekaisin silloin alussa että tein pyydetyt asiat kuin robotti kun pelkäsin niitä paniikkikohtauksia niin paljon.
Sairauslomalainen ei ole vastuussa työpaikan töistä, eikä toisten lisääntyneestä työtaakasta. Häntä on siitä turha syytellä. Sijaisten hankkiminen on johdon tehtävä.
Tää on niin raivostuttavaa, kun tuomitaan ilman, että tiedetään. Mä sairastan ms-tautia ja se ei toistaiseksi näy päälle, mitä nyt jalka joskus läpsyttää tai tasapaino heittää. Moniin neurologisiin sairauksiin kuuluu oireita, jotka aiheuttavat tilapäistä työkyvyttömyyttä. Fatiikki, hermokivut, tunnottomuus, tasapainohäiriöt, kömpelyys, hienomotoriikan vaikeudet, pidätysongelmat yms eivät nyt heti huuda sairautta vastaantulijalle. Ai, sä oot sairas, ethän sä näytä sairaalta. Huokaus, tuon kuulee turhan usein. Itse olen töissä kertonut kaikille, pääsen paljon vähemmällä. Ei tarvi kuunnella ap:n tapaisten juoruilua.
Pst. On myös monia muita sairauksia, jotka eivät näy.
Olin joulukuun ensimmäiset 15 päivää sairaslomalla uupumuksen takia, kun useampana kuukautena olin jopa 200 tuntia töissä. Ei ole näkyvä syy. Lääkärissä kun asiasta kävin, niin itse pyysin 2 päivää saikkua, että saisin edes hetken levätä, mutta lääkäri totesi mun kuvanneen niin voimakkaan uupumuksen, että 2 viikon sairasloma on minimi.
Sairastuin keskivaikeaan masennukseen ja burn-outiin. Lääkäri määräsi minulle rauhallista ulkoilua ja kävin myös psykologin juttusilla. En todellakaan ollut työkuntoinen mm. unettomuuden vuoksi.
Ap haluaa tietää, jotta osaisi itse teeskennellä kyseistä sairautta ja saikuttaa.